Performancing Metrics

تاکتیک یا واقعیت | اتاق خبر
کد خبر: 342276
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 11:18
دلایل تغییر سیاست های سعودی در منطقه
عربستان که با شعله ور کردن آتش جنگ ضد یمن٬ از بمباران مواضع گروه های تروریستی القاعده و داعش در یمن خودداری می کرد و برعکس، مواضع جنبش انصارالله را بشدت بمباران می کرد، اکنون سخنانی به زبان وزیر خارجه این کشور جاری شده که حکایت از تغییر موضعی 360 درجه ای

اتاق خبر- عربستان که با شعله ور کردن آتش جنگ ضد یمن٬ از بمباران مواضع گروه های تروریستی القاعده و داعش در یمن خودداری می کرد و برعکس، مواضع جنبش انصارالله را بشدت بمباران می کرد، اکنون سخنانی به زبان وزیر خارجه این کشور جاری شده که حکایت از تغییر موضعی 360 درجه ای دارد.
عادل الجبیر هفته گذشته در گفت وگو با روزنامه فیگارو فرانسه گفت: گروه های داعش و القاعده دو دشمن درجه یک ما در شبه جزیره عربستان هستند و آن ها نه در یمن و نه در هیچ جای دنیا ٬ حق زندگی و حیات ندارند ! اما گروه حوثی ها بخشی از بافت اجتماعی عربستان هستند که باید در کنار عربستان باقی بمانند.
سعودی ها از فروردین سال گذشته با بهانه بازگرداندن منصورهادی عبد ربه رئیس جمهوری مستعفی وفراری یمن که به ریاض گریخته بود٬ با تشکیل ائتلافی از برخی کشورهای عربی و با حمایت آمریکا ٬ به یمن حمله کرد که بر اثر آن تاکنون 24 هزار یمنی کشته یا مجروح و صدها هزار نفر آواره شده اند و بیش از 80 درصد تاسیسات زیربنایی ؛ مراکز خدماتی، درمانی، آموزشی و بهداشتی و منازل مردمی ویران شده است.
عادل الجبیر این سخنان را در صفحه توییتر خود نیز تکرار کرده وجنبش انصارالله یمن را بخشی از مردم یمن دانست که حق حیات دارند.این سخنان سعودی ها در مورد انصارالله تاکنون بی سابقه بوده چرا که سعودی ها تا قبل از آن، تنها به حذف آنها راضی بودند، اما سوال اینجاست که این تغییر موضع سعودی ها در چنین شرایطی ٬ یک بازی سیاسی در تغییر لحن کلام است یا تغییر در سیاست خارجی آنها که البته به نظر می رسد این اظهارات بیشتر به یک تاکتیک شباهت دارد.
جورج مالبرینو روزنامه نگار مشهور منطقه ای روزنامه لوفیگارو فرانسه در این ارتباط می نویسد: آیا مقام های عربستان سعودی با این تغییر لحن کلام، اولویت های سیاسی خود را تغییر داده اند ؟
به نوشته وی، ائتلاف متجاوزان به یمن به رهبری سعودی ها ٬ تاکنون مواضع دو گروه داعش و القاعده را از بمباران های یمن مستثنی می کردند و تا پیش از این، حوثی ها نزد سعودی ها گروهی دست نشانده و مورد حمایت ایرانی ها به عنوان دشمن شماره یک محسوب می شدند.
به نوشته مالبرینو، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که هفته گذشته برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای غربی و آمریکا و نیز برخی کشورهای عربی منطقه به پاریس سفر کرده بود ٬ در مصاحبه با وی گفت : داعش و القاعده دو گروه تروریستی هستند اما گروه حوثی ها از مردم یمن و همسایه ما هستند که ما می توانیم با آنها مذاکره و گفت وگو کنیم.
به گفته این تحلیلگر سیاسی، الجبیر به گفت وگوهایی که اکنون در کویت بین دو گروه حوثی ها و دولت منصورهادی (دولت مستعفی مورد حمایت عربستان) در جریان است٬ بسیار خوش بین بود و گفت: دو طرف مذاکره کننده٬ تاکنون به نتایج مثبتی برای حل بحران یمن دست یافته اند.
از سوی دیگر عبدالله النفیسی استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت نیز در صفحه توییتر خود در باره ابعاد موضع گیری جدید سیاسی وزیر خارجه عربستان در باره حوثی ها نوشت: آیا گفته الجبیر در باره حوثی ها که 'آنها همسایگان ما هستند' یک سخن سیاسی است یا اینکه تغییری در سیاست خارجی عربستان رخ داده است ؟
وی افزود: اگر این موضع گیری تنها یک کلام و لفاظی سیاسی باشد ٬ می توان آن را نادیده گرفت اما اگر تغییر در موضع سیاست خارجی آنها باشد ٬ کار ما مشکل می شود !!
النفیسی به عنوان کارشناس سیاسی در کویت ٬ بدون اشاره به نام امارات، این کشور را در باره بحران آفرینی های اخیر یمن در شهر عدن مورد حمله قرار داد.
او گفت: نیروهای امنیتی طرف درگیر در عدن( کنایه از اماراتی ها) هر کس را در این شهر بخواهند دستگیر می کنند وبه اصطلاح برای تحقیق ٬ به پایگاه های خود می برند.
از سخنان و موضع گیری های مقام های اماراتی و سعودی ها اینگونه بر می آید که اختلافاتی که تا پیش از این بین دو کشور به عنوان دو رکن اصلی ائتلاف تجاوز به یمن مخفی مانده بود ٬ اکنون بیش از پیش آشکار شده و فوران کرده است و در حقیقت هر دو کشور بیشتر به فکر دستبرد زدن در یمن و در پی منافع خود در این کشور هستند تا حل بحران یمن که تقسیم یمن به دو کشور شمالی و جنوبی یکی از این اهداف می تواند باشد.
به نظر کارشناسان سیاسی، عربستانی ها که تا پیش از این جنگی تمام عیار را علیه یمن آغاز کرده و همه توان خود را برای بمباران نقطه به نقطه این کشور متمرکز کرده بودند ٬ با حساس شدن بحران در سوریه و هراس از دور ماندن از منافع خود در این کشور٬ به فکر حل و فصل بحران در یمن افتاده اند. به نظر آنها شکست در هر دو جبهه می تواند یک آبرو ریزی سیاسی برای آنها در سطح جهانی باشد اما با کسب اندک پیروزی در جبهه سوریه و کسب آبرو در این جبهه، شاید بتوانند آبروی ریخته در یمن را جبران نمایند.
کارشناسان سیاسی می گویند : تغییر موضع سعودی ها بیشتر با هدایت غربی ها و آمریکایی ها صورت گرفته است تا همه توان خود را بر چیدن ثمره از بحران سوریه متمرکز کنند و گرنه اینها همان هایی هستند که حاضر به مشارکت ناچیز حوثی ها در آینده سیاسی و دولت یمن نیز نبودند و می توان تغییر موضع سعودی ها را یک تغییر تاکتیکی از جبهه ای به جبهه ای دیگر در منطقه ارزیابی کرد که در جریان آن می خواهند موقعیت از دست رفته و آبروی تحلیل رفته خود را بازگردانند.
سعودی ها میلیاردها دلار برای حفظ حضور خود در سوریه، یمن، عراق و لبنان هزینه کرده اند، آنها به اشکال مختلف برای جنگ در این کشورها به گروه های تروریستی مخالف در حال جنگ٬ کمک های مالی هنگفتی کرده اند، میلیاردها دلار در قالب امضای قراردادهای خرید هنگفت تسلیحات به کشورهای اروپایی و آمریکا هزینه کرده و شاید هم ملیاردها دلار به عنوان رشوه به کشورهای با نفوذ در سازمان های بین المللی پرداخت نموده اند تا دیدگاه های سعودی ها و منافع آنها را در این کشورها مد نظر قرار دهند، بنا بر این دست کشیدن از چنین منافعی که برای سعودی ها بسیار گران تمام شده٬ نه برای سعودی ها و نه برای دوستان منطقه ای این کشور مقرون به صرفه نخواهد بود.
برخی از کارشناسان سیاسی نیز٬ این نوع موضع گیری عربستان را غیر واقعی دانسته و تاکید می کنند هدف مقام های عربستانی از طرح چنین مطالبی ٬ ایجاد تفرقه میان یمنی ها به ویژه شیعیان زیدی یمن است تا به نحوی آن ها را به دو گروه جنگ طلب و صلح طلب تقسیم کنند وحال که از طریق نظامی نتوانسته است به اهداف خود در یمن برسد ٬ با سیاست تفرقه بینداز٬ حکومت کن ٬امور خود را در این کشور پیش ببرد .

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید