Performancing Metrics

اميد ديپلماسي به باز كردن گره بانكي | اتاق خبر
کد خبر: 342374
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 17:40
جان كري: تجارت مشروع با ايران بلامانع است
جان كري وزير امور خارجه آمريكا كه به منظور شركت در نشست بين‌المللي مبارزه با فساد به لندن سفر كرده است.

به گزارش اتاق خبر، جان كري وزير امور خارجه آمريكا كه به منظور شركت در نشست بين‌المللي مبارزه با فساد به لندن سفر كرده است، روز پنج‌شنبه با تعدادي از نمايندگان بانك‌هاي اروپايي و فيليپ هاموند همتاي انگليسي خود، در خصوص داد و ستد پولي و بانكي با ايران ديدار و گفت‌وگو كرد.

پس از حصول توافق هسته‌يي و برداشته شدن تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌يي كشورمان، همچنان به سبب باقي ماندن برخي تحريم‌ها توسط آمريكا، نقل و انتقالات مالي با دلار به عنوان يك محدوديت بر سر راه تجارت ايران با جامعه جهاني باقي مانده است. در همين راستا برخي بانك‌ها و موسسات مالي اروپا دليل ترس از جريمه‌هاي سنگين آمريكا، نسبت به ارتباطات مالي با ايران با نگراني‌هايي مواجه بوده و از دادوستد پولي- بانكي با ايران امتناع مي‌ورزند.
 از سوي آمريكا احساس نگراني نكنيد
در نشست روز پنج‌شنبه جان كري، در حضور وزير خارجه بريتانيا و نمايندگان بانك‌هاي اروپايي اعلام كرد كه بانك‌ها به خاطر انجام معاملات مشروع با ايران تنبيه نخواهند شد. وي كه از سوءتعبيرهاي ايجاد شده نسبت به تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران انتقاد مي‌كرد، به فيليپ هاموند همتاي انگليسي خود گفت: تلاش ما و مقامات وزارت خزانه‌داري آمريكا اين است كه به چنين برداشت‌هاي غلطي پايان ببخشيم. قصد ما اين است به‌طور شفاف نشان دهيم كه تجارت مشروع طبق توافق هسته‌يي با ايران بلامانع است. هرچند بانك‌ها و موسسات مالي موظف هستند كه در مورد سرمايه‌گذاري و معامله با افراد دقت لازم را به‌عمل بياورند.
جان كري افزود: قصد ما اين است كه موانع و نگراني‌هاي مربوط به بانك‌هاي اروپايي را مورد توجه قرار داده و تا آنجا كه مي‌توانيم براي آنها تفسير خود از قانون و معيارها را توضيح بدهيم و با شفافيت رو به جلو حركت كنيم. وزير امور خارجه آمريكا گفت: هر دو طرف داراي تعهداتي در خصوص برجام هستند و بايد از منافع آن بهره‌مند شوند. منافع ما يك برنامه هسته‌يي قابل نظارت و محدود از سوي ايران است و آنها نيز منافعشان لغو تحريم‌ها و استفاده از فضاي ايجاد شده در دوران پسا برجام است.
در همين زمينه رويترز گزارش داد: كري به بانكداران اروپايي تصريح كرده است كه نبايد آنها براي از سرگيري مبادلات مالي خود با ايران از سوي آمريكا احساس نگراني كنند.
هدف راهبردي بازگشت ايران به جهان
از سوي ديگر فيليپ هاموند وزير خارجه انگلستان نيز با بيان اينكه آمريكا قصد ندارد بر سر راه تجارت ايران و بانك‌هاي اروپايي قرار بگيرد، گفت: آنچه از آقاي كري خواستارم، اين است كه يك چشم‌انداز كلي از موضع آمريكا در اين خصوص ارائه كند.
وي تاكيد كرد: سعي ما در اين است كه شكاف موجود ميان روابط مالي و بانكي ميان ايران و بانك‌هاي اروپايي توسط آمريكا كاهش يافته و در تلاش هستيم تا جدايي ميان قصد سياسي و حقيقت بانكداري جهاني را درك كنيم. قصد ما اين است كه دريابيم چگونه مي‌توان اين جدايي را از بين برد تا بانك‌هاي جهاني قادر به از سرگيري تجارت و سرمايه‌گذاري در ايران شوند.
هاموند گفت: دستيابي به هدف راهبردي كه همان بازگرداندن ايران به جامعه بين‌الملل و عادي‌سازي روابط تجاري با اين كشور است، در گرو عدم شكست در اين قضيه است. در غير اين‌صورت به‌دست آوردن تمام مزاياي مربوط به توافق هسته‌يي امكان‌پذير نبوده و توافقي كه آن همه روي آن زمان و انرژي گذاشته شد، ناكام خواهد ماند.
 بانكداران اروپايي همچنان نگرانند
در همين راستا آسوشيتدپرس روز گذشته گزارش داد: دولت‌ها و موسسات اروپايي خواستار يك ضمانتنامه كتبي از سوي وزارت خزانه‌داري آمريكا در خصوص مراودات مالي با ايران هستند و آمريكايي‌ها تا امروز از اين امر امتناع مي‌ورزند. سي ان ان نيز در اين خصوص آورده است: توضيحات كري بانكداران اروپايي را به‌طور كامل متقاعد نكرده و مديران دو بانك استاندارد چارتر و دويچه بانك آلمان همچنان نسبت به برقراري همكاري‌هاي پولي- بانكي با ايران نگران و مردد هستند.

منبع: تعادل

نظرات
ADS
ADS
پربازدید