Performancing Metrics

اپل به چه دلایلی روی اوبر چین سرمایه‌ گذاری کرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 342532
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 01:29
اپل روز پنجشنبه اعلام کرد که یک میلیارد دلار در شرکت چینی دیدی چوشینگ (Didi Chuxing) که به نوعی اوبر چین به حساب می‌آید سرمایه‌گذاری کرده است. این نوع سرمایه‌گذاری از طرف اپل تا کنون بی‌سابقه بوده است و کارشناسان معتقدند این شرکت با حرکت اخیر خود نشان داد

دیدی چوشینگ (Didi Chuxing) نام شرکتی چینی است که فعالیتی شبیه به سیستم تاکسیرانی اوبر در چین دارد. اپل به عنوان یکی از غول‌های تکنولوژی اخیرا اعلام کرده که سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این شرکت انجام داده است. این حرکت اپل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

اپل تا کنون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری شبیه به سرمایه‌گذاری اخیر در شرکت چوشینگ نداشته است. شرکت چوشینگ مستقیما به مشتریان چینی سرویس می‌دهد و اگرچه اپل پیش از این همکاری‌هایی با شرکت‌های چینی داشته اما تا کنون در شرکتی با این نوع جامعه‌ی مشتری سرمایه‌گذاری نکرده است. بعلاوه یک میلیارد دلار برای شرکتی مانند اپل نیز پول زیادی به حساب می‌آید و این حرکت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ورود جدی کوپرتینویی‌ها به بازار حمل و نقل مدرن باشد. برخی از دلایل این سرمایه‌گذاری بزرگ، می‌توانند موارد زیر باشند:

۱. اپل تصمیمی جدی برای ورود به بازار حمل و نقل دارد

مدتی است که خبرهایی مبنی بر تصمیم اپل برای ساخت خودروی اختصاصی‌اش شنیده می‌شود. اگرچه مدیران این شرکت تلاش کرده‌اند تا این مساله را مخفی نگه دارند، اما این حرکت اخیر گمانه‌زنی‌ها را در این مورد افزایش داد و بعید نیست که به زودی شاهد عرضه‌ی نهایی این اتومبیل باشیم. خودروهای الکتریکی خودران، آینده‌ی صنعت حمل و نقل هستند و ترکیب آنها با یک سیستم تاکسیرانی می‌تواند بسیار پرسود باشد. بعید نیست که چوشینگ اولین شرکت بزرگی باشد که از اتومبیل iCar در ناوگان خود استفاده کند.

۲. ارائه‌ی سرویس تنها به آی‌کلاد محدود نمی‌شود

iCar

پس از افت نسبی فروش آیفون، شرکت اپل و سرمایه‌گذاران آن تصمیم گرفتند تمرکز خود روی ارائه‌ی سرویس‌ها را افزایش دهند. سرویس‌های اینترنتی مانند آی‌کلاد، اپ‌استور و اپل موزیک، منابع درآمدی خوبی برای این شرکت شدند. حال با توجه به این روند اپل، می‌توان انتظار داشت که شرکت قصد دارد اتومبیل خود را به جای فروش مستقیم به مشتری، در اختیار ناوگان‌های تاکسی‌رانی قرار دهد و از آن به عنوان سرویسی برای کسب درآمد استفاده کند. 

۳. منافع مالیاتی

عقد قرارداد اپل با چوشینگ تنها ۲۲ روز طول کشیده و این موضوع نشان می‌دهد تیم کوک برای این سرمایه‌گذاری عجله‌ی زیادی داشته است. یکی از دلایل این شتاب زدگی می‌تواند منافع مالیاتی سرمایه‌گذاری در خارج از آمریکا برای اپل باشد. در صورتی که این شرکت درآمدهای خود را از دیگر کشورها به آمریکا وارد کند، مشمول ۳۵ درصد مالیات خواهد شد و به همین دلیل است که سهم زیادی از درآمد اپل در خاج از این کشور و در چین سرمایه‌گذاری می‌شود.

۴. اوبر، دوست قدیمی و رقیب جدید اپل خواهد بود

اوبر و اپل

اپل تاکنون به عنوان دوست شرکت اوبر فعالیت می‌کرده و خبرهایی از ارتباط مدیران این شرکت‌ها نیز منتشر شده است حتی برای معرفی اپل‌واچ نیز، اوبر نقشی اساسی داشته است. اما به نظر می‌رسد اپل قصد دارد رفتاری جدید با اوبر داشته باشد و سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین رقیب این شرکت، گواه این مدعا است. چنین رفتاری پیش از این نیز توسط اپل (در قبال گوگل) مشاهده شده بود.

۵. چین هنوز هم بازار مهمی برای اپل است

دلیل آخر می‌تواند مهم‌ترین دلیل این سرمایه‌گذاری باشد. بر خلاف مشکلاتی که حکومت چین برای اکثر سرمایه‌گذران خارجی ایجاد می‌کند، اپل موفق‌ترین شرکت آمریکایی حاضر در این کشور بوده و در سال گذشته توانسته ۵۹ میلیارد دلار از بازار چین درآمد کسب کند. چندی پیش اتفاقاتی برای برخی فروشگاه‌های اپل در چین افتاد و گفته می‌شود تیم‌ کوک برای مذاکرات مستقیم با برخی مقامات سیاسی بلندپایه‌ی چین، به این کشور سفر کرده است. به هر حال به نظر می‌رسد اپل با سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های چینی قصد دارد جای خود را در بازار تکنولوژی این کشور محکم‌تر کند.

بازار چین

البته دولت چین سیاست‌هایی جدی برای حمایت از شرکت‌های داخلی دارد و حداکثر تلاش خود را برای دور نگه داشتن این شرکت‌ها از غول‌های آمریکایی انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد اپل قصد دارد در حرکت‌های جدید، به جای نشان دادن خود به عنوان یک شرکت آمریکایی، در نقش یک شرکت بین‌المللی عمل کند که سهام زیادی در بازار چین خواهد داشت.

زومیت

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید