Performancing Metrics

راهبرد جدید تکفیری‌ها در سوریه | اتاق خبر
کد خبر: 342636
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 14:25
روزنامه آرمان در شماره یکشنبه 26 اردیبهشت در یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده کارشناس جهان عرب، به تحلیل تغییر تاکتیک تکفیری ها به دنبال خروج غیرمنتظره نیروهای روسیه از خاک سوریه پرداخت.

اتاق خبر - در این یادداشت می خوانیم: تغییر شرایط میدانی سوریه، خروج غیرمنتظره نیروهای روسیه از خاک سوریه و سقوط مجدد شهر استراتژیک خان طومان در اطراف حلب به تغییر تاکتیک تکفیری‌ها و بازیگران بحران سوریه منجر شد. این تغییر تاکتیک برآیند پیشروی‌های اخیر نیروهای مشترک دولتی سوریه و حزب‌ا... در اطراف دو شهرک استراتژیک نبل والزهراء در حومه حلب بود؛ زیرا شهر حلب برای دولت سوریه و تکفیری‌ها یک منطقه اعتباری و حیثیتی تلقی می‌شود. شناسایی پایگاه‌های حزب‌ا... در نقاط مختلف سوریه از رهگذرتشکیل یک ستاد تبادل اطلاعات میان گروه‌های تکفیری و سازمان‌های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی بخشی از این تغییرات است. بحران سوریه که وارد سال ششم خود شده در طول سال‌های اخیر شاهد تحولات میدانی و سیاسی زیادی بود که اکنون شرایط میدانی به سود دولت سوریه تغییرکرده است. پیشروی نیروهای هم‌پیمان سوریه در اطراف حلب تغییر شطرنج جغرافیای نظامی این کشور را به دنبال داشت اما خروج ناگهانی نیروهای روسیه شرایط نظامی ابهام‌انگیزی را به همراه داشت.
این امر موجب شد که بازیگران بحران سوریه و گروهک‌های تکفیری برای جلوگیری از هدر رفت نیروهای زبده خود ترور شخصیت‌های تاثیرگذار میدانی حزب‌ا... را در دستور کار خود قرار دهند. حمله اخیر توپخانه‌های جبهه النصره، جیش‌الاسلام و احرار الشام به پایگاه حزب‌ا... در اطراف دمشق که منجر به شهادت مصطفی بدرالدین از فرماندهان زبده میدانی حزب‌ا... شد در چارچوب این راهبرد جدید قرار دارد. این حمله، نتیجه همکاری اطلاعاتی مشترک موساد اسرائیل با سازمان اطلاعاتی عربستان و گروهک‌های تکفیری موجود در سوریه صورت گرفت و درآینده نزدیک نیز علیه سایر فرماندهان میدانی حزب‌ا... تکرار خواهد شد. بازیگران بحران سوریه اکنون دریافته‌اند که از توانایی لازم برای مقابله مستقیم با نیروهای دولتی سوریه و حزب‌ا... را ندارند و لذا موضوع ترور فرماندهان ارشد حزب‌ا... در دستور کار قرار گرفت. به نظر می‌رسد حزب‌ا... نیز به خوبی دریافته که باید با تغییر تاکتیک متقابل به‌صورتی هوشمندانه‌تر ابتکار عمل میدانی را در سوریه به دست گیرد تا از آسیب‌پذیری نیروهای خود در این کشور جلوگیری کند.
در چنین فضایی قطعا مذاکرات آینده دولت سوریه با مخالفان در ژنو تحت تاثیر فضای میدانی قرار خواهد گرفت و در نهایت این مذاکرات به بن‌بست خواهد رسید. اما آنچه که در بحران سوریه کاملا آشکارشده این است که روسیه از طولانی شدن این بحران و فرسایش نیروهای خود به‌شدت نگران شده و درصدد یافتن راه‌حلی برای حفظ منافع آینده خود در سوریه برآمده است. در حقیقت بحران سوریه اکنون به نقطه کاملا حساسی رسیده و شطرنج نظامی می‌تواند در افزایش یا کاهش سقف چانه‌زنی دولت با مخالفان، تاثیرگذار باشد.
با این حال عربستان، رژیم صهیونیستی، آمریکا و گروهک‌های تکفیری اکنون درصدد هستند تا بحران داخلی سوریه را به سمت جنگ فرسایشی سوق دهند تا برای مدتی طولانی نیروهای حزب‌ا... را از توجه به مرزهای مشترک لبنان با فلسطین اشغالی دور سازند. این تاکتیک می‌تواند فرصت مناسبی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد تا با استفاده از فضای بحرانی سوریه به ترور فرماندهان ارشد میدانی حزب‌ا... در سوریه بپردازد. بنا به این حزب‌ا... باید از رهگذر آموزش نیروهای بومی سوریه و سپردن وضع میدانی به این نیروها می‌تواند از هدر رفت نیروهای زبده و کیفی خود جلوگیری کند.
*منبع: روزنامه آرمان، 26 اردیبهشت 1395

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید