Performancing Metrics

افزایش تولید صنایع؛ عاملی موثر بر قیمت سهام | اتاق خبر
کد خبر: 342638
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 14:35
یکی از فعالان بازار سرمایه با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌گوید اگر صنایع بخواهند مواد اولیه وارد کنند و تولید خود را افزایش دهند پروسه‌اش زمان‌بر است، اما پس از این اقدامات آنها سهام‌شان در بورس تهران با قیمت بالاتری خرید و فروش

اتاق خبر: محمدابراهیم قربانی‌فرید درباره علت کاهش شاخص در هفته‌های اخیر گفت: در چند ماه گذشته در شاخص بورس اوراق بهادار شاهد افزایش زیادی بودیم و اگر قرار بود این افزایش تداوم پیدا کند حباب تشکیل می‌شد.

وی ادامه داد: افزایش و کاهش در ذات بورس و بازار سرمایه است نمی‌شود که همیشه با افزایش روبه‌رو باشیم . باید ترکیب افزایش و کاهش در بازار وجود داشته باشد تا قیمت‌ها متعادل‌ شود. اگر همیشه در شاخص بازار با افزایش زیاد مواجه باشیم دیگر در ایران هیچ فعالیتی نباید انجام داد و فقط مردم باید پول خود را در بورس بگذارند و هر روز سود کنند که این موضوع کاملا غیرمنطقی است.

این کارگزار بورس افزود: در چند ماه گذشته آثار روانی برجام در بازار سرمایه حاکم بود و مردم خوشحال بودند که وضع اقتصادی ایران بهتر می‌شود در نتیجه انتظارات آتی سرمایه‌گذاران باعث رشد شاخص بورس شد. قیمت برخی از سهام‌ها که بیشتر هم خودرویی بودند بالا رفت، اما صنایع دیگر افزایش آنچنانی نداشتند. ما باید این افزایش را در همه صنایع به صورت متعادل داشته باشیم تا قیمت‌ها به تعادل برسد.

قربانی‌فرید اضافه کرد: به‌طور مثال اگر گروه سایپا را بررسی کنیم می‌بینیم که در چند ماه اخیر سهام این گروه افزایش خوبی داشته و البته چند باری هم کاهش داشته است و این کاهش‌ها در مقابل آن افزایش‌ها چیز زیادی نیست.

وی با بیان این‌که هنوز آثار اجرایی شدن برجام در ایران جا نیفتاده اظهار کرد: به‌طور مثال شرکت‌های تولیدی باید مواد اولیه را از خارج وارد کنند و تولید خود را افزایش دهند تا سودآوری‌شان افزایش پیدا کند و بتوانند در بورس نیز افزایش داشته باشند. این پروسه خود به زمان نیاز دارد. بعد از برجام هر شرکتی که بخواهد ال سی باز کند و مواد اولیه از خارج بیاورد و مواد اولیه را به محصول تبدیل کرده و سود داشته باشد، پروسه‌اش شش ماه طول می‌کشد، لذا انتظار می‌رود که در آینده سهام دیگر صنایع هم در بورس با افزایش مواجه شود. اگر تولید صنایع افزایش پیدا کند مطمئنا در بازار به افزایش تولید آنها توجه خواهد شد و سهام شان نیز با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شوند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید