Performancing Metrics

دو فوریت الزام دولت به پیگیری خسارت های جنایات آمریکا علیه ایران تصویب شد | اتاق خبر
کد خبر: 342758
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 23:07
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی را تصویب کردند.

اتاق خبر - نمایندگان مجلس با 181 رای موافق، 6 رای مخالف و 8 ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر با دو فوریت این طرح موافقت کردند.

در مقدمه و دلایل توجیهی این طرح دو فوریتی که به امضای 202 نماینده رسیده، آمده است: آمریکایی ها اقدامات ظالمانه ای را برای تصاحب اموال و دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تدارک دیده اند و درصدد هستند با بهانه های واهی ما بقی این دارایی ها را با صدور احکام فرمایشی در دادگاه ها به نفع خود مصادره کنند.
متاسفانه جمهوری اسلامی ایران تاکنون دربرابر این اقدامات ظالمانه آمریکایی ها اقدام قابل توجهی انجام نداده است و روز به روز تعداد این احکام و تصویب آن ها در کنگره افزوده می شود.
اخذ غرامت برای هر یک از جاسوسان آمریکایی که بدون محاکمه علیرغم مدارک مستند جاسوسی بر اساس توافق نامه الجزایر آزاد شده اند و بدتر از آن پرداخت غرامت و خسارتی بیش از دو میلیارد دلاری به اتهام واهی و دروغین حمایت جمهوری اسلامی ایران در بمب گذاری های سال های 1983 و 1996 در لبنان و عربستان ایجاب می کند که دولت با توجه به اعلان حمایت و همکاری های صریح آمریکایی ها از جنایات و خسارت هایی که تاکنون بر جمهوری اسلامی ایران وارد شده است، در اقدامی متقابل جهت استیفای حقوق ملت ایران اقدام لازم و قاطع به عمل آورد.
کودتای 28 مرداد و حمایت آمریکا از جنگ صدام با ایران، حمایت از دولت خونریز عربستان و حمایت مستقیم از شهادت 17 هزار نفر قربانی تروریسم که سردمداران آن ها هم اکنون تحت حمایت دولت و کنگره آمریکا هستند، سند زنده دفاع آمریکا از تروریست ها است که متاسفانه اقدام جدی در این موارد و دیگر مواردی که در متن طرح به آن ها اشاره شده به عمل نیامده است.
بنابراین ضروری است دولت جمهوری اسلامی ایران اقدامات حقوقی لازم را جهت استیفای حقوق ملت ایران در موارد مذکور که بخشی از مواردی است که با حمایت، همدستی و چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است به عمل آورد لذا طرح ذیل با قید دو فوریت تقدیم می شود.

عنوان طرح:
«طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی»

ماده 1- به منظور استیفای حقوق ملت ایران، دولت موظف است رأساً یا از طریق حمایت از اشخاص و اتباع جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت جبران خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده آمریکا به جهت نقش این کشور در موارد زیر به عمل آورد:
1- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای 28 مرداد 1332
2- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از کودتای نوژه
3-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ تحمیلی
4- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 223000 نفر و 600000 نفر ایثارگر (جانباز و آزاده)
5- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از 17000 شهید ترور
6-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از حمله به سکوهای نفتی
7-خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده
8- خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از انسداد، مصادره و یا تصرف در اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران، نهادها و مؤسسات دولتی یا عمومی جمهوری اسلامی ایران یا مقامات آن
9- کلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی که با حمایت یا نقش‌آفرینی آمریکا انجام پذیرفته یا می‌پذیرد.
10- کلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از سایر اقدامات یا وقایعی که با حمایت یا نقش‌آفرینی ایالات متحده روی داده است یا در آینده روی خواهد داد.
ماده 2- دولت موظف است در مواردی که ایالات متحده تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در حوزه مصونیت دولت و اموال متعلق به دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران، را نقض می‌نماید در راستای اقدام متقابل کلیه اقدامات از جمله اقدامات حقوقی مقتضی را به عمل آورد.
ماده 3- دولت موظف است اجرای تصمیمات مراجع صالح به نفع جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن را در کشورهای ثالثی که اموالی از ایالات متحده در آنها وجود دارد، در چارچوب اقدام متقابل، تعقیب کند در مواردی که دادگاه‌های کشورهای ثالث نسبت به شناسایی و یا اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران اقدام می‌کنند دولت موظف است اقدام متقابل مقتضی را جهت شناسایی و اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایران در آن کشورها یا سایر کشورها حسب مورد به عمل آورد.
ماده 4- اقدامات حقوقی و غیرحقوقی مذکور در این قانون تا آنجا که در قبال دولت خارجی (ایالات متحده بر اساس ماده 2 این قانون و یا هر کشور دیگر موضوع ماده 3 این قانون) اتخاذ می‌شود و نقض مصونیت آن دولت و یا مقامات آن دولت تلقی شود، باید در چارچوب واکنش به نقض تعهد بین‌المللی آن دولت بوده و محدود به حدود اقدامات متقابل بر اساس حقوق بین‌الملل باشد.
ماده 5- وزارت امور خارجه موظف است گزارش اقدامات به عمل آمده در راستای استیفای حقوق ملت ایران، موضوع این قانون را هر 6 ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
اسماعیل کوثری، الیاس نادران، روح الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، ابراهیم نکو، حمید رسایی ، علی مطهری، روبرت بیگلریان، یوناتن بت کلیا، عباسعلی منصوری آرانی، علیرضا محجوب،عثمان احمدی، مهدی کوچک زاده، مهرداد بذرپاش،محمد حسن ابوترابی فرد، غلامعلی حداد عادل، غلامرضا تاجگردون، کمال الدین پیموذن، علاالدین بروجردی، محمدرضا تابش، جواد کریمی قدوسی و علیرضا زاکانی از جمله افرادی هستند که این طرح را امضا کرده اند.
به گزارش ایرنا،‌ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان به عنوان طراح این طرح اظهارداشت: شکی نیست که آمریکا زبان تعامل را نمی فهمد و از زمانی که برجام نهایی شده به جای این که تخاصمش کمتر شود، اقداماتش علیه ملت ایران افزایش یافته و به دنبال انتقام 37 سال گذشته از انقلاب است.
وی ادامه داد: در چند ماه گذشته آمریکا دست به اقدامات زنجیره ای علیه منافع ایران زده که از آن جمله می توان به بلوکه کردن دارایی های ایران به دلیل اتفاقاتی که در بیروت در بیش از سی سال گذشته رخ داد، نام برد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: البته مساله مصادره دارایی های ایران در آمریکا فقط به این موضوع خلاصه نمی شود بلکه ده ها میلیارد دلار دیگر در دادگاه های آمریکا حکم علیه ملت ایران داده شده است که از آن جمله می توان به پرداخت غرامت به جاسوسان لانه جاسوسی یا بازماندگان حادثه سپتامبر سیاه اشاره کرد.
کارخانه با بیان این که جا دارد مجلس شورای اسلامی نیز علیه این موارد اقدامی انجام دهد، گفت: دولت جمهوری اسلامی می تواند نه براساس بهانه های واهی و دروغین بلکه مواردی که خود آمریکایی ها به حضور در آن اذعان کرده اند مانند کودتای سال 32، کودتای نوژه، خسارت جنگ تحمیلی یا 223 هزار شهید، 600 هزار آزاده و جانباز و 17 هزار شهید ترور که کنگره آمریکا از عوامل آن حمایت می کنند، اقدامی متناسب انجام دهد.
وی با برشماری دیگر موارد و اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت ایران تصریح کرد: خسارت ناشی از حمله به سکوهای نفتی ایران، جاسوسی و به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای و انسداد دارایی های ایران در تحریم و بلوکه کردن اموال ایران اشاره کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که صبر ملت ایران لبریز شده و گفت: تا کی باید صبر کنیم تا غارت دارایی های ایران به 80 میلیارد دلار برسد، در حالی که آمریکایی ها به دنبال براندازی جمهوری اسلامی هستند ولی این آرزو را به گور خواهند برد و با تصویب این طرح پاسخ قاطعی درباره احقاق حقوق ملت ایران به آمریکایی ها می دهیم.
ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: من با اصل موضوع مخالفتی ندارم بلکه فقط درباره دو فوریت آن مخالفت می کنم وگرنه هیچ کسی موافق چشم پوشی از منافع ملت ایران نیست.
وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهارداشت: نباید طرحی تصویب کنیم که نتوانیم تا هفته آینده آن را به پایان برسانیم زیرا خسارت های آمریکا آنقدر زیاد است که نمی توان آن را در یک طرح تجمیع و مبلغ آن را مشخص و به دولت ابلاغ کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من پیشنهاد می کنم قبل از تصویب آن کمیته ای میان مجلس و دولت شکل بگیرد و خسارت های وارده را شمارش و سپس آن را به مجلس برای تصویب اعلام کنیم.
مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل نیز در موافقت با این طرح اظهارداشت: عمده ترین خصلت آمریکا استکباری بودن خوی آن است و استکبار قطعا عهد شکن است.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: این که در برابر اقدامات نابخردانه سردمداران آمریکا حرفی نزنیم حفظ نقش و اعتبار جمهوری اسلامی نیست.
وی از نمایندگان خواست با رای بالا این طرح را به تصویب برسانند تا در پایان اجلاسیه چهارم مجلس نهم هدیه ای از طرف نمایندگان برای حفظ عزت، اقتدار و اعتلای شان جمهوری اسلامی ایران به ملت بزرگ ایران باشد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید