Performancing Metrics

پکن گزارش پنتاگون در مورد فعالیت های نظامی چین را اغراق آمیز خواند | اتاق خبر
کد خبر: 342810
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 02:43
وزارت دفاع چین نسبت به گزارش سالانه آمریکا در خصوص فعالیت های نظامی این غول آسیایی در دریای شرقی و جنوبی به شدت واکنش نشان داد و آن را اغراق آمیز خواند.

اتاق خبر - به گزارش روز یکشنبه تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن، در این گزارش سالانه که ازسوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شده از فعالیت های نظامی چین به عنوان عاملی در جهت تشدید تنش ها در دریای شرقی و جنوبی این کشور نام برده شده است.

وزارت دفاع چین در پاسخ به این گزارش، در بیانیه ای که شنبه شب منتشر کرد ؛ آن را اغراق آمیز و تحریف فعالیت های قانونی پکن در دریای شرقی و جنوبی چین خواند.
در گزارش پنتاگون آمده است: چین درحال افزایش ادعاهای ارضی خود بوده و به دنبال تشدید تنش ها در منطقه است.
در ادامه بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: پکن هیچ گاه از سیاست دفاعی خود که با پشتوانه مردمی همراه است تغییری ایجاد نخواهد کرد و این آمریکاست که همواره در مورد هدف راهبردی چین مشکوک بوده و به دنبال توجیه حضور خود در دریای جنوبی چین تحت عنوان قانون آزادی ناوبری در آب های بین المللی است.
آمریکا مدعی ساخت جزایر مصنوعی ازسوی چین در جزایر مورد مناقشه اسپراتلی و پارسل بوده و اعلام کرده است که پکن با این کار درصدد محدود کردن تردد کشتی ها در دریای جنوبی چین است.
کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان بر سر مالکیت این جزایر با چین اختلاف دارند.
وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون » جمعه گذشته در گزارشی مدعی شد که چین از «تاکتیک های قهری» برای گسترش حضور خود در دریای جنوبی چین بهره می برد اما در عین حال از اقداماتی که ممکن است تحرک آمیز برای مناقشه نظامی باشد، خودداری می ورزد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالیانه خود به کنگره، درباره تحولات نظامی و امنیتی چین، از دیدگاه خود به تبیین اقدامات چین در عرصه جهانی پرداخته است.
در این گزارش آمده است: چین از تاکتیک های قهری برای پیشبرد منافع خود به شکلی حساب شده استفاده می کند که از آستانه تحریک مناقشه عبور نکند.
«آبراهام ام. دنمارک» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور شرق آسیا، در پاسخ به سئوالی برای توصیف تاکتیک های قهرآمیز چین، گفت: گارد ساحلی و شناورهای ماهیگیری چین در برخی از مواقع در مجاورت نیروهای نظامی یا شناورهای سایر کشورها به شکل غیر حرفه ای عمل می کنند.
وی افزود: چین بر جنگ بالقوه در تنگه تایوان تمرکز کرده و در این میان ماموریت ارتش خلق چین بسیار مهم توصیف شده است.
وی اضافه کرد: به رغم کاهش رشد اقتصادی چین، رهبر این کشور همچنان بر رشد هزینه های دفاعی تاکید داشته و از سال 2006 تا 2015، بودجه دفاعی این کشور به طور متوسط 8.9 درصد رشد داشته و مخارج نظامی این کشور در سال 2015 میلادی به بیش از 180 میلیارد دلار رسیده است.
این گزارش افزود: چین از سال 2014 تاکنون یک توده شنی کوچک را به جزیره ای به طول بیش از سه کیلومتر تبدیل کرده است.
آمریکا می گوید که ادعاهای چین در دریای جنوبی چین براساس قوانین المللی پایه و اساسی ندارد.
سهم بزرگی از تجارت جهانی از طریق سامانه کشتیرانی در این منطقه انجام و میزان آن بیش از پنج هزار میلیارد دلار در سال برآورد می شود.
به گزارش ایرنا، منازعات بر سر جزایر اسپراتلی و پارسل در دریای جنوبی چین با برخی همسایگان و همچنین حضور ناوهای جنگی آمریکا در این منطقه باعث بروز نگرانی های فزاینده برای چین شده و این کشور را بر آن داشته تا خود را برای رویارویی احتمالی آماده کند.
آمریکا که همواره در تلاش است حضور نظامی خود در منطقه شرق آسیا را به بهانه های مختلف تقویت کند بتازگی دور تازه ای از اعزام ناوهای خود به منطقه را آغاز کرده که آخرین مورد آن حضور ناوشکن «لارنس» این کشور در حریم جزایر «نن شا» در دریای جنوبی چین بود که این هفته انجام شد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید