Performancing Metrics

تشدید نظارت‌ها بر مراکز ترک اعتیاد | اتاق خبر
کد خبر: 342930
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 11:23
مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت با بیان اینکه شکی نیست که برخی کلینیک‌های ترک اعتیاد تخلف می‌کنند، از سختگیرانه‌تر شدن نظارت‌های وزارت بهداشت در این حوزه خبر داد.

اتاق خبر: دکتر احمد حاجبی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه استانداردسازی درمان‌ اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و جایگزینی روش‌هایی چون درمان‌های غیردارویی در این زمینه، گفت: از آنجایی که عمدتا درمان اعتیاد به مواد مخدر صنعتی یا محرک‌ها، درمان‌های غیردارویی است، دوره‌ دو هفته‌ای آموزشی را جهت درمان‌های غیردارویی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و محرک‌ها را طراحی و مصوب کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه این دوره از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز تایید شده است، افزود: بر این اساس هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی که معیارها و استانداردهای لازم، جهت اجرای این دوره را دارند، می‌توانند با ما مکاتبه کرده و با هماهنگی وزارت بهداشت، مجوز برگزاری این دوره‌ها را دریافت کنند؛ یعنی در حال حاضر تمام روانشناسانی که در مراکز درمان اعتیاد کار می‌کنند، بویژه اگر بخواهند روی محرک‌ها و مواد مخدر صنعتی کار کنند، باید این دوره دو هفته‌ای را که در زمینه درمان‌های غیردارویی است، بگذرانند.

 نظارت‌های ترک اعتیاد سخت‌گیرانه‌تر شد

 حاجبی درباره نحوه و میزان نظارت‌ها بر مراکز ترک اعتیاد و چگونگی توجیه نشت موادی چون متادون و شربت تریاک از این مراکز با وجود نظارت‌های وزارت بهداشت، ادامه داد: شکی نیست که ما با مساله نشت درصدی از این مواد، مواجهیم و نمی‌خواهیم این موضوع را انکار کنیم. اما نباید آنقدرها هم این مساله را پررنگ و اعلام کرد که میزان نشت این مواد و داروهای ترک اعتیاد زیاد است.

 وی با بیان اینکه نباید همواره این شائبه را ایجاد کنیم که در مراکز ترک اعتیاد تخلف صورت می‌گیرد، اظهار کرد: زیرا ما همکاران زیادی داریم که در حوزه ترک مواد مخدر کار می‌کنند، دارای کلینیک ترک اعتیاد هستند و به درستی هم کارشان را انجام می‌دهند. اما در اینکه برخی کلینیک‌ها هم وجود دارند که تخلف می‌کنند، شکی نیست. البته ما آماری در زمینه میزان تخلف‌ها در مراکز ترک اعتیاد نداریم، اما نظارت‌هایمان را در این حوزه بسیار تقویت کرده‌ایم. به طوریکه دستورالعمل نظارت کشوری که اکنون ابلاغ شده، بسیار سخت‌گیرانه‌تر از گذشته است.

  سرنوشت راه‌اندازی مراکز مجزای ترک الکل به کجا رسید؟

 مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به نتیجه راه‌اندازی مراکز مجزای ترک الکل که در گذشته بر آن تاکید می‌شد، گفت: ما اعتقاد نداریم که برای ترک الکل مرکز مجزایی راه‌اندازی شود. دلیلش هم این است که پتانسیل مراکز درمان اعتیاد موجود در کشور، برای این کار کافی است.

 حاجبی تاکید کرد که به پزشکانی هم که در این مراکز مستقر هستند، در زمینه ترک الکل آموزش می‌دهیم. بنابراین همان پزشک می‌تواند در این زمینه اقدام کند. در حال حاضر آموزش‌هایمان در زمینه ترک الکل را با 150 مرکز ترک اعتیاد آغاز کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید