Performancing Metrics

سفر وزیر تعاون به سنگاپور در راستای توسعه روابط | اتاق خبر
کد خبر: 342943
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 08:51
سفیر ایران در سنگاپور:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور روز دوشنبه از سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صدر یک هیات اقتصادی – اجتماعی کشورمان به این دولت – شهر جنوب شرق آسیا برای توسعه مناسبات در بخش های مختلف خبرداد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، 'جواد انصاری' سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور روز دوشنبه از سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صدر یک هیات اقتصادی – اجتماعی کشورمان به این دولت – شهر جنوب شرق آسیا برای توسعه مناسبات در بخش های مختلف خبرداد.

وی سفر 'علی ربیعی' وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان به سنگاپور را سومین هیاتی دانست که طی مدت کمتر از سه ماه در سطح وزرا بین دو کشور تبادل می شود و به مذاکرات در سطح بالا می پردازند.
وی اعلام کرد که وزیر کار و هیات همراه روز چهارشنبه هفته جاری وارد سنگاپور می شوند و دراین سفر سه روزه با شماری از وزیران و دیگر مقامات بلندپایه دولتی و بخش خصوصی این دولت – شهر برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو جانبه به رایزنی خواهند پرداخت.
ربیعی به دعوت 'اس.ایسواران' وزیر صنعت و تجارت سنگاپور که اسفند ماه سال گذشته در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی به تهران سفر کرد از این کشور جنوب شرق آسیا دیدن می کند.
این وزیر سنگاپوری که به دعوت 'علی طیب نیا' وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به تهران سفر کرده بود، موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری ایران و سنگاپور را نیز امضا کرد.
به گفته انصاری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و هیات همراه قرار است علاوه بر وزیر صنعت و تجارت، با معاون اجرایی نخست وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر نیروی انسانی سنگاپور دیدار و رایزنی کند.
دیدار و مذاکره با 'چان وان سینگ' دبیر کل کنگره ملی تجارت سنگاپور و سخنرانی در همایش 'فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در ایران' با حضور ده ها شرکت سنگاپوری از دیگر برنامه های هیات بلندپایه ایران در این دولت – شهر است که تلاش دارد مناسبات خود را با ایران در دوران پساتحریم هرچه بیشتر توسعه دهد و گام های خوبی را در این زمینه برداشته تا از کشورهای دیگر جهان عقب نماند.
کنگره ملی تجارت یا اتحادیه اصناف سنگاپور NTUC که سال 1961 تاسیس شده و 830 هزار عضو دارد، تنها اتحادیه ملی کارگری این کشور است و 60 اتحادیه کارگری و یک اتحادیه تاکسیرانی را پوشش می دهد.
سفیر کشورمان در سنگاپور همچنین اعلام کرد همزمان با دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشورمان از این کشور جنوب شرق آسیا تفاهم نامه ای بین دو کشور در زمینه همکاری های تجاری و پتروشیمی امضا می شود.
وی گفت که هیات بلندپایه همراه وزیر کار نیز به طور جداگانه با مدیران برخی از بنگاه های بزرگ خصوصی سنگاپور رایزنی هایی انجام داده و تفاهم نامه های بین دو طرف امضا می شود.
تعدادی از مدیران صندوق ها و هلدینگ های سرمایه گذاری و اقتصادی و رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در این سفر همراهی می کنند.
هیات ایرانی براساس اعلام سفیر کشورمان قرار است در این سفر سه روزه از مراکز بزرگ صنعتی و تجاری سنگاپور از جمله بندر بزرگ این کشور که جزو سه بندر بزرگ دنیا است، منطقه بزرگ 'جورونگ' مرکز اصلی تاسیسات نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی سنگاپور و مراکز تامین اجتماعی و صندوق های رفاهی کارگری بازدید کنند.
براساس این گزارش، شرکت های بزرگ سنگاپوری فعال در زمینه کشتیرانی و زیرساخت نیز از هیات ایرانی برای انجام مذاکره دعوت کرده اند.
'تئو سیونگ سنگ' رییس فدراسیون تجارت سنگاپور و 'محمد سعیدی' مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران دهم اسفند ماه در تهران تفاهمنامه همکاری در زمینه کشتیرانی امضا کردند.
انصاری در ادامه با اشاره به سفر این هیات بلندپایه کشورمان به سنگاپور، روند توسعه مناسبات دو جانبه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت که طی سه ماه گذشته سه وزیر ایرانی و سنگاپوری به دو کشور سفر کرده اند و قراردادها و تفاهم نامه هایی بین دو کشور امضا شده است.
در این مدت وزیر امور خارجه سنگاپور میزبان دکتر محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود بود و دولت سنگاپور در دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان عزم خود را برای گسترش روابط همه جانبه با ایران به اطلاع ظریف رساند.
به گفته سفیر کشورمان، دولت سنگاپور پس از لغو تحریم ها برای سهولت در همکاری های دو کشور طی دستورالعملی به تمام بانک های این کشور اعلام کرد هیچگونه منعی برای تجارت با ایران وجود ندارد.
وی با اشاره به مناسبات ایران و سنگاپور در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، گفت که خرید نفت سنگاپور در دوره تحریم ها هم قطع نشد، هر چند کاهش یافت، اما در حال حاضر اراده قوی برای افزایش همکاری های دو جانبه دراین بخش وجود دارد.
انصاری گفت که سنگاپور نیز با توجه به ظرفیت بالای پالایشگاه های این کشور، به نفت نیاز داشته و ایران آمادگی تامین بیشتر نفت سنگاپور را با توجه به لغو تحریم ها دارد.
براساس داده های شرکت بین المللی سنگاپور، این کشور سال 2011 به طور میانگین ماهیانه حدود 270 هزار متریک تن نفت از ایران وارد می کرد.
سفیر کشورمان گفت که مقامات سنگاپوری آمادگی خود را برای افزایش میزان مبادلات دو کشور تا 50 درصد حجم کنونی تا پایان سال جاری میلادی اعلام کرده اند.
مبادلات تجاری ایران و سنگاپور سال 2011 میلادی بیش از پنج میلیارد و 600 میلیون دلار بود که به دلیل تحریم های یکجانبه غرب و مشکلات بانکی در سال 2012 میلادی به دو میلیارد و 100 میلیون دلار کاهش یافت.
تبادلات دو کشور سال گذشته میلادی به رقم کم سابقه 500 میلیون دلاری رسید که مقامات دو کشور در تلاش برای بازگرداندن میزان مبادلات به رقم های قبل از دوران تحرم هستند.
ارزش کل تجارت سنگاپور 712 کیلومتر مربعی سال 2014 میلادی 777 میلیارد و 899 میلیون دلار آمریکا بوده که از این میزان 407 میلیارد و 453 میلیون دلار سهم صادرات و بیش از 376 میلیارد و 441 میلیون دلار سهم واردات است.
سابقه روابط سیاسی ایران و سنگاپور به حدود 48 سال قبل بازمی گردد.
سنگاپور شبه جزیره ای با مساحت 718 کیلومتر مربع در جنوب شرق آسیا است که کلبه های مخروبه و محصور در علفزارهای بی نظم و ترتیب در پنجاه سال پیش اکنون به شهری بسیار زیبا، مدرن و هوشمند تبدیل شده است.
این سرزمین با پنج میلیون و 400 هزار نفر جمعیت سال گذشته توانست سه برابر جمعیت یعنی 15 میلیون و 400 هزار گردشگر جذب کند

نظرات
ADS
ADS
پربازدید