Performancing Metrics

بازار آب را به ذینفعان واگذار کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 343002
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 16:24
رئیس اتاق ایران:
رئیس اتاق ایران گفت: چند سوال فعالان اقتصادی از وزارت نیرو این است که چه برنامه‌ای برای تولید و صادرات آب و برق تهیه شده است؟ و آیا تشکیل یک کارگروه و اتاق فکر بین بخش خصوصی و وزارتخانه در برنامه وزارت نیرو است؟ تکلیف مطالبات بخش خصوصی چه می شود؟

به گزارش اتاق خبر، محسن جلال پور رئیس اتاق ایران گفت: برای فعالان اقتصادی چند سوال از وزارت نیرو مطرح است؛ اینکه چه برنامه ای برای تولید و صادرات آب و برق در آینده دیده شده است؟ و آیا تشکیل یک کارگروه و اتاق فکر بین بخش خصوصی و وزارتخانه در برنامه وزارت نیرو است؟ تکلیف مطالبات بخش خصوصی چه می شود؟

محسن جلال پور امروز (دوشنبه) در نشست صبحانه کاری با حمید چیت چیان وزیر نیرو که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، افزود: آب و برق صنعتی پویا است و پاسخ‌گویی به نیازهای آب و برق امروزه تنها با دانش‌های به روز امکان پذیر است.

رئیس اتاق ایران ظرفیت تولید برق در کشور را 74 هزار مگاوات ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 33 میلیون مشترک در کشور از برق تولیدی استفاده می‌کنند؛ قیمت واقعی آب و برق در برابر قیمتی که امروز از مردم دریافت می شود، ناچیز است و یک تصمیم شجاعانه نیاز است تا بتوانیم این را در کشور ساماندهی کنیم؛ این موضوع شرایط را برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت، ایجاد فضای رقابتی و شرایط مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری را نیز غیرممکن کرده است.

وی با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذاری در حوزه برق، گفت: یکی از موضوع های مورد علاقه هیات‌های خارجی که در یک سال گذشته وارد ایران شده و با آنها در اتاق بازرگانی ایران ملاقات کرده‌ایم، بخش آب و برق است.

جلال پور گفت: حدود 2 هزار واحد اقتصادی در این بخش وجود دارند که این واحدهای تولیدی 150 هزار شغل ایجاد کرده است؛ ایران سالیانه حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت برق به دیگر کشورها صادر می کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسایلی که فکر می کنیم امروز وزارت نیرو باید به آن بپردازد دستیابی به فن آوری های جدید است؛ باید امکان جدیدی برای فناوری های جدید در انرژی های فسیلی و تجدیدپذیر به وجود بیاید.

وی اضافه کرد: ایجاد نیروگاه های جدید و استفاده از فناوری های جدید از برنامه های وزارت نیرو است و ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی داریم، به صورت ویژه تر با این وزارتخانه همکاری کنیم.

جلال پور گفت: در موضوع آب، با مسایلی جدی تر روبرو هستیم و منابع زیرزمینی آب ما در شرایط بحرانی قرار گرفته است؛ این موضوع در برخی مناطق به فاجعه تبدیل شده است؛ در این زمینه پیشنهاد ما این است که آب را به ذینفعان آن واگذار کنیم و به صورت بازار رقابتی عرضه کنیم.

وی گفت: در این زمینه اخیرا شنیده ام که استرالیا اقدام به راه اندازی بازار آب کرده است و آب را در بازار رقابتی عرضه کنند.

رئیس اتاق ایران افزود: در بحث آب، اصلی ترین نیاز ما موضوع بازار و قیمت واقعی است؛ ضمن اینکه قیمت واقعی بقیه حامل‌های انرژی هم باید محاسبه شود؛ باید توجه کنیم که در تولیدات ما چه میزان آب، برق و انرژی مصرف می کنیم.

رئیس اتاق ایران از وزیر نیرو درخواست کرد که حضور بخش خصوصی و همکاری بخش خصوصی جدی گرفته شود و بیش از گذشته از فعالان بخش خصوصی این حوزه استفاده شود.

وی ادامه داد: توجه به بخش خصوصی از خواسته های اصلی ما است و امیدواریم با تشکیل کمیته هایی در بخش آب و برق کار را بهتر از گذشته پیش ببریم.

رئیس اتاق ایران افزود: برای فعالان اقتصادی چند سوال از وزارت نیرو مطرح است؛ اینکه چه برنامه ای برای تولید و صادرات آب و برق در آینده دیده شده است؟ و آیا تشکیل یک کارگروه و اتاق فکر بین بخش خصوصی و وزارتخانه در برنامه وزارت نیرو است؟ تکلیف مطالبات بخش خصوصی چه می شود؟

منبع: فارس

نظرات
ADS
ADS
پربازدید