Performancing Metrics

تامین آب مسکن مهر در بن‌بست منابع مالی | اتاق خبر
کد خبر: 343026
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 18:13
در حال حاضر 30 هزار واحد مسکن مهر آماده بهره‌برداری است و تنها مشکل موجود در این زمینه عدم تامین آب شرب این مسکن‌ها عنوان می‌شود که به گفته وزیر نیرو تامین آب شرب واحد‌های مسکن مهر با مشکلات مالی روبه‌رو شده است.

اتاق خبر: حمید چیت‌چیان امروز در حاشیه دیدار با فعالان اقتصادی با بیان این‌که برخی از تاسیسات شهرهای جدید با تاسیسات وزارت نیرو همخوانی ندارد، گفت: باید برای تامین آب این شهرها شبکه آب و فاضلاب جدید ساخته شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که انجام این کار هزینه‌بر است و اعتبارات در اختیار وزارت نیرو جوابگوی این مساله نیست، لذا باید تدبیری برای این مساله صورت بگیرد.

وزیر نیرو با بیان این‌که تا حدی که اعتبارات در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت به صورت کامل تعهدات خود را انجام داده‌ایم، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین وزارت شهرسازی صورت گرفت، امیدواریم که منابع جدید در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد.

چیت‌چیان تصریح کرد: تاکنون نیز وزارت نیرو با توجه به اعتباراتی که دریافت کرده عملکرد خوبی در زمینه‌ی تامین آب مسکن مهر داشته است و اگر تکاپوی اعتبارات نبود قطعا کار بسیار جلوتر پیش می‌رفت.

راه‌های وزارت نیرو برای دورزدن خاموشی

وی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری کشور از خاموشی در تابستان سال جاری اظهار کرد: تعمیرات تمام نیروگاه‌ها صورت گرفته و تمام نیروگاه‌ها از آمادگی خوبی برخوردار شده‌اند.

وزیر نیرو در خصوص اقدامات وزارت نیرو برای کاهش تلفات نیز گفت: کاهش تلفات شبکه برق تاثیر زیادی در میزان ذخیره‌سازی انرژی دارد و این مساله می‌تواند کمک خوبی برای جلوگیری کشور از خاموشی باشد.

چیت‌چیان با بیان این‌که طی مقررات ویژه وضع شده شرکت‌های برق قرار‌دادهایی را با کشاورزان و صنایع منعقد کردند به گونه‌ای که این دو بخش در زمان پیک مصرف مصارف خود را کاهش دهند و یا قطع کنند و یا در عوض برقی که در ساعات دیگر استفاده می‌کنند با قیمت‌های مخفف در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی در خصوص اقدامات دیگر وزارت نیرو اظهار کرد: با تمام کسانی که دارای مولد‌های کوچک دیزلی هستند مانند بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و صنایع که از این مولد‌ها در زمان‌های اضطراری استفاده می‌کنند قرار‌دادهای منعقد شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: براساس این قرار‌داد قرار است که از برق تولیدی این مراکز در روزهای پیک سال یعنی در دوماه تیر و مرداد‌ استفاده کنیم. بنابراین اگر این مراکز با ما همکاری کنند قطعا بیش از 2000 مگاوات ظرفیت جدید وارد مدار می‌شود.

چیت‌چیان با بیان این‌که حدود 800 مگاوات نیروگاه جدید تا ماه‌های آینده وارد مدار می‌شوند، بیان کرد: امیدواریم با این اقدامات و با کنترل مصرف در روزهای پیک بتوانیم تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی در خصوص دغدغه فعالان اقتصادی برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران گفت: هیچ مذاکره‌ای بین بخش خصوصی با کشورهای خارجی صورت نمی‌گیرد، اما اگر انتظار این است که تمام شرکت‌های خصوصی در این مذاکرات شرکت داشته باشند باید گفت که این کار به هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: هدف از تمام رفت‌وآمدهای کشورهای خارجی که به ایران صورت می‌گیرد توسعه بازار برای شرکت‌های خصوصی است، اما اگر در این میان نیازی داشته باشیم که کشورهای خارجی بتوانند آنها را تامین کنند قطعا از کمک به آنها دریغ نخواهیم کرد.

چیت‌چیان با بیان این‌که بدون شک سرمایه‌گذاری مستقیم به فاینانس ارجحیت دارد، گفت: در حال حاضر مذاکرات متعددی را انجام داده‌ایم که این مذاکرات می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران شود، اما این مساله به این معنا نیست که از فاینانس استفاده نکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است تعرفه‌های آب و برق در سال جاری افزایش یابد، گفت: هیچ‌گونه تصمیمی برای این موضوع تا کنون گرفته نشده و وزارت نیرو پیشنهادی را برای این مساله عنوان نکرده است.

مطالبات بخش خصوصی مهم‌ترین مشکل وزارت نیرو

وی با اشاره به مطالبات بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به این‌که قیمت فروش آب و برق بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده است طبیعی است که این عدم تعادل وزارت نیرو را با مشکلاتی از جمله عدم توان پرداخت مطالبات بخش خصوصی همراه کند.

وزیر نیرو با بیان این‌که وزارت نیرو برای حل این مساله تنها دو راهکار دارد، بدین معنا که یا کار انجام ندهد و یا این‌که پرداخت مطالبات با تاخیر صورت بگیرد، ادامه داد: با توجه به این‌که ترجیح منافع کشور بر این است که کار انجام شود لذا با استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی سعی داریم که این مشکل را برطرف کنیم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید