Performancing Metrics

درخت‌هایی که شمع مزار طبیعت می‌شوند | اتاق خبر
کد خبر: 343065
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 20:52
با آغاز فصل گرما متاسفانه هر ساله شاهد بروز آتش سوزی های متعدد در عرصه های طبیعی استان کرمانشاه از جمله جنگل ها ومراتع هستیم که سبب می شود چندین هکتار از این منابع عظیم خاکستر شود.

اتاق خبر: کرمانشاه ازجمله استان‌های غربی کشور است که ۵۲۷ هزار هکتار از مساحت کل این استان را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر ۳ درصد جنگل‌های کشور در استان کرمانشاه قرار دارند و سرانه جنگل در این استان حدود ۲۶ صدم هکتار برآورد شده است.

امروزه اهمیت حفظ منابع طبیعی ازجمله جنگل‌ها به‌عنوان ثروت هر جامعه و امانت آیندگان بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و ضروری است که فرهنگ حفاظت از این منابع در بین اقشار مختلف جامعه ترویج یابد.

همچنین با توجه به پایین بودن سرانه جنگل در کشور و ازجمله استان کرمانشاه نسبت به سرانه جهانی، لازم است که در راستای حفاظت از این منابع برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد.

ازجمله مواردی که حیات جنگل‌ها و دیگر عرصه‌های طبیعی را تهدید می‌کند وقوع آتش‌سوزی‌هایی با عوامل طبیعی و انسانی است که با آغاز فصل گرم سال شاهد بروز این آتش‌سوزی‌ها در سطح استان کرمانشاه هستیم.

حریق هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در سال ۹۴

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه ، بر اهمیت حفاظت از جنگل‌ها و مراتع با توجه به در پیش بودن ایام گرم سال و بروز آتش‌سوزی در این عرصه‌ها تأکید کرد.

مراد شیخ ویسی گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان دچار حریق شد که عمده دلیل این آتش‌سوزی‌ها عامل طبیعی و خشک‌سالی بود.

وی خاطرنشان کرد: احیای جنگل‌هایی که دچار حریق می‌شوند به زمانی طولانی نیاز داشته و چیزی حدود ۲۰۰ سال زمان لازم است تا این جنگل‌ها احیا شوند.

شیخ ویسی خشکیدگی جنگل‌های بلوط را یکی دیگر از مشکلات موجود در عرصه منابع طبیعی استان کرمانشاه برشمرد و گفت: ۷۰ درصد جنگل‌های استان را درختان بلوط تشکیل می‌دهند که در حال حاضر ۱۵۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها آلوده بوده و ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار آن نیز در وضعیتی حاد قرار دارند.

 مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه از اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در استان با مشارکت مردم خبر داد و گفت: توسعه منابع طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها جز با مشارکت و همراهی مردم میسر نخواهد شد.

شیخ ویسی بابیان اینکه این طرح از سال ۹۳ آغازشده است، خاطرنشان کرد: در قالب این طرح تاکنون ۶ هزار هکتار جنگل‌کاری در سطح استان انجام شده و تا پایان اجرای آن در ۲۰ سال آینده ۲۰۰ هزار هکتار به سطح جنگل‌های استان اضافه خواهد شد.

وقوع ۱۶ مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست

مدير يگان حفاظت از محیط‌زیست استان كرمانشاه نیز ، از وقوع ۱۶ مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست استان در سال گذشته خبر داد.

بهادر چراغی اظهار داشت: به دنبال وقوع این آتش‌سوزی‌ها ۱۸۶ هکتار از اراضی مناطق حفاظت‌شده استان دچار خسارت شد.

وی با اشاره به آغاز آتش‌سوزی‌ها از نیمه دوم آخرین ماه بهار در سطح مناطق مذکور در سال گذشته، افزود: امیدوار هستیم با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال، وقوع آتش‌سوزی‌ها به زمانی دیرتر از زمان مذکور موکول شود.

چراغی بابیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از آتش‌سوزی در استان نداشته‌ایم، گفت: رعایت نکات و موارد ضروری ازجمله اطمینان از خاموش شدن آتش پس از روشن کردن آن ازجمله مواردی است که باید از سوی مردم موردتوجه باشد.

تمرکز و گشت زنی در نقاط بحرانی و حساس افزایش می‌یابد

مدير يگان حفاظت از محیط‌زیست استان كرمانشاه تأکید کرد: برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی امسال تجهیزات اطفا حریق را توسعه داده و همچنین گشت زنی‌ها در نقاط حساس و بحرانی را افزایش‌خواهیم داد.

چراغی تصریح کرد: البته با توجه به امکانات و تعداد نیروهایی که در اختیارداریم قطعاً نیازمند همکاری مردم هستیم، ضمن اینکه مردم در کاهش وقوع آتش‌سوزی‌ها نیز می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه بیشترین آتش‌سوزی سال گذشته در منطقه حفاظت‌شده بیستون رخ داد، گفت: در نقاطی که آتش‌سوزی‌های بیشتری داشته تمرکز خود را بیشتر خواهیم کرد.

عامل انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی است

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز در  اظهار داشت: در سال آبی جاری شاهد بارش مناسب باران در سطح استان کرمانشاه بودیم که این مسئله باعث شده پوشش گیاهی وضعیت خوبی داشته باشد که البته این مسئله می‌تواند عرصه‌های طبیعی را مستعد وقوع آتش‌سوزی کند.

سرهنگ عباس بهاری با اشاره به آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در عرصه‌های طبیعی کرمانشاه طی سال گذشته، افزود: سال گذشته ۸۵ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان اتفاق افتاد که شهرستان‌های گیلان غرب، کرمانشاه، دالاهو، پاوه و سرپل ذهاب بیشترین آتش‌سوزی‌ها را داشتند.

وی بابیان اینکه ۷۲۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در سال گذشته در آتش سوخت، تصریح کرد: بر اساس آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در سال‌های گذشته، مناطق حساس و بحرانی شناسایی‌شده و تمرکز بر این نقاط بیشتر خواهد شد.

بهاری دلیل بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع را عامل انسانی برشمرد و اظهار داشت: در برخی موارد نیز عوامل طبیعی نظیر خشک‌سالی، وزش باد و تابش نور خورشید سبب وقوع آتش‌سوزی می‌شود.

مشارکت مردم در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی ضروری است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه‌ای همگانی دانست و گفت: آتش زدن پس چر و همچنین اختلافات قومی و قبیله‌ای نیز از عوامل آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی است.

بهاری مشارکت و همکاری مردم در راستای مقابله با حریق‌های احتمالی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اقداماتی در راستای فرهنگ‌سازی به‌منظور حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی صورت گرفته که درنتیجه آن شاهد برخورد بهتر مردم با طبیعت بوده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: تهیه و توزیع تعداد زیادی بروشور، بنر، تراکت و همچنین برگزاری نشست‌هایی با صاحب‌نظران و بزرگان روستاها در راستای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از عرصه‌های طبیعی ازجمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

از کمبود بودجه و نیروی انسانی تا هزینه سنگین پرواز بالگرد هلال‌احمر

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه به برخی مشکلات درزمینهٔ حفاظت از عرصه‌های طبیعی اشاره کرد و گفت: ‌کمبود شدید نیروی انسانی ازجمله این مشکلات است و درحالی‌که بر اساس استانداردهای جهانی هر ۲۰۰ هکتار از منابع طبیعی بایستی یک محافظ داشته باشد، نیروهایی که ما در اختیارداریم به یک درصد این آمار نیز نمی‌رسند.

بهاری همچنین کمبود بودجه و اعتبار را دیگر مشکل بعدی در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی برشمرد و افزود: البته این مشکل به‌تمامی استان‌ها مربوط می‌شود و مختص کرمانشاه نیست.

وی همچنین با اشاره به هزینه‌بر بودن ساخت جاده برای دسترسی به نقاط بحرانی و صعب‌العبور، تصریح کرد: استفاده از بالگرد نیز برای دسترسی به این نقاط هزینه سنگینی داشته، به‌طوری‌که هر ساعت پرواز هزینه‌ای بیش از ۱۲ میلیون تومان به دنبال دارد.

جنگل‌ها دارای فواید بی‌شماری هستند که بیشتر آن‌ها بر زندگی بشر اثر مثبتی می‌گذارند و امروزه حتی اقتصاد برخی کشورها نیز به جنگل وابسته است.

جلوگیری‌ از رانش‌ زمین‌، جلوگیری‌ از وقوع‌ بهمن، تلطیف هوا، جلوگیری از سروصدای محیط، مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک، مبارزه با آلودگی هوا، تعدیل آب‌وهوای یک منطقه، کنترل آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیرزمینی و موارد دیگر از فواید بی‌شمار جنگل‌ها هستند که لزوم حفاظت از منابع خدادادی را می‌رساند.

همچنین این منابع عظیم طبیعی به‌عنوان یک ثروت و نیز امانت نسل‌های آینده در اختیار ما قرار دارند که باید با فرهنگ‌سازی صحیح از آن حفاظت و حراست کنیم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید