Performancing Metrics

ظریف برای شرکت در مذاکرات سوریه عازم وین می شود | اتاق خبر
کد خبر: 343146
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 01:32
رایزنی احتمالی برای رفع موانع اجرای برجام
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امشب برای شرکت در مذاکرات مربوط به تحولات سوریه عازم وین خواهد شد. روز نخست این مذاکرات به لیبی اختصاص دارد.

اتاق خبر - همراه با ظریف برخی از معاونان و مدیران وزارت خارجه نیز عازم وین می شوند. احتمال دارد در حاشیه این مذاکره، گفت و گو ها و رایزنی هایی میان هیات ایرانی ، اروپایی و امریکایی برای رفع موانع اجرای برجام انجام شود.

جان کری طی نشستی که اخیرا با روسا و مقامات بانکی اروپایی داشته، به آنها در خصوص انجام مراودات مالی و بانکی با بانک های ایرانی اطمینان داد.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا که هم اکنون در وین بسر می برد قرار است امروز دوشنبه (16 مه/27 اردیبهشت) با همتایان انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی خود در وین دیدار و گفت و گو کند. محور این دیدارها تحولات لیبی و سوریه عنوان شده است.
نشست وین با دو محور اصلی مذاکرات در مورد لیبی و سوریه امروز و فردا (دوشنبه و سه شنبه) در هتل « پالایس نیدراسترایشوین» وین برگزار می شود. روز نخست نشست وین به مساله لیبی اختصاص دارد و «جان کری» و «پائولو جنتیلونی» وزیران خارجه آمریکا و ایتالیا ریاست مشترک آن را برعهده دارند.
به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، در این نشست حمایت از دولت وحدت ملی با «تمرکز بر امنیت» در مبارزه با گروه تروریستی داعش مورد گفت و گو قرار می گیرد.
فردا (سه شنبه) نیز کری و «سرگئی لاوروف» همتای روس او، ریاست مشترک «گروه بین المللی حمایت از سوریه» را برعهده می گیرند.
بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، این گروه شامل 17 کشور و سه نهاد بین المللی که در پاییز سال 2015 میلادی تاسیس شد، در نشست فردا به مساله «تحکیم ترک مخاصمه، تضمین دسترسی ساکنان سراسر کشور به کمک های بشردوستانه و تسریع روند انتقال سیاسی» در سوریه، می پردازد.
وزیر خارجه آمریکا در دور جدید تلاش های دیپلماتیک خود روز شنبه وارد عربستان شد. وی دیروز (شنبه) در جده با «ملک سلمان» پادشاه عربستان دیدار کرد.
به گفته مقام های آمریکایی، نشست های بین المللی روزهای دوشنبه و سه شنبه در وین، محور گفت وگوی جان کری با پادشاه عربستان را تشکیل می داد.
«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیشتر اعلام کرده بود: ما از همه تلاش ها بویژه تلاش شرکا و متحدان خود برای سوریه حمایت می کنیم، اما باور داریم که «گروه بین المللی حمایت از سوریه» (GISS) مهمترین نقش را در این زمینه ایفا می کند.
این گروه بارها در وین و نیویورک تشکیل جلسه داده و نقشه راهی را با هدف حل و فصل دیپلماتیک مساله سوریه ارائه داده است. این نقشه راه در 18 دسامبر (27 آذر) به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

ایرنا

94110

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید