Performancing Metrics

وضع اتحادیه اروپا اسفناک است | اتاق خبر
کد خبر: 343147
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 01:38
رئیس پارلمان اروپا:
رئیس پارلمان اروپا می گوید، شاهد وضع اسفناکی در درون اتحادیه اروپا هستیم. قدرتهای اروپاستیز در انتخابات به پیروزی می رسند و ما در حال بازی با سرنوشت نسل آینده اروپا هستیم.

اتاق خبر - به گزارش روز دوشنبه تارنمای یورونیوز، مارتین شولتس در گفت و گو با این رسانه درباره وضع کنونی اتحادیه اروپا، در پاسخ به این پرسش که ' به نظر می رسد شاهد خودکشی تدریجی و دردناک اروپا هستیم. آیا به نقطه ای بی بازگشت رسیده ایم؟' گفت: 'توصیف شما از اوضاع کنونی کاملا درست است.

در داخل اتحادیه اروپا شاهد وضع اسفناکی هستیم. قدرتهای اروپاستیز در انتخابات و همه پرسی ها به پیروزی می رسند و بنا بر این اگر بخواهیم اروپا و تمامیتش را بر اساس این اصل بررسی کنیم باید گفت که در حال بازی کردن با سرنوشت نسل آینده اروپا هستیم.
' زیرا قرن بیست و یکم، قرن همکاری و رقابت مناطق مختلف دنیاست، نه کشورهای کوچکی مثل کشور من (آلمان). درست است که آلمان 80 میلیون نفر جمعیت دارد اما در مقایسه با چین یک میلیارد و 400 میلیون نفری چگونه می تواند بتنهایی در قرن بیست و یکم دوام بیاورد. آن دسته از افرادی که به من می گویند باید به کار اروپا پایان داد و ملی گرایی را دوباره ترویج کرد با امنیت و آینده یک نسل بازی می کنند.'

** امکان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد
وی درباره امکان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: احتمال اینکه این اتفاق بیفتد، وجود دارد. نظرسنجی ها از رقابت شانه به شانه موافقان و مخالفان حکایت می کنند. البته امیدوارم چنین اتفاقی روی ندهد، زیرا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم برای اتحادیه یک فاجعه خواهد بود و هم برای انگلیس.
شولتس درپاسخ به اینکه علت اصرار وی بر نگه داشتن انگلیس در اتحادیه اروپا با توجه به عدم پایبندی این کشور به قوانین اتحادیه چیست، گفت: ' انگلیس یکی از هفت قدرت برتر صنعتی دنیاست. قدرتی جهانی با حق وتو در شورای امنیت و دومین اقتصاد برتر در بازار داخلی اتحادیه اروپا است.
' انگلیس باید این درک را داشته باشد که دلیل عضویتش در «گروه هفت» این است که دومین اقتصاد اروپایی است و در بازار داخلی اروپا حضور پررنگی دارد. بنا بر این خروج از اتحادیه می تواند با کاهش اهمیت و نفوذ انگلیس و قدرت اقتصادی این کشور همراه شود.'
رئیس پارلمان اروپا درباره آمادگی برداشتن گامهای بیشتر برای دستیابی به توافق با انگلیس گفت: ما در موارد بسیاری با انگلیسی ها مذاکره کردیم که حال می خواهند آنها را به رای بگذارند. بنا بر این اینکه برخی می گویند با دادن رای منفی می توانند توافق بهتری به دست بیاورند محقق نخواهد شد.
شولتس در پاسخ به اینکه آیا برنامه خاصی در صورت خروج انگلیس تنظیم شده است، گفت: متاسفانه هیچ برنامه ای وجود ندارد و یکی از مشکلات منطقه یورو عدم توازن در اقتصاد کلان است. این عبارت فنی به این مفهوم است که شاهد توسعه به شدت ناهمگونی در سطح منطقه یورو هستیم و باید به این وضع خاتمه داد، چه انگلیس بماند، چه نماند.

** توقف طرح لغو ویزا برای اتباع ترکیه
رئیس پارلمان اروپا در بخش دیگری از این گفت و گو درباره توافق اتحادیه اروپا و ترکیه و فشار آوردن به آن برای احترام به مسائل حقوق بشری گفت: در هفته گذشته رسیدگی به طرح لغو روادید اتباع ترکیه را که کمیسیون اروپا به ما ارجاع کرده بود، متوقف کردم، چون ترکیه تاکنون اصلاحات مورد نظر از جمله اصلاحات مربوط به فعالیتهای ضد تروریستی و یا حفاظت از اطلاعات شخصی را انجام نداده و اگر ترکیه بخواهد این راه را ادامه دهد و قوانین ضد تروریستی خود را اصلاح نکند ما هم اجازه لغو روادید را نخواهیم داد.
او در واکنش به این گفته اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که ' ما راه خودمان را می رویم، شما هم راه خود را بروید' می افزاید که ما شرکایی هستیم که به کمک و همکاری متقابل یکدیگر نیاز داریم. تصور نمی کنم اردوغان مایل به قطع این همکاری باشد. ما آماده همکاری هستیم اما ترکیه وعده کرده اصلاحات لازم را صورت دهد تا ما هم بتوانیم وعده های خود را عملی کنیم.

**بحران پناهجویان
از شولتس پرسیده شد 'یکی از آثار بحران پناهندگان، دیوارهایی است که همه جا در اروپا برای جلوگیری از هجوم پناهندگان ساخته شده اند. در مقابل این دیوارها چه کاری می توانید انجام دهید'، که وی پاسخ داد: ' ما نیاز داریم از مرزهای خارجی مان محافظت کنیم؛ آن هم با اعمال قوانینی که شرایط ویژه هر کشور مدنظر دارد. پس از آن به یک سیستم اسکان مجدد پناهجویان میان تمام 28 عضو اتحادیه اروپا نیاز داریم.
' این طرح بدین علت عملی نشد که اکثر کشورهای عضو بر خلاف آلمان، یونان و ایتالیا در طرح اسکان مجدد شرکت نکردند. برای برخی از کشورها موضوع اروپا مطرح نبود بلکه مساله ملی گرایی و دولتهای ملی مطرح بود. این دقیقا همان چیزی است که اروپا را دچار بحران می کند. اینکه برخی از این دولتها این طرح شرکت نمی کنند، سپس می گویند اتحادیه اروپا قادر به حل بحران مهاجران نیست. این یک بدبینی بی سابقه است.'
خبرنگار یورونیوز گفت: برای بسیاری از اروپایی ها، اتحادیه اروپا طرحی شکست خورده است. بحران پناهجویان و مشکلات اقتصادی و امنیتی هم هر روز بر تعداد مخالفان اتحادیه اروپا می افزاید. رئیس پارلمان اروپا هم آن را «وعده ای بی فرجام» می داند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید