Performancing Metrics

موفقیت مدیران صنعتی در گرو پویایی و خلاقیت | اتاق خبر
کد خبر: 343164
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 02:51
صنعت به‌ویژه نوع توسعه‌یافته آن همچون نوشدارویی است که اقتصاد کشور را نجات می‌دهد. برای توسعه صنعت کشور و بکارگیری ابزارهای ترمیم کاستی‌ها، با شناخت کافی از وضعیت و شرایط موجود می‌توان مناسب‌ترین راه را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کرد.

به گزارش اتاق خبر، آشنایی با مدیریت صنعتی یکی از راهکارهای اساسی توسعه صنعت است که وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر آن معتقد است با کمک آن می‌توان نیروی انسانی سازمان‌های صنعتی را تربیت کرد. نخستین همایش بین‌المللی مدیریت صنعتی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور مهندس محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرهاد دژپسند معاون اقتصادی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عادل آذر رییس مرکز آمار کشور، میرمهدی سیداصفهانی پیشکسوت مدیریت صنعتی، مهدی الوانی استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی و هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برگزار شد.

معجون مدیریت صنعتی
وزیر صنعت، معدن و تجارت اداره مدیریت کلان را مانند مدیریت جهان آفرینش دانست و گفت: همواره در جهان آفرینش نظم و دوراندیشی وجود دارد که این نظم با مدیریت خداوند تبارک و تعالی به وجود آمده است و آنچه امروز از آن به نام مدیریت صنعتی یاد می‌شود نظام کوچکی از مدیریت الهی است. اصولا مدیریت یعنی بتوان از تمامی منابع طبیعی، انسانی و استعدادها به نحو احسن استفاده کرد. متاسفانه بحث مدیریت در اوایل انقلاب مورد کم لطفی قرار گرفت. در واقع اوایل دهه ۵۰ زمانی که رشته تحصیلی MBA مطرح نبود تعدادی از کارشناسان اتاق بازرگانی به فکر راه‌اندازی مرکز مدیریت آموزش صنعتی افتادند. برخی از کارشناسان بر این عقیده بودند که با صنایع سنتی نمی‌توان صنایع کشور را قابل رقابت کرد، با این ذهنیت بود که مرکز مطالعات مدیریت ایران (ICMS) راه‌اندازی و متاسفانه بعد از انقلاب این مرکز تعطیل شد.
بنده معتقدم باید از کارشناسان آن زمان بسیار تقدیر کرد چراکه نقش ارزنده‌ای در شکل‌گیری صنعت کشور داشتند. نعمت‌زاده ضمن یادآوری رهنمودهای امام(ره)‌ افزود: امام (ره) با تحول در تاریخ ایران توانست از استعدادهای خود استفاده کند و فکر انقلابی و آزاداندیشی را به جهانیان اثبات کند. بسیاری بر این عقیده‌اند که صنعت در ایران همزمان با کره‌جنوبی آغاز شد اما ایران هنوز به کره‌جنوبی نرسیده است. مهم‌ترین دلیل این است که در اوایل دهه ۹۰ میلادی کشور کره‌جنوبی چشم‌انداز ۳۰ سال‌های را تا سال ۲۰۲۰م برنامه‌ریزی کرد که در راستای آن اکنون بالای ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات صنعتی دارد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت این مدیران هستند که پویایی و خلاقیت ایجاد می‌کنند که اگر در یک زمین حاصلخیز این موارد را پیگیری کنند، نتیجه مثبتی خواهد داشت. از این رو مدیران باید این زمین‌ها را حاصلخیز کرده و در نهایت از آن استفاده کنند. اینکه گفته می‌شود افرادی که در رشته‌های مهندسی صنعتی تحصیل می‌کنند در مقاطع بالاتر به مدیریت صنعتی روی می‌آورند امری کاملا طبیعی است، چراکه می‌خواهند بدانند علم خود را چگونه می‌توانند عملیاتی کنند.
نعمت‌زاده با بیان اینکه از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرده‌ایم که چند واحد مدیریت صنعتی برای رشته‌های مهندسی صنعتی در نظر گرفته شود، گفت: این رشته نباید به صورت اختیاری بلکه این واحدها باید به صورت اجباری در رشته‌های مهندسی صنعتی گنجانده شوند تا این افراد بتوانند به صورت علمی‌تر فعالیت خود را انجام دهند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما اکنون جویای کار هستند، این در حالی است که فارغ‌التحصیلان ما باید خلاق کار باشند نه جویای کار؛ از سویی برخی افراد فکر می‌کنند استارتاپ‌ها تنها در بخش «آی‌تی» قابلیت استفاده دارد اما این استارتاپ‌ها می‌توانند در تمام رشته‌ها مورد استفاده قرار گیرند. او با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان ما در زمان تحصیل خود به دنبال کار می‌روند، افزود: ورود به بازار کار به دانشجویان کمک می‌کند تا جهت‌گیری مناسبی در فعالیت کاری خود داشته باشند که متاسفانه در کشور ما بسیاری از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند، چراکه ما آنها را آماده کار نمی‌کنیم. در گذشته دوره‌هایی را برای آموزش افراد تعریف کرده بودیم و از بخش خصوصی برای انجام این دوره‌ها کمک گرفتیم که در آن ۱۱ گروه تحصیلی ۴۰۰ نفر آموزش دیدند و کمتر از ۶ ماه جذب واحدهای فعال شدند.
نعمت‌زاده ضمن تقدیر از تلاش‌های رضا نیازمند، موسس شرکت ملی مس ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: رضا نیازمند سال۴۶ بود که از سوی علینقی عالیخانی، وزیر وقت آن زمان به عنوان نخستین مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب شد که امروز مدیریت صنعتی یادگار این بزرگوار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به ویژگی‌های مدیران موفق اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های انجام‌شده یکی از رازهای موفقیت مدیران برجسته جهان صداقت آنهاست. تنها با خواندن و نوشتن نمی‌توان مدیر شد و یکی از نقیصه‌های مدیران ما این است که راه تعامل را درست فرا نگرفته‌اند؛ این در حالی است که صنعت پیچیده‌ترین بخش اقتصاد است و یک مدیر صنعتی باید مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مسائل فنی را به درستی درک کند تا بتواند در مسیر درست گام بردارد.
نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه مدیران صنعتی باید ذی‌نفعان و رقبای خود را بشناسند، تصریح کرد: مدیران باید بدانند چگونه با رقبای خود رقابتی سالم داشته باشند. مدیران صنعتی باید به بازرگانی اشراف کامل داشته باشند تا بتوانند در بخش‌های بازرگانی صادرات، واردات، بازرگانی نرمال و بین‌المللی موفق عمل کنند که این موضوع تنها در سایه تعامل صنعت و دانشگاه امکان‌پذیر است. وی تاکید کرد: ایران بزرگترین اقتصاد جهانی خارج از سازمان تجارت جهانی (WTO) است و این در حالی است که ایران نخستین درخواست‌کننده پیوستن به «WTO» بوده که به دلایل سیاسی این پیوستن رد شده است. مدیریت صنعتی معجونی از تمام رشته‌های مدیریتی است که یک مدیر صنعتی باید روی مسائل فروش، خدمات پس از فروش، محیط‌زیست، کیفیت، مشتری و مشتری‌محوری حساس باشد.


فرصتی برای علاقه‌مندان اقتصاد
همچنین در حاشیه این مراسم مهندس نعمت‌زاده عدالت‌خواهی را از وجوه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید انحصارها از بین برود و درها باز شود تا فرصت‌های مساوی برای همه علاقه‌مندان فراهم شود. صنعت و دانشگاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید با یکدیگر تعامل داشته و اقتصاد دانش‌بنیان جز با همگرایی آنها حاصل نمی‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اقتصاد دانش‌بنیان است و اقتصاد مقاومتی چند رویکرد اساسی دارد که یکی از آنها درونزایی است از این‌رو باید بتوانیم از توانمندی‌های داخلی که مهم‌ترین آن نیروی انسانی به‌ویژه تحصیلکردگان دانشگاهی است، بهره‌مند شویم. وزیر صنعت، معدن و تجارت بر مردمی بودن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: ما باید همه آحاد جامعه را که به فناوری، تولید، تجارت و اقتصاد علاقه‌مندند به کار بگیریم. تدوین ۱۲ برنامه ملی اقتصاد مقاومتی در زمینه صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده که اقدام‌هایی برای هدایت صنعت به سوی دانش‌بنیان شدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید