Performancing Metrics

هفته مهم اقتصادی میان ایران و آذربایجان | اتاق خبر
کد خبر: 343225
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 18:39
سفیر ایران در باکو مطرح کرد:
محسن پاک‌آیین سفیر کشورمان در آذربایجان سفر رییس بانک مرکزی آذربایجان به تهران را نوید بخش فصلی نو در روابط دو کشور دانست.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، محسن پاک‌آیین سفیر کشورمان در آذربایجان سفر رییس بانک مرکزی آذربایجان به تهران را نوید بخش فصلی نو در روابط دو کشور دانست.

وی هفته جاری را هفته پرکار در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی بین مسوولان ایران و آذربایجان دانست و خاطرنشان کرد: هفته پیش نیز رفت و آمدهای دو طرف را شاهد بودیم. به طور کلی افزایش سفر مسوولان دو کشور نشان دهنده تمایل آن‌ها برای گسترش زمینه‌های همکاری است.

او خاطرنشان کرد: پنج‌شنبه گذشته ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به باکو سفر کرد و دیدارهای فرهنگی خوبی با مبارز قربانلی رییس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی آذربایجان، الله شکور پاشازاده شیخ الاسلام قفقاز و رییس اداره اقلیت‌های دینی آذربایجان و هم‌چنین گفت‌وگو و دیداری با ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور داشت.

سفیر کشورمان در آذربایجان با اشاره به شب فیلم ایران در باکو نیز گفت: این هفته شب فیلم ایران با نمایش فیلم شیار 143 درجه در باکو برگزار شد.

وی افزود: در ادامه سفرهای مسوولان ایران و آذربایجان محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی که به باکو سفرکرده است روز یک‌شنبه با الهام علی‌اف دیدار و گفت‌وگو کرد و علاوه بر این باید تاکید کنم پس از بیست سال این اولین‌بار است که وزیر کشاورزی ما به آذربایجان سفر می‌کند.

پاک‌آیین با تاکید بر این که اقتصاد ایران و آذربایجان متکی بر کشاورزی است افزود: هر دو کشور تمایل دارند در حوزه‌های جدید همکاری اقتصادی خود را دنبال کنند تا وابستگی‌شان به نفت و گاز کم‌تر شده و مقاوم‌سازی اقتصادی در ایران و آذربایجان را شاهد باشیم.

او با بیان این که دیدار وزیر جهادکشاورزی ایران با مقام‌های عالی‌رتبه آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: 40 نفر از اعضای بخش خصوصی در حوزه کشاورزی با وزیر جهادکشاورزی به باکو سفر کرده‌اند تا در همایش «شناخت راهکارهای اقتصادی در حوزه کشاورزی» که با حضور بخش خصوصی آذربایجان و وزیران کشاورزی دو کشور امروز در این کشور برگزار می‌شود شرکت کنند. این سفر و حضور در این همایش نوعی ایجاد ارتباط بین بخش‌های خصوصی کشاورزی و شیلات محسوب می‌شود.

سفیر کشورمان در باکو از فعال شدن کارگروه‌های کشاورزی ایران و آذربایجان خبر داد و تاکید کرد: فعال شدن این کارگروه‌ها در سفر وزیر جهادکشاورزی کشورمان به آذربایجان انجام می‌شود و حجتی در این سفر با ایرانیان مقیم آذربایجان و تجار کشورمان نیز دیدار خواهد داشت.

پاک آیین از سفر رییس بانک مرکزی آذربایجان به ایران خبر داد و افزود: المان رستم اف به دعوت رسمی ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی کشورمان به ایران سفر می‌کند. با توجه به این که همکاری‌های اقتصادی با ایجاد ارتباطات بانکی میسر می‌شود این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این پس از مدت‌ها رییسان بانک مرکزی دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند کرد و در رابطه با چگونگی برقراری تعاملات بانکی و اقتصادی و هم‌چنین باز کردن شعبه و روان‌سازی همکاری‌های بانکی گفت‌وگو خواهند کرد.

پاک آیین، سفر رییس بانک مرکزی آذربایجان را در شرایط پسابرجام ارزشمند خواند و افزود:‌ این سفرها که در دوران پسابرجام صورت می‌گیرد به خصوص در ایجاد همکاری‌های کارگزاری بانکی به توسعه بیش‌تر روابط دو کشور می‌انجامد.

وی با تاکید بر این که در پسابرجام شاهد تغییرات عمده‌ای در سطح تعاملات خود با آذربایجان هستیم خاطرنشان کرد: امور اقتصادی ما با سایر کشورها بسیار روان شده است و به ویژه در سه ماهه اول سال 2016 میلادی، 53 درصد رشد مبادلات تجاری را با ایران نسبت به سال قبل شاهد هستیم و هم‌چنین صادرات ایران به آذربایجان نیز نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است.

سفیر کشورمان در باکو به افزایش سفر متقابل گردشگران ایرانی و آذربایجانی اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از یک میلیون نفر از آذربایجان به ایران سفر می‌کنند. عید امسال شاهد بودیم که حدود 45 هزار ایرانی به آذربایجان سفر کردند این در حالی است که سال گذشته بیش از 1500 ایرانی در عید به این کشور سفر کرده بودند که این خود افزایش چشم‌گیری در صنعت گردشگری محسوب می‌شود و آذربایجانی‌ها نیز نسبت به سال گذشته سفر بیشتری به کشورمان داشتند.

او از اعطای تسهیلات ویزای آذربایجان برای ایرانیان خبر داد و گفت:‌ قرار است آذربایجان هم تسهیلات ویزای خوبی برای ما ایجاد کند و امیدواریم ظرف سه ماه آینده مشکلی به نام ویزا برای سفر به آذربایجان نداشته باشیم و تردد ایرانی ها به این کشور آسان شود.

پاک‌آیین در پایان مهم‌ترین موضوع در روابط ایران و آذربایجان در حوزه تجاری را احداث خط آهن رشت – آستارا و هم‌چنین بخش حمل و نقل دو کشور دانست.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید