Performancing Metrics

ایران سه راهی انتقال تکنولوژی ریلی | اتاق خبر
کد خبر: 343392
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 18:10
در شرایطی که به نظر می‌رسد ایران با توجه به سال‌ها دور بودن از فضای بازار‌های بین‌المللی خود نیازی جدی به جذب فناوری‌های نوین اقتصادی و زیربنایی دارد.

اتاق خبر: هرچند در طول سال‌های گذشته ایران توانسته در حوزه‌هایی مانند خدمات مهندسی و ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی در برخی کشورها از عراق گرفته تا ونزوئلا و کشورهای آفریقایی اقداماتی مثبت را انجام دهد، اما همچنان ظرفیتی قابل توجه باقی‌مانده تا کشور شانس خود را در عرصه‌های زیرساختی حمل‌ونقل نیز امتحان کند.

مذاکرات گسترده‌ای که در طول ماه‌های گذشته به انتقال فناوری نوین برقی‌سازی و سریع‌السیرسازی خطوط ریلی کشور منجر شد و براساس آن سرمایه‌گذارانی از کشورهای فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای صاحب صنعت در آن فعال شدند باعث شده در حال حاضر نام ایران در رده کشورهایی قرار گیرد که به فناوری‌های روز عرصه ریلی دسترسی دارند.

فناوری‌هایی که البته روزهای نخست خود را در کشور تجربه می‌کند و باید انتظار داشت در آینده نزدیک تاثیراتی جدی در این عرصه از خود به جای بگذارد.

با وجود این مسائل اما وزارت راه و شهرسازی ایران از هم‌اکنون خود را آماده کرده تا نسبت به صادرات این فناوری‌های روز اقداماتی جدی انجام دهند.

در روزهای گذشته سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور الجزایر به ایران و مذاکراتی که این مقام آفریقایی در دیدار با عباس آخوندی داشت کار را به صحبت از همکاری‌های آینده دوطرف کشاند تا جایی که وزیر راه و شهرسازی ایران پیشنهاد ساخت خط ریلی جدید در کشور الجزایر به طول بیش از شش هزار کیلومتر را با مشارکت طرف‌های ایرانی داد.

این خطوط ریلی که جزو برنامه‌های توسعه ریلی کشور الجزایر به حساب می‌آید نیاز به انتقال فناوری‌هایی خواهد داشت که براساس پیشنهاد ایران می‌تواند از سوی یک طرف سوم اروپایی به پروژه آورده شود.

این طرح که ایران را به ضلع سوم انتقال و اجرایی‌کردن فناوری‌های نوین ریلی در الجزایر تبدیل می‌کند، گامی جدی و مهم برای ورود کشور به عرصه‌ای تاثیر‌گذار خواهد بود، عرصه‌ای که نتیجه آن نه صادرات کالاها و مواد خام که انتقال فناوری و دانش روز کشور خواهد بود. موضوعی که الجزایر از آن استقبال کرده و می‌توان انتظار داشت با نهایی شدن قرار‌داد مربوط به آن در آینده نام کشور را در عرصه‌ای جدید وارد کند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید