Performancing Metrics

زنگ خطر کاهش سن اعتیاد | اتاق خبر
کد خبر: 343497
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 01:20
فرماندار شهرستان خرم‌دره گفت: زنگ خطر کاهش سن اعتیاد در کشور به صدا درآمده است.

اتاق خبر -  جمشید شیخی شامگاه دیروز در جلسه شورای فرعی مبارزه با موادمخدر شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه پیشگیری در حوزه مبارزه با موادمخدر نقش اساسی را ایفا می‌کند، اظهارکرد: در حوزه پیشگیری نیز انجام فعالیت‌های فرهنگی از نقش پررنگی برخوردار است.

وی با بیان اینکه نیازهای روحی در انسان‌ها متفاوت است، اظهار کرد: یکی از نیازهای جوانان امروز ما نیاز به شاد بودن است، لذا در انجام فعالیت‌های فرهنگی باید به این نیازها توجه شود، زیرا هر چه نیازهای روحی جوانان تامین شود گرایش کمتری به سمت موادمخدر خواهند داشت.

این مسئول با بیان اینکه خیرین در حوزه اعتیاد مشارکت چندانی ندارند، تصریح کرد: از آنجایی که نگاه‌ها به مقوله اعتیاد متفاوت است، اصلاح این نگاه‌ها منوط به فرهنگ‌سازی و مرور زمان است.

وی با اشاره به این مطلب که با اعتیاد یکی از مشکلات جامعه ما است که باید با آن برخورد منطقی و به دور از احساس وجود داشته باشد، عنوان کرد: باید با مقوله اعتیاد کارشناسانه برخورد شود زیرا هر چه افراد صاحب نظر و متخصص در این حوزه دخیل باشند قطعاً شاهد عملکرد بهتری خواهیم بود.

شیخی، نبود آمار دقیق از میزان ابتلایان به موادمخدر را یکی از مهم‌ترین دلایل برخی از عملکردهای جزیره‌ای در حوزه اعتیاد برشمرد و افزود: طبق آمارهای رسمی یک و نیم میلیون معتاد و طبق آمار غیررسمی سه میلیون معتاد در کشور وجود دارد که تا زمانی که آمار واقعی از تعداد مبتلایان وجود نداشته باشد برنامه‌ریزی‌ها منتج به نتیجه نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه گرایش به موادمخدر به وبژه موادمخدر صنعتی نگران کننده است، تصریح کرد: گسترش استفاده از موادمخدر منجر به ایجاد ناهنجاری‌های دیگری از قبیل ایدز، طلاق و افزایش جرم و جنایت نیز خواهد شد.

فرماندار شهرستان خرم‌دره با انتقاد از خانواده‌هایی که اجازه ورود راحت قلیان را به خانه می‌دهند، یادآور شد: پدر و مادری که اجازه ورود قلیان به خانه را می‌دهند باید منتظر تبعات بعدی آن نیز باشند؛ چرا که تجربه نشان داده است سیگار و قلیان دروازه ورود به رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد هستند.

وی با اشاره به اینکه زنگ خطر کاهش سن اعتیاد در کشور به صدا درآمده است، افزود: برای مبارزه با این موضوع نیز باید از مشارکت آموزش و پرورش به بهترین نحو ممکن بهره جست.

شیخی با بیان اینکه 50 درصد از سیگارهایی که در کشور مصرف می‌شود سیگارهای قاچاق هستند، خاطرنشان کرد: هزینه این قاچاق بودجه قابل توجهی از منابع مالی کشور است که دود می‌شود.

در ادامه این جلسه نیز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان خرم‌دره، گفت: طی دو ماه گذشته از سال 15 قاچاقچی و خرده‌فروش در شهرستان دستگیر شده‌اند.

سرهنگ عباس حسنی در ادامه با بیان اینکه در دو ماهه اول سال‌جاری 9 کیلوگرم انواع موادمخدر در شهرستان خرم‌دره کشف و ضبط شده است، تصریح کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 درصد رشد داشته است.

در ادامه این جلسه نیز رئیس بهزیستی شهرستان خرم‌دره عنوان کرد: طبق پروتکل‌های جدید پذیرش و نگه‌داری از ره‌جویان در مراکز اقامتی میان‌مدت باید صرفا داوطلبانه باشد و از پذیرش اجباری پرهیز شود، زیرا مغایر قانون این مراکز است.

میترا رحمانی با تاکید بر ضرورت مبارزه با معتادان متجاهر عنوان کرد: معتادان متجاهر علاوه بر ایجاد ناهنجاری‎های اجتماعی و ارائه چهره زشت از شهر، بهزیستی را نیز درگیر ساماندهی آنها می کنند.

وی با اشاره به اینکه خیرین مشارکت کمتری در کمک به درمان اعتیاد معتادان دارند، تصریح کرد: اگر نگاه‌ها به معتاد در جامعه عوض شود و به معتاد به‌عنوان یک بیمار نگریسته شود روند بهبود معتاد نیز سریع‌تر طی می‌شود که این امر علاوه بر اینکه موجب استحکام خانواده‌ها می‌ شود امنیت و سلامت جامعه را نیز تضمین می‌کند.

در ادامه جلسه نیز حجت‌الاسلام قسمت‌علی صمدی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌دره بر ضرورت تعامل دستگاه‌های اجرایی شهرستان با این این اداره در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی شد و عنوان کرد: فرهنگ‌سازی نقش بی‌بدیلی در حوزه پیشگیری از موادمخدر دارد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید