Performancing Metrics

عربستان برگزاری جشنواره فرهنگی خود در کانادا را به تعویق انداخت | اتاق خبر
کد خبر: 343499
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 01:26
در پی معامله تسلیحاتی کلان ریاض و اتاوا؛
عربستان سعودی که اخیرا معامله تسلیحاتی کلانی با کانادا انجام داده است، به خاطر ترس از اعتراضات مردم کانادا به تقویت نظامی جدی این کشور، برگزاری جشنواره فرهنگی خود را در پایتخت این کشور به تعویق انداخت.

اتاق خبر - پایگاه خبری 'گلوب اند میل' نوشت: عربستان سعودی که قصد داشت در هفته جاری برای معرفی فرهنگ خود جشنواره سه روزه ای در شهر 'اتاوا' پایتخت کانادا برگزار کند؛، اعلام کرد این برنامه را به دلیل مشکلات 'تدارکاتی' به تعویق انداخته است. برنامه ریزی برای این مراسم در اتاوا در حالی انجام شده بود که کانادا اخیرا نزدیک به 15 میلیارد دلار خودروی نظامی به عربستان فروخته است.
بر اساس این گزارش، معامله تسلیحاتی دولت کانادا با این کشور که نهاد حقوق بشری 'خانه آزادی آمریکا' معمولا آن را از لحاظ رعایت حقوق بشر در ردیف 'بدترین ها ' طبقه بندی می کند، در میان فعالان حقوق بشر و نهادهای ضد جنگ کانادا بسیار بحث برانگیز بوده است. این گروه ها و برخی از مقامات سابق کانادا اعتقاد دارند که این معامله تسلیحاتی می تواند اقدامات ضد حقوق بشری ریاض در خاورمیانه را تشدید کند.
به نوشته این پایگاه خبری، سفارت عربستان در اتاوا طی مکاتبات ایمیلی از تعلیق این جشنواره که قرار بود از 18 تا 21 می (چهارشنبه 29 اردیبهشت تا شنبه اول خرداد ماه) در مرکز شهر اتاوا برگزار شود، خبر داد و تاکید کرد که این اقدام ریاض به خاطر ترس از اعتراضات احتمالی نبوده است.
'پگی میسون' که از سال 1984 تا 1994 نماینده دائم کانادا در سازمان ملل بوده و از مخالفان فروش سلاح به عربستان است، درباره این جشنواره گفته است: 'به نظر من خیلی عجیب است که در اوج بحث و جدل های ملی در کانادا درباره فروش سلاح به عربستان و با توجه به وضعیت اسفبار حقوق بشر در این کشور، چنین مراسمی برگزار شود. احتمالا تعویق این مراسم نشان می دهد که آنها هم فهمیده اند که برگزاری چنین مراسمی می تواند دردسر ایجاد کند.
نظرسنجی ها نشان می دهد اکثریت قابل توجهی از مردم کانادا نظر مساعدی نسبت به دولت عربستان که از سوی آل سعود اداره می شود ندارند و این امر به خصوص بعد از اعدام های دسته جمعی در این کشور و حمله سعودی ها به یمن تشدید شده است.
'علی عبدوسی' مدیر 'سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر' که در برلین، پایتخت آلمان قرار دارد، در این باره اعلام کرده است که سعودی ها از سال 2011 تاکنون بیش از 15 بار از خودروهای زره پوش علیه غیرنظامیان شیعه در استان شرقی این کشور استفاده کرده اند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید