Performancing Metrics

نقش برنامه ریزی در فعالیت های بخش خصوصی | اتاق خبر
کد خبر: 343553
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1395 - 11:37
عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد در گفت و گو با اتاق خبر تشریح کرد
عضو کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران فعالیت بخش خصوصی را در صورتی کارآمد دانست که فعالان این حوزه یکپارچه و با برنامه ریزی مدون عمل کند .

اتاق خبر_فاطمه نبی پور: حامد نویریان در خصوص نقش تشکل ها و بخش خصوصی در تصمیم گیری های دولت گفت: بخش خصوصی در صورتی می تواند کارآمد باشد که یکپارچه و با برنامه ریزی مدون عمل کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مسئله اصلی این است که واحد خصوصی کاملا مستقل عمل نمی کند بلکه زیر نظر بخش های دولتی است و نیز عملی شدن اصل 44 خصوصی سازی برنامه ای بلند مدت می باشد.

نویریان گفت: بعضی از شرکت های خصوصی بزرگ می توانند در برابر شرایط رکود فعلی مقاومت کنند اما سایر واحد های خصوصی کوچک نمی توانند نقش موثری ایفا کنند و تنها با کاهش هزینه ها جلوی ضررهای احتمالی خود را می گیرند.

وی با اشاره اینکه در شرایط فعلی واگذاری به بخش های خصوصی صلاح نیست تاکید کرد: بهترین راهکار این است که دولت و بخش های خصولتی، بازار و مدیریت آن را به دست گیرند تا شرایط  اقتصادی از حالت رکود خارج شود و بخش خصوصی بتواند در شرایط مناسب تر وارد شود.

این کارشناس اقتصای توضیح داد: در شرایطی بخش خصوصی می تواند پویا و کارآمد باشد که بازار از وضعیت رکود خارج شده باشد، و این امرمستلزم ایجاد تقاضا در بازار است.

وی در ادامه افزود: دولت باید با سیاست گذاری هایی چون اعطای وام باعث تحریک تقاضا شود هرچند این طرح مانند مسکن عمل می کند اما می تواندباعث گشایش بازار شود.

نویریان با اشاره به اینکه تمام حوزه های اقتصادی تنها در صورتی می توانند فعال باشند که مشکل نقدینگی حل شود گفت: این مسئله در صورتی اتفاق می افتد که یا تقاضا از طرف مشتری افزایش یابد و یا بانک ها با اعطای تسهیلات کمکی کنند، اما در حال حاضر بانک ها چون اعتمادی به بازگشت پول ندارند از این کار سر باز می زنند.

وی افزود: همچنین صادرات در این شرایط می تواند کمک زیادی به رشد نقدینگی کند که آن هم مستلزم رفع موانع صادرات با واگذاری واحد ها به بخش خصوصی است.

او اشاره کرد: از جمله وظایف دولت در حال حاضر تک نرخی کردن ارز، پرداخت بدهی هایش به بخش خصوصی و ایجاد شرایط مناسب برای صادرات می باشد.

نویریان در بخش دیگری عملکرد مجلس نهم در حوزه ی معدن را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در واقع هیچ کدام از برنامه های مجلس این دوره نتیجه بخش نبوده وهنوز قوانینی برای ایجاد شفافیت ایجاد نشده  تا سرمایه گذارهای خارجی برای فعالیت به این حوزه وارد شود .

 

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید