Performancing Metrics

هندی‌ها برای مدرنیزه کردن صنعت چای ایران پا پیش گذاشتند | اتاق خبر
کد خبر: 343773
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 16:17
بر پایه گزارش رسانه‌های هندی، مذاکرات وزارت بازرگانی هند با همتای ایرانی خود برای کمک به احیای صنعت چای این کشور ممکن است فرصتهای زیادی را برای شرکتهای هندی ایجاد کند که به دنبال جوینت ونچر در ایران هستند.

اتاق خبر: پایگاه خبری بیزنس استاندارد نوشت: در نشست گروه کاری مشترک میان وزرای ایران و هند و سایر مقامات دو کشور، ایران مدرنیزه شدن صنعت چای در لاهیجان را با هند مطرح کرد. این موضوع که هنوز در مرحله مذاکره قرار دارد در حوزه مسئولیت سازمان چای هند قرار می‌گیرد.

سانتوش سارانگی، رییس این سازمان در این باره گفت: ما درباره ماشین‌هایی که ایرانی‌ها در اختیار دارند پرسیده ایم زیرا طرح پیشنهادی آنها شامل مدرنیزه کردن کاشت هم می‌شود.

همچنین سازمان چای هند برای کمک به آموزش پرسنل ایرانی در انجمن تحقیقات چای، انجمن چایکاران هند جنوبی و سایر موسسات هندی پیشنهاد دریافت کرده است.

این تحولات ممکن است فرصت خوبی برای تولیدکنندگان بزرگ چای هندی ایجاد کند. انجمن چای هند در حال بررسی احتمال تشکیل جوینت ونچر برای شرکتهای چای هندی است و در این باره از وزارت بازرگانی ایران و همچنین سازمان چای هند اطلاعات لازم را درخواست کرده است.

اعظم مونم، نایب رییس انجمن چای هند به بیزنس استاندارد گفت: این احتمال وجود دارد که شرکتهای هندی تمایل داشته باشند در ایران جوینت ونچر تشکیل دهند. نمی‌توانیم تنها کاشت را مدرنیزه کنیم و کنار بکشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا رونق صنعت داخلی ایران به صادرات هندی لطمه خواهد زد، اظهار کرد: همه این سالها فروشندگان چای در ایران چای هندی را با تولید داخلی مخلوط کرده اند و ایرانی‌ها اکنون به این ذائقه عادت کرده اند از این رو اختلال یکباره ای پیش نخواهد آمد.

انجمن چای هند ایران را که همواره بازار بزرگی برای چای ارتودکس بوده است بازار آماده ای برای تولیدکنندگان چای هندی می‌بیند. در حالیکه شرکتهای متخصص ارتودکس باید تشکیلاتی در ایران ایجاد کنند، تولیدکنندگان چای سیاه می‌توانند بازار آماده برای مصرفی در این کشور پیدا کنند.

تجارت سالانه بازار چای ایران 120 میلیون کیلوگرم برآورد شده که 20 میلیون کیلوگرم آن تولید می‌شود در حالیکه واردات چای سریلانکا 30 تا 40 میلیون کیلوگرم و چای هند اندکی بیش از 20 میلیون کیلوگرم و چای کنیا که عمدتا چای سیاه است پنج درصد دیگر بازار را تشکیل می‌دهد. با اینهمه حدود 20 درصد از تجارت چای هم قاچاقی انجام می‌گیرد که در آمار منظور نمی‌شود.

هند در سال مالی 2016 به میزان 20.41 میلیون کیلوگرم چای به ارزش 79.68 میلیون دلار صادر کرده است که در مقایسه با صادرات 18.14 میلیون کیلوگرم به ارزش 78.29 میلیون دلار در سال مالی 2015 افزایش نشان می‌دهد با اینهمه قیمت هر کیلو چای در سال مالی 2016 به میزان 9.7 درصد کاهش یافت و به 3.90 دلار رسید.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید