Performancing Metrics

تلاش آمریکا برای کاهش توان هسته ای پاکستان و مخالفت اسلام آباد | اتاق خبر
کد خبر: 343807
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 18:40
فشارهای آمریکا به پاکستان برای محدود کردن توانمندی های هسته ای نظامی این کشور از حدود یک سال پیش بطور جدی کلید خورده است، همچنان ادامه دارد و این روزها هیاتی از واشنگتن برای گفت وگو در این زمینه با مقامات عالی پاکستان در اسلام آباد به سر می برد.

اتاق خبر - حضور هیات آمریکایی در پاکستان برای متقاعد کردن این کشور نست به محدود کردن توانمندی های هسته ای آن، با توجه به حساسیت های فوق العاده پاکستان روی این موضوع، می تواند بر تنش های جاری میان اسلام آباد و واشنگتن که این روزها به دلیل متوقف شدن قرارداد فروش اف-16 به پاکستان تشدید شده است، بیافزاید.

پاکستان بارها قاطعانه اعلام کرده است توان هسته ای خود را با هیچ چیز معامله نمی کند و آن را جزو داشته ها و برنامه های راهبردی خود برای دفاع در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی دیگر قدرت های هسته ای جنوب آسیا (هند) می داند.
با وجود برگزاری جلسات متعدد میان مسئولان آمریکایی و پاکستانی در قالب کارگروه ها برای متقاعد کردن پاکستان نسبت به محدود کردن دارایی ها و توانمندی های هسته ای نظامی این کشور، پاکستان اعلام کرده است که این توانمندی به منافع ملی این کشور گره خورده و پاکستان حاضر نیست از منافع ملی خود عقب نشینی کند. در همین حال، طرف پاکستانی در این جلسات که با حضور اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت خارجه این کشور و همچنین خانم رُز گوته مولر قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در بخش کنترل تسلیحات برگزار می شود، نسبت به تحرکات برخی کشورهای جنوب آسیا در زمینه آزمایش سلاح های جدید ابراز نگرانی کرده و آن را باعث برهم خوردن توازن در منطقه دانسته است.
مهر ماه سال گذشته و چند روز پیش از سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به آمریکا، برخی رسانه های آمریکایی در گزارش های جنجالی نوشتند که واشنگتن به دنبال آن است تا در قالب امضای یک قرارداد هسته ای با اسلام آباد، ضمن ارائه برخی امتیازهای هسته ای به پاکستان از جمله فراهم کردن زمینه پیوستن این کشور به گروه کشورهای تامین کننده مواد هسته ای، توان هسته ای نظامی پاکستان را محدود کند. وزارت خارجه پاکستان بلافاصله این گزارش ها را تکذیب و اعلام کرد اسلام آباد چنین توافقی را امضا نخواهد کرد.
پاکستان به صراحت گفته است که برای مقابله با تهاجم احتمالی از سوی هند، به سلاح هسته ای به عنوان یک عامل بازدارنده نیاز دارد.
اعزاز احمد چودری سال گذشته در سفری به واشنگتن در کنفرانسی مطبوعاتی و برای نخستین بار اعلام کرد: پاکستان برای مقابله با تجاوز و تهاجم احتمالی از سوی هند، 'سلاح های هسته ای ضعیف' تولید کرده است.
پاکستان که نسبت به قرارداد هسته ای غیرنظامی میان آمریکا و هند و همکاری های هسته ای واشنگتن با دهلی نو آگاه است، معتقد است که آمریکا نباید میان هند و پاکستان در زمینه همکاری های هسته ای تبعیض قائل شود. پاکستان نیز خواستار همکاری آمریکا در زمینه فناوری هسته ای در زمینه های غیرنظامی است.
پاکستان یکی از کشورهای صاحب سلاح هسته ای و یکی از قدرت های اتمی جهان شناخته می شود.
برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی ادعا کرده اند که پاکستان با سرعت زیادی در حال تقویت توان هسته ای نظامی خود است و ظرف 10 تا 15 سال آینده ، به سومین قدرت هسته ای جهان بعد از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید