Performancing Metrics

توسعه نوآوری ها نیازمند آزمایشگاه های مجهز و مرجع است | اتاق خبر
کد خبر: 343816
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 19:36
پژوهشگر برترجشنواره دانایی خلیج فارس:
پژوهشگر برتر ایرانی توجه به نیازهای پژوهشی مبتکران در حوزه علم و فناوری را بسیار مهم و راهگشا دانست وگفت: توسعه هرچه بیشتر نوآوری ها به طور حتم نیازمند آزمایشگاه و کارگاه های مجهز و مرجع است.

اتاق خبر - مجید لاله چینی یکی از پنج پژوهشگر برتر ششمین جشنواره دانایی خلیج فارس، با اشاره به مشکلات موجود در مسیر مبتکران و نوآوران کشورگفت: درحال حاضر تمام امکانات مورد نیاز مخترع از تجهیزات آزمایشگاه تا مشاوره های علمی و ملزومات نمونه سازی همگی بر عهده مخترع است.
وی با بیان اینکه، حتی یک آزمایشگاه کامل و مرجع جهت انجام آزمایشات لازم برای نتیجه گیری و رسیدن به اختراع جدید در کشور وجود ندارد، گفت: همان طور که برای توسعه مطالعات و تحقیقات ایجاد کتابخانه های بزرگ راه گشا است، توسعه اختراعات و نوآوری ها نیز نیازمند تاسیس آزمایشگاه های مجهز و مرجع است. این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک که اردیبهشت ماه سالجاری به همراه خانم فهیمه نیازپور از سوی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و با طراحی دستگاهی برای کالیبراسیون رگلاتور گاز شهری برای جلوگیری از انفجار و آتش سوزی، موفق به حضور در مرحله نهایی ششمین جشنواره خلیج فارس و کسب یکی از پنج تندیس برتر این جشنواره شدند، همچنین با اشاره به برخی از مشکلات مسیر ثبت اختراع بر هموار سازی هرچه بیشتر این مسیر تاکید کرد.
وی گفت: از آنجایی که هیچ مسیر پیشرفتی بدون سختی نیست و برای رسیدن به مقصد باید تلاش و پشتکار فراوان داشت، گذر از برخی مشکلات و سختی ها در مسیر اختراعات و تجاری کردن آنها اجتناب ناپذیر است لذا هرچه این مسیر هموارتر شود عرصه حضور نوآوران و مخترعین در صنعت و اقتصاد کشور گسترده تر خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به وضع مقررات مناسب در حمایت از شرکت های دانش بنیان، وضع اینگونه مقررات را از سوی متولیان حوزه دانش بنیان کشور برای رسیدن به اهداف تجاری سازی علم و دستیابی به توسعه از طرفی بسیار اثرگذار و در عین حال در مواردی برای مبتکران سخت و دست و پاگیر عنوان کرد گفت:استفاده از این مزایا خود نیازمند اراده فولادی و کفش های آهنین است.
وی گفت:به دلیل اینکه برخورداری از این حمایت ها نیازمند رفت و آمدهای فراوانی است این خود فرصت ابداعات و اختراعات جدید را از مخترع می گیرد و پس از آن نیز تلاش در سازماندهی شرکت نوپا و رسیدن به درآمد برای بازپرداخت اقساط وام های اخذ شده مخترع را به طور کامل از حوزه استعداد خود که همان نوآوری است دور می سازد.
وی با اشاره به برخی از مشکلات تجاری سازی علم، بازاریابی ایده و محصولات ابتکاری را مرحله ای مهم و اساسی خواند و گفت: ایجاد مراکز بسیار قوی دولتی یا خصوصی برای بررسی دقیق و حرفه ای بازار محصولات دانش بنیان ضمن ایجاد اشتغالزایی، فرصت اختراعات بیشتر را نیز برای مخترعین فراهم می کند و در ادامه شرکت های تولیدی و صنعتی را در حمایت و تجاری سازی اختراعات تشویق خواهد کرد.
وی افزود: ارائه تسهیلات و حمایت از شرکت های پشتیبان تجاری سازی اختراعات ضمن اینکه سرعت تجاری شدن اختراعات را به طور حتم افزایش خواهد داد، سودآوری شرکت های تولیدی ایرانی را به دنبال خواهد داشت و در کنار همه اینها زمینه رقابت نوآوری ها در بازار و شرکت های تولیدی در حمایت اختراعات فراهم می شود.
لاله چینی همچنین با اشاره به ساخت دستگاه تست و کالیبراسیون رگولاتور گاز شهری نیز گفت: این دستگاه که به مرحله تجاری سازی نیز رسیده است قادر به شبیه سازی تمام اتفاقات ممکن برای رگلاتور گاز شهری در منازل است که با تشخیص نشت گاز، از بروز انفجار و آتش سوزی در منازل جلوگیری کند.

ایرنا

94110

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید