Performancing Metrics

حمایت از گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 343867
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 15:18
در نشست خبری مشترک میان روحانی و رییس جمهور کرواسی مطرح شد:
رئیس جمهوری کرواسی گفت: این کشور از گسترش روابط بین ایران و اتحادیه اروپا حمایت کامل و از گشایش دفتر این اتحادیه در تهران پشتیانی می کند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، کولیندا گرابار کیتاروویچ روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک که با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و کرواسی برگزار شد از استقبال حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تشکر کرد و افزود: با انجام این سفر شاهد فعالیت بیشتر و نقطه عطف بزرگ تری در ایجاد ارتباطات اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.
وی از محورهای گفت و گو با رییس جمهوری اسلامی ایران را گسترش مناسبات دو کشور و مسایل بین الملل از جمله بی ثباتی در منطقه، تروریسم و درگیری های قومی
بیان کرد.
رئیس جمهوری کرواسی اعلام کرد که این کشور از اقدامات ایران برای کاهش تنش ها در منطقه حمایت کامل می کند.
کیتاروویچ با بیان این که هر چند سعی کنم نخواهم توانست نقش کلیدی ایران را در منطقه بیان کنم، یادآور شد: ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا از اقدامات ایران برای کاهش تنش ها در منطقه حمایت کامل می کنیم.
وی افزود: همچنین در این دیدار به مشکل آوارگان جنگی اشاره کردیم و آگاه شدیم که در ایران حدود سه میلیون آواره افغانی زندگی می کنند.
وی اظهار داشت: ما به همکاری های خود با ایران برای ریشه کن کردن تروریسم و افراط گرایی ادامه خواهیم داد؛ بویژه با ایران برای مبارزه با تروریسم و نابودی آن در کشورهایی نظیر افغانستان، سوریه و عراق همکاری خواهیم کرد.
وی همچنین تفاهم تاریخی که در وین بین ایران و کشورهای قدرت جهانی انجام شد را تبریک گفت.
رئیس جمهوری کرواسی ادامه داد: آغاز برجام را که مایه تشدید گسترش روابط بین ایران و دیگر کشورهای جهانی شد تبریک می گویم و امیدوارم مایه گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و علمی بین ایران و دیگر کشورهای جهان باشد.

**همکاری ایران و کرواسی رضایت بخش نیست
کیتاروویچ همچنین اظهار داشت: همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی در سطح خوبی است اما رضایت بخش نیست و مسلما فضای بیشتری برای گسترش همکاری وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه به گسترش فرهنگی هم توجه داریم اما سفر امروز ما به ایران بر گسترش روابط اقتصادی تاکید خاصی دارد؛ در هیات همراه من علاوه بر چندین وزیر دولت جمهوری کرواسی ،60نماینده از 60شرکت کرواسی هم حضور دارند.
وی اظهار داشت: گفت و گوهای پیش از ظهر امروز و گفت و گوهایی که بعد از ظهر امروز انجام می شود و همچنین نشستی که بین اتاق های بازرگانی ایران و کرواسی برگزار می شود به گسترش روابط کمک خواهد کرد و باعث افزایش سرمایه گذاری های در دو کشور خواهد شد.
رئیس جمهوری کرواسی افزود:‌ ما از اهداف جمهوری اسلامی ایران و دولت این کشور برای مدرن کردن صنعت و زیرساخت های اقتصادی آگاه هستیم و معتقدیم که شرکت های جمهوری کرواسی در این زمینه می توانند، کمک کنند.
کیتاروویچ گفت: ما بویژه علاقمندیم در صنعت برق ایران، تولید ترانسفورماتورها، تولید لوکوموتیوهای برقی و مدرن کردن و برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران با دولت ایران همکاری داشته باشیم.
وی افزود: همچنین کشتی سازی جمهوری کرواسی از اعتبار ویژه ای در سطح جهانی برخوردار است و ویژگی این صنعت در کرواسی این است که خود را با خواسته های کشورها و تقاضاهایی که آنها دارند خیلی سریع وفق دهد.
رئیس جمهوری کرواسی در ادامه اظهار داشت: تا جایی که به گذرگاه انتقال تولیدات مربوط می شود، این کشور می تواند نقطه خیلی مهمی برای انتقال تولیدات باشد با توجه به این که دو بندر ریه کا و پلوچا به صورت فعال پذیرای کشتی های بزرگ باربری هستند.
کیتاروویچ همچنین گفت: جمهوری کرواسی می تواند مسیر بسیار مهمی برای انتقال انرژی باشد.
وی افزود: صنعت ساختمان سازی کرواسی در اتحادیه اروپا و جهان از اعتبار ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: شرکت های این کشور در بخش های تجارت و بازرگانی و همچنین صنعت گردشگری فعال هستند.
رئیس جمهوری کرواسی یادآور شد: هتل هایی در کرواسی دارای پروانه تولیدات حلال فعال هستند و در این زمینه با گردشگران ایرانی همکاری کامل خواهند داشت.
کیتاروویچ در ادامه سخنانش ضمن تشکر از دولت و بخش خصوصی ایران که با آغوش باز از هیات و شرکت های کرواسی استقبال کردند، قدردانی کرد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری مشترک باردیگر از رئیس جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد که در سخنان خود به صدمین سالگرد اسلام در کرواسی به عنوان دین رسمی اشاره کرد.
رئیس جمهوری کرواسی ادامه داد: ما بسیار خرسندیم رابطه ما و مسلمانان در سطح بسیار عالی است زیرا که مسلمانان کرواسی هم در آن جامعه همگرا شده و همکاری می کنند و هم الگویی برای همزیستی بین مردم نه تنها در کرواسی بلکه در کل قاره اروپا هستند.
کیتاروویچ افزود: من هم شخصا و هم از طرف همکارانم اعلام می کنم که به احترام گذاری به اسلام به عنوان دین رسمی و احترام به مسلمانان کشور کرواسی ادامه خواهیم داد.
وی در پایان از پذیرایی روحانی تشکر و برای رییس جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور آرزوی موفقیت و بهروزی کرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید