Performancing Metrics

توافق نامه صلح افغانستان با حزب اسلامی امضا شد | اتاق خبر
کد خبر: 343896
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1395 - 01:22
معاون رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از امضای توافق نامه صلح دولت با هیأت نمایندگی حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» خبر داد، اما گفت که این توافق نامه، نهائی نیست.

اتاق خبر - «محمد خان» روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران داخلی وخارجی گفت که این توافق نامه دقایقی قبل درمنزل رئیس شورای عالی صلح افغانستان به امضای طرفین رسید و این توافق نامه ابتدایی است که میان دولت و حزب اسلامی با میانجیگری شورای عالی صلح امضا می شود.

معاون رئیس اجرائی دولت افغانستان تصریح کرد که طرح توافق نامه صلح در 3 فصل و 26 ماده تدوین شده و فصل اول، در ارتباط با اصول اساسی، فصل دوم تکالیف و مسئولیت های دو طرف و فصل سوم نیز دربرگیرنده مسایل متفرقه است.
وی افزود که تاکنون بیش از 20 بار هیأت حزب اسلامی با طرح های مشخص به کابل آمده و در باره صلح با دولت به گفت وگو پرداخته است که اکنون در آخرین مرحله قرار داریم.
محمد خان، حذف نام رهبر حزب اسلامی واعضای آن از فهرست سیاه سازمان ملل، بازگشت افراد این حزب از خارج از کشور، رهایی زندانیان عضو این گروه و مشورت در باره مسائل مهم سیاسی با رهبری این گروه و مصونیت قضایی از مهمترین خواسته های حزب اسلامی بوده است. معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان در باره خواسته های حزب اسلامی توضیح داد که «مصونیت قضایی به معنی این نیست که حقوق انسانی کسی اگر نقض شده باشد، باید بخشیده شود.»
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در باره امکان حذف نام حکمتیار از سوی سازمان ملل، پیش بینی کرد که این سازمان با خواست دولت افغانستان مبنی بر حذف نام رهبر حزب اسلامی و اعضای آن، پاسخ مثبت بدهد.
محمد خان در باره یکی از خواست حزب اسلامی که خواهان خارج شدن بی قید شرط نظامیان خارجی از کشور بود، گفت: در توافق نامه کنونی درج شده است که در صورت خروج نظامیان خارجی مطابق با قراردادهای منعقد شده میان آنان با دولت افغانستان، دولت و حزب اسلامی از آن استقبال می کنند و واژه اخراج، خارج شدن و یا خارج کردن اجباری در توافق نامه گنجانده نشده است.
وی تاکید کرد که حزب اسلامی هیچ امتیاز ویژه ای را درخواست نکرده و افراد این حزب مطابق با قانون اساسی و دیگر قوانین جاری کشور در ادارات و دستگاه های دولتی جذب خواهند شد.
معاون ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان پیوستن حزب اسلامی به دولت را مهم ارزیابی کرد و گفت: با نهائی شدن توافق نامه صلح با رهبر حزب اسلامی، رخنه در صفوف طالبان ایجاد می شود و افراد زیادی از فرماندهان آنان در تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد.
محمد خان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در باره محل زندگی گلبدین حکمتیار پرسید، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که رئیس هیات حزب اسلامی باید به این پرسش، پاسخ دهد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید