Performancing Metrics

پیروزی امام زمان (عج) با یاران اندک ممکن است | اتاق خبر
کد خبر: 344110
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1395 - 16:36
روزنامه امروز خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395 در شماره 3066 خود یادداشتی با عنوان « پیروزی امام زمان ( عج ) با یاران اندک ممکن است » را به قلم محمدصادق مرادی مورد بررسی قرار داد.

اتاق خبر - ادامه یادداشت به این شرح است: استقرار حکومت امام عصر ( عج ) و پیروزی و سروری ایشان بر جهان و برافراشتن پرچم اسلام از جمله مطالبی است که همواره با سوالات گوناگون و هم‌چنین شبهاتی از سوی دشمنان و معاندین اسلام ناب محمدی رو به رو بوده است که از جمله این موارد می‌توان به چگونگی پیروزی امام عصر ( عج ) با یاران اندک اشاره نمود. برای رسیدن به پاسخ صحیح در خصوص این سوال و شبهه وارده، می‌توان دو راه را پیش گرفت که هر دو راه متشکل از دلایل تعبدی و تعقلی بوده، و شامل تایید و نفی سوال مذکور خواهد بود.
یعنی اینکه ابتدا این موضوع با نگاه اثباتی بررسی گردیده و پس از آن سوال مذکور از منظر نفی اصل موضوع پاسخ داده خواهد شد تا مجموع دو برهان نفی و اثبات نتیجه مطلوب و پاسخ صحیح را برای ما به بار آورد.
** امکان پیروزی امام عصر ( عج ) بر کل جهان با یاران اندک
در این بخش باید به این نکته اشاره نمود که با نگاهی به تاریخ ادوار گذشته و همچنین سنت‌های الهی می‌توان به راحتی دریافت که قدرت لایزال پروردگار هرگاه تصمیم بر تغییر قوانین ثابت و حاکم بر جهان گرفته است خرق عادت و یا‌‌ همان معجزه اتفاق افتاده و قدرت‌های بزرگ به زیر آمده و ضعفا با کمترین توان توانسته‌اند بر جهان و جهانیان فائق آیند که نمونه‌های بسیاری از چنین اتفاقاتی را در قرآن کریم می‌توان رویت نمود.
ای پیامبر! مومنان را به جنگ (با دشمن) تشویق کن! هر‌گاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‏ کنند و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز می‏ گردند چرا که آن‌ها گروهی هستند که نمی ‏فهمند که این آیه مبارکه نیز بر قدرت چند برابری حق در مقابل باطل دلالت دارد.
از سوی دیگر با نگاهی به تاریخ، این مطلب نیز قابل اثبات است که با یاران اندک ( به شرط تقوا و اراده ) هم می‌توان در برابر قدرت‌های بزرگ ایستاد و به پیروزی رسید.
که به طور مثال می‌توان به شکست سپاه نظامی پر قدرت مشرکین در جنگ بدر از گروه اندکی از مسلمانان به فرماندهی پیامبراکرم ( ص ) اشاره نمود که در این جنگ، گروه مسلمانان تنها هفتاد شتر دو راس اسب و شش قبضه شمشیر داشتند.
و یا در زمان معاصر به شکست ارتش پر قدرت و عظیم عراق که از سوی ابر قدرت ها حمایت می‌شد، از اندک توان و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
** نفی تعداد اندک سپاه امام زمان (عج) بعد از ظهور
برداشت اشتباه بسیاری از عوام و حتی تعدادی از خواص در بحث یاران امام زمان ( عج ) این است که امام زمان ( عج ) فقط 313 یار و همراه داشته و با همین تعداد از ابتدا تا انتهای قیام به جنگ مشرکین و معاندین رفته و جهان را اصلاح می‌نمایند.
که این اعتقاد را نیز به دو روش عقلانی و تعبدی می‌توان نفی و تصحیح نمود.
در این رابطه ابتدا با مراجعه به روایات صحیحه می‌توان مشخص نمود که چنین برداشتی کاملا اشتباه بوده و در طول مدت قیام تا استقرار حکومت الهی در کل جهان افراد بسیاری به جمع سپاه و همراهان امام ( عج ) پیوسته و ایشان را تا پیروزی نهایی یاری می‌دهند.
امام جواد ( ع ) در خصوص تعدادی از این افراد می‌فرمایند: پس هنگامی که این تعداد (313 نفر) از اهل اخلاص گرد او ( در مکه و به اذن خدا ) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند.
پس هنگامی که برای او عقد ( ده هزار نفر مرد ) کامل شد، به اذن خدای عزوجل خروج می کند.
همچنین امام صادق( ع ) بعد از شمردن خصوصیات یاران حضرت صاحب( عج ) می‌فرمایند تا تعداد این افراد به 10 هزار نفر نرسد قائم آل محمد ( عج ) از مکه خروج نخواهد کرد.
و یا امام باقر ( ع ) در رابطه با تعداد یاران امام در فتح روم می‌فرمایند آن حضرت در فتح روم دارای هفتاد هزار سپاه است که تکبیرگویان آنجا را فتح می‌کنند.
غرش تکبیر اول یک سوم روم را، و غرش دوم یک سوم دیگر روم را، و غرش سوم که همراه یورش قهرمانان است همه مردم را تحت پرچم امام قائم علیه السلام قرار می‌دهد.
که تمام این روایات نشان از افزایش مداوم انصار المهدی ( عج ) برای به پیروزی رساندن و استقرار دین اسلام در سرتاسر جهان دارد.
همچنین با نگاهی عقلانی به تاریخ انقلاب‌های بزرگ از ابتدای خلقت تا به امروز می‌توان به این نکته دست یافت که تمام انقلاب‌های پیروز شده در اعصار مختلف، هرچند که با تعداد کمی از افراد آغاز گردیده اما به دلیل برتری گفتمان به فراخور زمان خود با استقبال عامه مردم روبرو گردیده و روز به روز بر تعداد یاران و هواداران آنان افزوده شده است.
حال با توجه به این موضوع و همچنین تفاوتهای عمده انقلاب حضرت مهدی ( عج ) با دیگر انقلاب‌ها، به عنوان حرکتی که متضمن دین و دنیای مردم خسته از نابرابری، ظلم ابرقدرت‌های جهان و دوری از خدا می‌باشد چگونه می‌توان باور نمود که جویندگان حقیقت خصوصا موحدین به صف همراهان و لشگریان امام عصر (عج) نپیوندند؟
نتیجه: با به وقوع پیوستن قیام منجی عالم بشریت به عنوان بزرگ‌ترین قیام مصلحانه عالم، هرچند که قدرت و سنت الهی امکان پیروزی تعداد اندکی از همراهان مهدی موعود ( عج ) را بر تمام جهانیان می‌دهد لکن با توجه به قراین برآمده از عقل و همچنین بشارت‌های پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام، امام عصر به همراه 313 تن از یاران خود پرچم قیام عدالت خواهانه خویش را برافراشته خواهند ساخت و در اندک زمانی ده‌ها هزار نفر از افرادی که در احادیث با نام‌های اوتاد، عصائب، ابدال، نجباء، رفقا و اعاجم از آن‌ها یاد شده انقلاب را در سر تا سر جهان گسترش داده و مومنین و محبین عدالت را، برای پیروزی نهایی به خود ملحق می‌نمایند.
تا جایی که بنا به فرموده امام صادق ( ع ) جز معدودی از معاندین مابقی مردم به ایشان پیوسته و در زیر پرچم مهدوی به دین مبین اسلام مومن خواهند شد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید