Performancing Metrics

قدردان میراث علمی علمای گذشته باشیم | اتاق خبر
کد خبر: 344212
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395 - 08:37
رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش علمای گذشته در پرداختن به علوم حوزوی، گفت: علمای گذشته بسیار بر روی مباحث کار کرده‌اند ولی قدر دان نیستیم.

به گزارش اتاق خبر، آیت الله صادق آملی لاریجانی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مراسم رونمایی از دو مجلد کتاب فلسفه علم اصول که تألیف آن را خود بر عهده داشته است، در جمع اساتید و اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم طی سخنانی با بیان اینکه فلسفه علم اصول بحث بسیار مهمی است، گفت: فکر اولیه تألیف و پرداختن به این موضوع در همان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در ذهن من بود اما به دلیل مشغله درسی این تفکر انسجام و روشنی چندانی نداشت.

وی ادامه داد: بسیاری از مباحثی که در این کتاب تدوین شده در همان زمان و در بحث‌هایی مطرح شده و مباحثات در ذهن من شکل گرفته بود که ضرورت تدوین آن را دوچندان می‌کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه علم اصول نیاز واقعی به پالایش دارد، گفت: علم اصول ما علم زنده‌ای است و ما از این نعمتی که در اختیار ما گذاشته شده است غفلت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه علمای گذشته بسیار بر روی این مباحث کار کرده‌اند ولی قدردان آن نیستیم، گفت: به قاطعیت می‌گویم که در بحث الزامات در هیچ کجا مانند علم اصول ما درباره رابطه بین الزامات بحث نشده است.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: میزان تفکری را که علما و بزرگان ما در ابواب اصول داشته‌اند مثالی ندارد و قابلیت عرضه به دنیا است و این درحالی است که علمای گذشته در محدودیت بوده و مانند امروز همه چیز در اختیارشان قرار نداشته است.

وی تأکید کرد: با توجه به چنین بستری که در اختیار ما قرار دارد کفران نعمت است اگر به آن بی توجهی شده و از آن استفاده نشود.

رئیس قوه قضائیه به زحماتی که برای تألیف این کتاب کشیده شده اشاره و عنوان داشت: تلاش علمی فوق العاده‌ای برای تألیف این کتاب صورت گرفته و در برخی از مواقع بر روی مطالب  بازبینی و ارزیابی بسیاری صورت گرفت.

وی ادامه داد: تلاش شده تا با بررسی‌های صورت گرفته همه گونه بحث‌ها در زوایای مختلف جمع آوری و احصاء شود تا در اختیار محقق قرار گرفته و علاوه بر استفاده مورد نقادی نیز قرار گیرد.

یادآور می‌شود، کتاب فلسفه علم اصول تألیف آیت الله آملی لاریجانی و برخی از شاگردان وی است که در ۳ جلد تدوین و امروز دو جلد اول و پنجم آن رونمایی شد.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید