Performancing Metrics

دید ما به آموزش و پرورش باید بومی باشد | اتاق خبر
کد خبر: 344287
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395 - 17:11
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظامگفت: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با دقت اجرایی شود، باید دید ما نسبت به آموزش و پرورش عوض شود. دید ما باید بومی باشد وگرنه انقطاع از گذشته و دویدن در پی غرب ما را به جایی نمی‌رساند.

اتاق خبر: دکتر علی‌اکبر ولایتی، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آموزش زبان انگلیسی، تاکید کرد که این امر همیشه مورد توجه فرهیختگان ایرانی بوده است و از همین رو است که میرزا تقی خان امیرکبیر برای تاسیس دارالفنون به رغم نفوذ روس و انگلیس، به سراغ مدرسان اتریشی و زبان فرانسه می‌رود؛ چرا که فرانسه در ایران  سابقه‌ استعماری ندارد.

ولایتی که در هشتمین دوره‌ سمینارها و کارگاه‌های دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مجموعه‌ مدارس سلام واقع در تالار همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی سخن می‌گفت با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: ما هنوز درگیر فرنگی‌مآبی‌ به ارث‌رسیده از گذشته هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تاریخ تاسیس دارالفنون و ورود علوم جدید به ایران افزود: علاوه بر امیرکبیر که خود نتیجه‌ کارش را نتوانست ببیند و دنبال کند، میرزا ابوالحسن خان فروغی نیز دارالمعلمین را بر اساس زبان فرانسه بنیاد گذاشت و نیز در دهه‌ چهل هم‌چنان حتی زیرنویس‌های کتاب‌های علمی و دانشگاهی به زبان فرانسه بود و نه انگلیسی. چرا که متفکران ما این دغدغه را نسبت به زبان انگلیسی یا روسی داشتند.

ولایتی افزود: اما پس از تاسیس دارالفنون تنها مشکل ما زبان نبود. دکتر پولاک می‌نویسد که پزشکی ایرانی در آن دوران جز جادو و طلسمات نیست. این در حالی است که گزارش‌های تاریخی خلاف این امر را نشان می‌دهد. در واقعه‌ تیرخوردن پای ستارخان در پارک اتابک اطبای فرانسوی امر به قطع پا می‌دهند اما یک حکیم سنتی ایرانی به نام نظام‌الحکما بدون قطع پا این عفونت را درمان می‌کند.ما باید این جمله را که تاسیس دارالفنون منشا تحول شده است را با احتیاط به کار بگیریم چرا که می‌بینیم پس از آن و به‌ویژه پس از تاسیس دانشگاه تهران، از علوم گذشته‌ خود منقطع شدیم و علوم جدید نیز با واسطه به دست ما رسید و در نتیجه دانشگاه ما از ابتکار و خلاقیت تهی شد. منحنی‌های کیفی دانشگاه‌های ما نیز هم‌چنان این نزول را نشان می‌دهد. این روند اعتماد به نفس ما را گرفت به طوری که حتی خواستند زبان ما را بگیرند که خوشبختانه این امر شکست خورد. با تغییر الفبا اکنون می‌بینیم که ترکیه عملا از فرهنگ دست کم 1000 ساله‌ خود بریده شده‌اند. اما خوشبختانه این اتفاق در ایران نیفتاد و زبان و خط ما  برجا ماند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با دقت اجرایی شود، باید دید ما نسبت به آموزش و پرورش عوض شود. دید ما باید بومی باشد وگرنه انقطاع از گذشته و دویدن در پی غرب ما را به جایی نخواهد رسانید. ما با همین فرهنگ و نگاه بومی چندین قرن پرچمدار تمدن در سراسر عالم بوده‌ایم.

در این مراسم هم‌چنین از دکتر ولایتی با عنوان مرد فرهنگ و سیاست تقدیر به عمل آمد. 

منبع: تسنیم

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید