Performancing Metrics

نیاز خلیج گرگان به 50 میلیارد تومان | اتاق خبر
کد خبر: 344289
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395 - 17:29
استاندار گلستان گفت: خلیج گرگان در آستانه خشک شدن است و برای نجات آن ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اتاق خبر: حسن صادقلو بعد از ظهر پنج شنبه در جلسه اداری شورای استان گلستان که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پایانه مرزی اینچه‌برون برگزار شد، اظهار کرد: خلیج گرگان هم اکنون شرایط دریاچه ارومیه را دارد و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد خسارت جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون استان های گلستان و مازندران درگیر خشکی خلیج گرگان هستند، افزود: هم اکنون دو کانال چاپاقلی و خزینی بسته شده که لایروبی این کانال‌ها نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.

استاندار گلستان با بیان اینکه در مرحله اول با پنج میلیارد تومان می‌توان خلیج گرگان را از این وضعیت نجات داد، ادامه داد: نجات خلیج گرگان یک درخواست و دفاع منطقی است و نه یک دفاع و خواست منطقه ای.

صادقلو به افزایش ۱۰ درصدی اعتبارات مناطق محروم در راستای توازن‌بخشی اشاره و تصریح کرد: بنا بود این اعتبارات از سال ۹۲ تاکنون محقق شود که با تزریق حدود ۴۰ میلیارد تومان به استان می توانست به توازن بخشی منطقه کمک کند.

استاندار گلستان به ظرفیت گردشگری استان اشاره و خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبار و نگاه ویژه به موزه روستایی گلستان و دیوار دفاعی گرگان از خواسته های ما در این حوزه است.

وی با یادآوری اینکه دیوار دفاعی گرگان قابلیت ثبت جهانی دارد، گفت: ثبت این اثر تاریخی به کشور و استان گلستان در دنیا هویت داده و ارزش افزوده بزرگی در سرمایه‌گذاری سریع به وجود می‌آورد.

صادقلو با اشاره به اینکه استان گلستان در ۳۰ ساله گذشته بیش از ۱۱۰ سیل با خسارت‌های مختلف را تجربه کرده است، افزود: آخرین سیل استان در یک سال و نیم اخیر ۱۸۵ میلیارد تومان خسارت به استان وارد.

وی بر اجرای طرح مدیریت جامع سیل استان تاکید کرد و یادآور شد: طرح جامع سیل استان گلستان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه و در هیئت دولت اجرای آن مصوب شد اما تخصیص اعتبارات آن هنوز محقق نشده است.

وی موقعیت استان گلستان را ویژه دانست و ادامه داد: استان گلستان ۲۰ هزار ۴۳۸ کیلومتر مساحت دارد و یک میلیون و ۸۷۷ هزار نفر جمیعت را در خود جای داده است و به عنوان ایرانی کوچک شناخته می‌شود.

استاندار گلستان میزان مشارکت مردم استان گلستان را در انتخابات مرحله اول ۸۰.۳۹ درصد و در مرحله دوم ۶۰.۲۵ درصد اعلام کرد و گفت:‌ این مهم نشان از همگرایی و توجه مردم به سرنوشت خود در راستای وسعه دارد.

صادقلو با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم جهان حدود ۷ اقلیم در استان گلستان وجود دارد، گفت: استان گلستان با داشتن یک هزار و ۴۵۰ نوع گیاه دارویی به عنوان بزرگ ترین ذخیره‌گاه بیوسفر کشور محسوب می‌شود.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به عنوان مهم‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری، دولت یازدهم و مردم است، گفت: ۲۸۰ هزار هکتار زمین در بخش شمالی این استان مطالعه شده که نیازمند زهکشی است، استان گلستان بزرگ ترین خسارت را در سیل و ماندآبی دارد که به دلیل شورزاره بودن و بیابانی بودن این اراضی نمی‌تواند محصول تولید کند.

صادقلو با بیان اینکه نگرانی در خصوص بیابان زایی مناطق شمالی و تاثیرات منفی آن بر مناطق جنوبی استان جدی است، بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان گلستان مصوب شد که ۲۲ هزار هکتار از این اراضی زهکشی شود که بخشی از منابع تخصیص یافته است.

وی یادآور شد: اگر زهکشی انجام شود میزان تولید گندم استان در محصول گندم  ۶۰۰ هزار تن افزایش پیدا می کند.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید