Performancing Metrics

چرا آمریکا دست به کار تحریم مالی حزب الله شده است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 344435
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1395 - 08:33
قانون مبارزه با منابع مالی حزب الله در حالی در لبنان به اجرا گذاشته می شود که حساسیت افراد و احزاب مختلف را برانگیخته است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر با انتشار اخباری مبنی بر زیاده روی برخی بانکها خصوصا بانکهای مشترک با کشورهای خارجی مثل فرانسه، و مسدود کردن حساب اشخاصی که ربط مستقیم یا حتی غیر مستقیمی به حزب الله ندارند، بوی توطئه ای بزرگ علیه کل شیعیان و حتی کل لبنانی ها به مشام می رسد.

هرچند سفارت آمریکا در بیروت در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن در تلاش خود برای حذف حزب الله از نظام بانکی لبنان با دقت، عمل خواهد کرد و مراقب است تا اقتصاد لبنان و نظام بانکی این کشور ضربه نخورد و بیگناهان هدف قرار نگیرند، اما ظاهرا این شعار نه تنها به حقیقت نپیوسته، بلکه با شور و شوق عربستان و اذنابش در لبنان، به نظر می رسد جبهه جدیدی علیه مقاومت به راه افتاده که در حال انتقام گیری از کل مردم لبنان است.

امروز در لبنان خبری منتشر شد که از بسته شدن حساب کارمندان موسسه های خیریه سید محمد حسین فضل الله خصوصا بیمارستان بهمن و یتیم خانه این موسسات حکایت داشت.

لازم به ذکر است در برهه ای از تاریخ لبنان، این مرجع و موسساتش با حزب الله لبنان دچار تنش شدند تا جایی که کارمندانی که طرفدار و دوستدار حزب الله بودند اخراج می شدند. بستن حساب کارمندان یک بیمارستان خیریه که مورد استفاده عامه مردم خصوصا فقرا است، معنایی جز انتقام جویی جمعی و عقده گشایی ندارد.

در همین رابطه «آلیس شبطيني» وزیر مهاجرت لبنان اظهار داشت کل ملت لبنان از این قانون آمریکا متضرر شده است چرا که از امروز دائما پلیسی بالای سر همه لبنانی ها است و این که فقط حزب الله ضرر می کند صحیح نیست، چون این تحریم ها و تدابیر علیه همه لبنانی ها منظور خواهد شد.

از طرف دیگر برخی تحلیلگران ابراز داشتند تحریم های آمریکا علیه حزب الله، همپیمانان این حزب را هم هدف قرار می دهد و حرکت امل اولین مجموعه ای است که بعد از حزب الله از آنها ضرر خواهد برد. این تحلیلگران گفتند اگر بانکها به دستور خزانه داری آمریکا بخواهند شهرداری هایی را که حزب الله و حرکت امل در انتخابات آنها پیروز شدند تحریم کنند چه می شود؟

از آنجایی که حزب الله و حرکت امل در انتخابات، بیشتر شهرداری های شهرها و روستاهای شیعه در جنوب و شمال لبنان را به دست گرفتند این نکته بسیار نگران کننده خواهد بود.

بر این اساس، به نظر می رسد آمریکا برای رضایت رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود، تلاش کرده است تا دوباره لبنان را به چهل سال قبل برگرداند، به روزگاری که شیعیان در حکومت و ادارات و موسسه ها و دانشگاه ها حضور نداشتند و قشر فقیر و کارگر جامعه را تشکیل می دادند.

پیش از این سید حسن نصرالله بانکهای لبنان را به گوش فرا ندادن به دستورات آمریکا فرا خوانده بود. پس از تهدید حزب الله به اجرای تدابیر مقاومتی و مقابله با تحریمها، بسیاری از مسئولین و سیاسیون لبنان نگرانند فشارهای وارده باعث تضعیف اقتصاد لبنان و نظام بانکی شود و ارزش لیره ناگهان سقوط کند. مشابه آنچه سالها پیش، در پی حمله رژیم صهیونیستی رخ داد و ارزش لیره به یک ششم سقوط کرد.

رژیم صهیونیستی و در پشت آن آمریکا، در حمله نظامی گسترده و وحشیانه چه در سالهای ۱۹۸۲ و چه در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ نتوانستند مقاومت را از میان ببرند. لذا طبق اعترافات مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی خود، دست به طراحی و تولید داعش زدند. اما با گزینه حمله داعش هم به جایی نرسیدند و برعکس باعث قدرت و توسعه نظامی حزب الله شدند.

 به نظر می رسد آمریکا برای کاهش هزینه های این مقابله، الگوی موفق تحریم علیه ایران را برای حزب الله در پیش گرفته است. بر این اساس اول شبکه های ماهواره ای حزب الله و حامیانش را قطع کردند، سپس دست به تحریم اقتصادی زده اند.

هرچند حزب الله می گوید دشمن در این نبرد هم شکست خواهد خورد اما چشم اندازی که در آغاز آن دیده می شود، نبرد سنگینی را روایت می کند.

 زمزمه تحریم بیمارستان رسول اعظم(ص) که مرتبط با حزب الله معرفی می شود، علاوه بر نشان دادن چهره شیطانی دشمنان و ادعاهای دروغین آنها در حقوق بشر، نمایانگر یک حصار قوی و خرد کننده است که دامنه آن به بیمارستانهای غیر مرتبط با حزب الله هم کشیده شده است.

 تحریم بیمارستانی که پذیرای مجروحین مبارزه با داعش است کاملا نشان می دهد سازنده داعش نه تنها به هیچ وجه قصد مبارزه با آن را ندارد که به طور مداوم در حال حمایت و کمک به آن است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید