Performancing Metrics

وضعیت معادن غیر فلزی | اتاق خبر
کد خبر: 344476
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1395 - 14:53
عضو کمیسیون خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر تشریح کرد
با وجود اینکه بسیاری از معادن غیر فلزی در سال گذشته با وضعیت رکود روبرو بوده اند اما با 70 درصد از ظرفیتشان به فعالیت خود ادامه دادند.

اتاق خبر_فاطمه نبی پور: مهرداد شکوهی رازی عضو کمیسیون خانه اقتصاد ایران گفت: با وجود اینکه بسیاری از معادن غیر فلزی در سال گذشته با وضعیت رکود روبرو بوده اند اما  با 70 درصد از ظرفیتشان به فعالیت خود ادامه دادند.

وی با تاکید بر اینکه عمده ترین معادن غیر فلزی موجود معادنی هستند که ارزش اقتصادی پایینی دارند گفت: با این حال به طور مثال اگر کارخانه سیمان با ظرفیت کامل خود فعالیت می کرد این مقدار خیلی بیشتر و رقمی حدود 150میلیون تن می شد.

وی اضافه کرد: جمع کل مواد معدنی در سال 94 چیزی حدود 375 میلیون تن بوده وحدود 120 میلیون تن از آن مواد اولیه ی سیمان می باشد.

وی با اشاره به اینکه اصولا معادن غیر فلزی هم سطحی و هم ارزان هستند گفت: ما می توانستیم عددی حدود 1.5 میلیون تن برابر بیشتر از آنچه که تولید کرده ایم تولید کنیم ولی شرایط رکود بازار و نبود مشتری باعث شد در سال گذشته کارخانجات سیمان حدود سه ماه در سال تعطیل باشند.

شکوهی رازی ادامه داد: بنابراین وقتی تولید نباشد به طبع آن نیازی به استخراج معادن نیست.

وی در بخش دیگری در خصوص وضعیت تولید شیشه گفت: در بخش تولید شیشه وضعیت بهتری وجود داشته به دلیل اینکه کوره ی شیشه پس از روشن شدن به مدت 15سال خاموش نمی شود در نتیجه به طور کامل کار می کند حتی اگر فعالان این حوزه محصول را به ضرر بفروشند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: اگرچه وضعیت معدنی ما از نظر ذخایر خیلی خوب است اما متاسفانه هیچگاه در صنایع پیچیده تر وارد نشدیم بنابراین خیلی از مواد معدنی غیر فلزی که استخراج می کنیم مواد معدنی ساده هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مواد معدنی موجود به دلیل نداشتن دانش و تکنولوژی مربوطه یا عدم شناخت از صنایع، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به دولت می شود گفت: دولت باید با ایجاد زیرساخت ها برای کسانی که فعالیت می کنند انگیزه ایجاد کند.

وی افزود: اگرچه معدن کار در مناطق دور افتاده سرمایه گذاری می کند و با انتقال توسعه به آن بخش از کشور از مهاجرت بی رویه روستاییان جلوگیری می کنند باز هدف اصلی آنها کسب سود بیشتر است.

شکوهی ادامه داد: اگر کسب سود و درآمد با دشواری روبرو باشد بخش خصوصی از این کار امتناع کرده و سرمایه خود را در مسیر دیگر بکار می گیرد.

این فعال اقتصادی در خصوص موانع پیشه روی کار بخش خصوصی گفت: بعضی از بخش های خصوصی که در صدد گرفتن وام برای گسترش این صنعت هستند در حال حاضر به دلیل عدم همکاری بانک ها و ندادن وام، بسیاری از این فعالیت ها را متوقف کردند.

وی اضافه کرد: در واقع شرایطی که بانک ها برای اعطای وام مطرح می کنند برای بخش خصوصی قابل قبول نیست از جمله سود زیاد این ها که برای فعالیت های صنعتی اصلا مناسب نمی باشد و ممکن است با زیان همراه باشد.

این کارشناس دلیل دیگر عدم همکاری بانک ها را نداشتن منابع مالی دانست و تصریح کرد: در این شرایط دولت برای جبران کمبود منابع مالی با گرفتن مالیات و بیمه از بخش های خصوصی آنها را تحت فشار قرار می دهد .

شکوهی توضیح داد: ازدیگر حمایت های دولت تسهیل فرایند صادرات می باشد که در حال حاضر به دلیل گران بودن هزینه های حمل و نقل و قیمت تمام شده موفق نبوده است.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت کشور اگر دولت بتواند حمل و نقل را به صورت ریلی گسترش دهد نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید ایفا می کند .

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید