Performancing Metrics

رهبر حزب کردی ترکیه ، لغو مصونیت نمایندگان مخالف را کودتا خواند | اتاق خبر
کد خبر: 344483
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1395 - 13:42
رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه مصوبه مجلس این کشور در باره لغو مصونیت نمایندگان مخالف را کودتای حزب حاکم این کشور ارزیابی کرد.

اتاق خبر - مجلس ترکیه روز جمعه اصلاحیه قانون اساسی این کشور برای اجازه دادن به لغو مصونیت قضایی شماری از نمایندگان حامی مخالفان کرد (پ.ک.ک) را تصویب کرد.

این لایحه در پی حضور چند نماینده ازحزب دموکراتیک خلقها (حزب کردی) درمراسم تشیع جناره اعضای پ.ک.ک از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه تحت عنوان «لایحه لغو مصونیت قضایی نمایندگان حامی تروریسم »به مجلس ارجاع شده بود.
حزب حرکت ملی (ملی گرای ترک) نیز از این لایحه حمایت کرده است.
به گزارش روز شنبه پایگاه خبری «ان سون حابر» ، 'صلاح الدین دمیرتاش' رهبر حزب کردی دمکراتیک خلقها که خود و برخی از مسوولان این حزب نیز سلب مصونیت خواهند شد در این باره گفت: این یک کودتا است و عرصه را بر آنان تنگ خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه نمایندگان مخالف برای لغو این مصوبه شخصا به دادگاه قانون اساسی مراجعه خواهند کرد ،افزود: اگر نمایندگان جسوری در دیگر احزاب وجود دارند آنان را نیز به مراجعه دسته جمعی به دادگاه دعوت می کنیم.
دادگاه قانون اساسی ترکیه بزرگترین مرجع قانونی است که می تواند مصوبه های مجلس را در صورت صلاحدید لغو کند. ناظران عقیده دارند که احتمال محاکمه و اخراج شماری از نمایندگان حزب کردی دمکراتیک خلقها از مجلس با تصویب این لایحه وجود دارد و در چنین صورتی از یک سو شانس احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی برای افزایش نمایندگان خود در مجلس در انتخابات احتمالی زود هنگام افزایش خواهد یافت؛ ولی از سوی دیگر درگیریهای میان کردهای مخالف و دولت ترکیه نیز تشدید خواهد شد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید