Performancing Metrics

ملا اختر منصور رهبر طالبان برخلاف انتظار مرد جنگ بود | اتاق خبر
کد خبر: 344670
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 10:45
گزارش خبرگزاری فرانسه :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کابل نوشت : ملا اختر منصور رهبر طالبان که بگفته مقامات امریکا احتمالا در یک حمله هوایی کشته شده است ،برخلاف تصوری که وجود داشت، مرد جنگ بود.

اتاق خبر - وی در ژوئیه گذشته به دنبال افشای مرگ ملا عمر رهبر پیشین طالبان پس از دو سال تاخیر جانشین وی شد و در ابتدا گمان می رفت که طرفدار مذاکرات صلح با دولت باشد ولی پس از رهبر شدن مکررا از آمدن به پای میز مذاکرات پرهیز کرد.

برای بعضی ها ، منصور گزینه بدیهی برای جانشینی ملا عمر روحانی جنگاور یک جشمی بود که رهبری طالبان را از زمان ظهور آن در بحبوحه آشوب جنگ داخلی افغانستان در ده 1990 محسوب می شد.
به گفته منابع طالبان ، منصور که در یک برهه زمانی در اوایل دهه 1960 در همان ولایت جنوبی قندهار به دنیا آمد ، از ابتدا بخشی از جنبش بود و از سال 2013 به طور موثر زمام آن را به دست گرفت.
منصور بخشی از عمر خود را در پاکستان گذراند نظیر میلیون ها افغانی دیگر که پس از اشغال کشورشان توسط شوروی سابق از افغانستان گریختند.
گزارش شده که در آنجا وی با آژانس اطلاعاتی خدمات داخلی ( آی اس آی ) پاکستان که پرورش دهنده طالبان در دهه 1990بود و حتی هم اینک نیز که مرتبا به دامن زدن به شورش در افغانستان متهم می شود، ارتباط گسترده ای داشت .
وی در دولت طالبان که از سال 1996 تا زمان خلع آن از قدرت در یک تعرض تحت رهبری امریکا در سال 2001 ،وزیر هوانوردی افغانستان بود و پس از آن دوباره به پاکستان گریخت.
وی مکررا توانایی زیرکانه ای از خود برای هدایت جریان های مختلف در جنبش طالبان از شورای کویته گرفته تا ' دفتر سیاسی ' در قطر تا فرماندهان طالبان روی زمین در افغانستان از خود نشان داد.
وی برای به عهده گرفتن رهبری موفق شد ملا یعقوب ، پسر عمر را که از طرفداری برخی از فرماندهان به عنوان رهبر جدید برخوردار بود ولی در عین حال در سن 26 سالگی بسیار جوان و کم تجربه به نظر می رسید، کنار بزند.
برخی از اعضای طالبان که فکر می کردند، منصور بیش از یک سال در مورد مرگ ملا عمر، آنها را فریب داده است ناخشنود بوده و دیگران نیز وی را به عدم رعایت فرایند لازم برای انتصاب جانشین متهم کردند.
در حالی که منصور به سلف خود نزدیک بود ، ولی از مرجعیت مذهبی در حد عمر برخوردار نبود هرچند که طالبان لقب ' رهبر مومنان ' را همچون عمر به وی داد.
وی در ابتدا با چالش عظیمی در تلاش خود برای متحد ساختن جنبش روبرو شد که پیش از این نشانه هایی از دودستگی و شکاف را از خود نشان داده بود . طرح سوالاتی در مورد مشروعیت وی در بالاترین سطح طالبان نیز مانع از تقویت موضع وی رشد.
ولی به گفته تحلیلگران ، منصور سریعا مرجعیت خود را تحکیم بخشیده و با جلب حمایت فرماندهان شورشی و سرکوب گروههای متمرد و برخورد با ناراضیان از موضع رهبری مخالفان رهبری خود را کنار زد.

** حملات قاطعانه
تابستان گذشته این گمانه زنی در مورد سرنوشت منصور وجود داشت که وی به دنبال درگیری مسلحانه با فرماندهانش در پاکستان کمی پس از به دست گرفتن سکان رهبری ، به شدت زخمی شده است .
متعاقبا ، طالبان با انتشار یک پیام صوتی منتسب به منصور ، گزارش های مربوط به هرگونه درگیری مسلحانه را به شدت رد کرد و آن را تبلیغات دشمن دانست.
این گروه تندرو پس از رهبری منصور دامنه شورش خود را پس از احیا شدن گسترش داد و در ماه سپتامبر مدت کوتاهی شهر شمالی قندوز را به تصرف خود در آورد که هرچند کوتاه بود ولی بزرگترین پیروزی گروه طی 14 سال محسوب می شد.
در یک پیام اخیر آن لاین ، منصور به پیروانش گفت برای ' حملات قاطعانه ' در طول تهاجم بهاری سالانه طالبان آماده باشند.
یک مقام امریکا به شرط عدم افشای هویت خود روز شنبه گفت : منصور هدف حمله یک هواپیمای بدون سرنشین امریکا در یک منطقه دورافتاده در مرز افغانستان و پاکستان هدف قرار گرفته و ' احتمالا کشته شده است' .
پنتاگون گفته است که در حال ارزیابی نتایج این حمله است.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید