Performancing Metrics

زاینده‌رود دوباره خشک می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 344691
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 16:15
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه فقط ۲۱ درصد مخزن سد زاینده رود از آب پُر شده است، گفت: رودخانه تا دهم خردادماه جاری خواهد بود.

به گزارش اتاق خبر، مسعود میرمحمد صادقی با علام اینکه آب در زاینده‌رود تا دهم خرداد جریان دارد، گفت: ظرفیت کل مخزن سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است اما در حال حاضر موجودی آب ذخیره شده در آن حدود ۳۲۵ میلیون مترمکعب است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: برای تأمین مطمئن آب کشاورزی مقرر شده که دریچه‌های سد زاینده رود هشتم خرداد بسته شود و طبق این برنامه تا دهم خرداد آب در شبکه‌ها وجود دارد. تاکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ ۱۲۴۴ میلی متر ثبت شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۲۱ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۱۱ درصد کاهش داشته است.

میرمحمدصادقی با تأکید بر وضعیت نامطلوب بارش‌ها در حوضه زاینده‌رود، تصریح کرد: بارش‌های اخیر اندکی وضعیت حوضه زاینده‌رود را بهبود بخشیده اما همچنان در شرایط بحرانی هستیم به طوری که در منطقه شرق حوضه ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت کل مخزن سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است اما در حال حاضر موجودی آب ذخیره شده در آن حدود ۳۲۵ میلیون مترمکعب است، به عبارت دیگر، حجم آب ذخیره شده در مخزن سد حدود ۲۱ درصد ظرفیت آن است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو به حجم یک میلیارد و ۳۰ میلیون متر مکعبی سد زاینده‌رود در میانگین درازمدت اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بازه زمانی مشابه حجم سد زاینده رود ۵۷۱ میلیون متر مکعب بود.

میرمحمدصادقی به عدم تحقق بارش‌های پیش بینی شده در حوضه زاینده رود اشاره کرد و ادامه داد: براساس برنامه وزارت نیرو برای کشت پاییزه در سه قسمت آب باز می‌شود که در قسمت پاییز و زمستان این آب تحویل کشاورزان شد و در قسمت سوم که مربوط بهار است به‌ رغم کمبود آب نیاز این قسمت نیز تأمین شد. 
وی تأکید کرد: همه مشترکان اعم از بخش کشاورزی، صنعت و شرب باید با تدبیر در مصرف آب مدیریت کرده و صرفه‌جویی داشته باشند. متأسفانه استان اصفهان رتبه چهارم را از لحاظ خشکسالی در کشور و استان چهار محال بختیاری هم که به عنوان سرچشمه زاینده‌رود است، از نظر خشکسالی رتبه هفتم را دارد.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید