Performancing Metrics

بازار اشباع شده گوشی های هوشمند و دلایل آن | اتاق خبر
کد خبر: 344710
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 15:17
بازار گوشی‌های هوشمند اشباع شده است، در چنین شرایطی بازار موبایل دنیا نیاز به تغییرات اساسی دارد تا کاربران مجاب شوند گوشی‌های جدید خریداری کنند. در این مقاله نگاهی به دلایل اشباع این بازار می‌اندازیم.

اتاق خبر - دو موضوع بعد از اشباع بازار گوشی‌های هوشمند در فصل دوم سال ۲۰۱۶ مشخص شد؛ اول اینکه زمانی که صحبت از گیمینگ می‌‌شود، اندروید در رتبه دوم قرار می‌گیرد و هنوز در این زمینه نتوانسته به آی‌او‌اس برسد و دوم، به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند خسته‌کننده شده‌اند و نیاز به تغییرات اساسی دارند.

امسال شرکت‌های مختلف سعی کردند تغییراتی در محصولات‌شان ارائه کنند تا نظر مشتریان بیشتری را جلب کنند، بر این اساس اپل آیفون اس‌ای را معرفی کرد که قطعا تلاش خوبی برای تنوع در محصولات اپل بود، سامسونگ گلکسی اس ۷ را با قابلیت ضدآب راهی بازار کرد، ال‌جی جی‌۵ را با یک درگاه جادویی در اختیار مشتریان قرار داد و گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰، نتیجه‌ی تلاش کمپانی تایوانی برای ارائه اندروید در خالص‌ترین حالت ممکن بود. اما این تقریباً تمام چیزی است که آن‌ها ارائه کرده‌اند. این گوشی‌ها روش تماس تلفنی ما را تغییر نداده‌اند، ما را با سرعت بی‌سابقه خود غافلگیر نکرده‌اند و در زمینه عمر باتری نیز تغییرات انقلابی نداشته‌اند.

smartphone

هر کدام از این گوشی‌ها تنها دارای تغییراتی جزئی نسبت به نسل‌های قبلی خود هستند و تمامی آن‌ها شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. گوشی‌های اندرویدی همگی از پردازنده یکسان استفاده کرده‌اند، از تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌برند که باتری را در مدت زمانی کوتاه تا ۵۰ درصد شارژ می‌کند. همگی دارای صفحه نمایش قدرتمند و چشم‌نواز کواد اچ‌دی هستند و جنس همه آن‌ها شیشه یا فلز است تا مردان و زنان را جذب کنند.

smartphone

تنها تفاوت آن‌ها در جزئیات کوچک است. این گوشی ضد‌آب است یا آن گوشی یک درگاه دارد. این گوشی از تاچ‌ویز استفاده می‌کند یا آن گوشی رابط کاربری نزدیک به اندروید خام دارد. تنها گوشی‌هایی که هنوز جذابیت دارند، گوشی‌های با طراحی یا امکانات عجیب و گوشی‌های اپل هستند.

طراحی گوشی‌ها به سطحی یکسان رسیده است. تفاوت‌های زیادی که در سال‌های گذشته مشاهده می‌کردیم دیگر وجود ندارد. تمامی گوشی‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند که بدون تأخیر و لگ فایل‌های ویدئویی فول اچ‌دی را اجرا کنند (چیزی که در سال ۲۰۱۴ نمی‌شد بیان کرد) و دوربین آن‌ها می‌تواند عکس‌های خوبی در نور کم بگیرد. صفحه نمایش‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند. دیگر در گوشی‌های گران‌ قیمت نمی‌توانید صفحه نمایش بی‌کیفیتی را مشاهده کنید. امکانات لمسی گوشی‌ها نیز مشکلی ندارد در حالی که ۴ سال پیش حدود نیمی از گوشی‌ها دارای اشکالات زیادی در این بخش بودند. حتی تایپ یک کلمه عبور ساده نیز دشوار بود چه برسد به انجام بازی‌های مختلف.

 در حال حاضر پیدا‌کردن یک گوشی خوب دشوار نیست، بلکه کار سخت، پیدا‌کردن یک گوشی بد است و این اتفاق بدی نیست.

ثبات در طراحی و پیشرفت کم در زمینه سرعت و عمر باتری به این معنا است که نیازی نیست گوشی خود را در مدت زمان کم، عوض کنید. اکنون که اکثر شرکت‌های ارائه دهنده گوشی، با قرارداد‌های خود قیمت گوشی‌ها را به ۷۰۰ دلار یا بیشتر می‌رسانند، خوب است که نیاز به تغییر زود هنگام گوشی‌ها نداریم. همواره زمانی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات الکترونیکی هیچ پیشرفت بزرگی ندارند، برنده نهایی مشتری است.

اما در این شرایط شرکت‌ها بازنده هستند. اپل شاهد کاهش فروش گوشی‌هایش بود و این موضوع دلیلی جز خستگی کاربران از گوشی‌های آیفون ندارد. سامسونگ نیز افزایش درآمد بالایی ندارد. رونق بازار گوشی‌های هوشمند که از سال ۲۰۰۷ تا‌کنون از آن لذت می‌بردیم اکنون به پایان رسیده است.

این اتفاق پیش از این نیز روی داده است. در سال ۱۹۹۸ تمامی کامپیوتر‌های شخصی شبیه یکدیگر شده بودند. فروش کند شد و هر‌کس که نیاز به کامپیوتر داشت آن را خریداری کرده بود.

smartphone

این مربوط به زمانی بود که استیو جابز به کمپانی اپل بازگشت و با ساختن iMac اصلی، مانند آیپاد و آیفون، شوکی به صنعت کامپیوتر‌های شخصی وارد کرد. طراحی و رنگ جزو دلایل اساسی موفقیت شدند. مردم دوباره نسبت به کامپیوتر‌ها هیجان زده شده بودند.

این اتفاق به این معنی نیست که برای نجات بازار گوشی‌های هوشمند نیاز به یک گوشی نارنجی یا بنفش با کاور نیمه‌شفاف داریم، در واقع چنین گوشی شکل و شمایل زیبایی نخواهد داشت. اما بعد از گذشت یک سال بدون پیشرفت زیاد، ممکن است صنعت گوشی‌های هوشمند در حال تغییر باشد. از سوی دیگر گفته می‌شود، این صنعت نیز در حال ملحق‌شدن به صنایع کامپیوتر و تلویزیون است که زمانی بسیار جذاب بودند اما امروزه به صنایعی تکراری و خسته‌کننده تبدیل شده‌اند و این اتفاق برای راه‌ و روش زندگی انسان‌ها لازم است.

این اتفاقات در چشم ما و کمپانی‌های بزرگ این صنعت بسیار نا‌خوشایند است، اما از آنجا که حداقل زمان مورد نیاز برای به‌روز‌رسانی گوشی‌ها اکنون ۲ سال است و می‌شود حتی تا سال آینده از پرچمداران سال گذشته لذت برد، می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

به عقیده شما چه چیزی می‌تواند جذابیت را به صنعت گوشی‌های هوشمند باز‌گرداند؟ آیا تکنولوژی جدیدی در راه است تا جای صنعت موبایل را در بازار امروز تصاحب کند؟

زومیت

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید