Performancing Metrics

سکونت30 درصد جمعیت کشور دربافت نابسامان | اتاق خبر
کد خبر: 344752
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 00:47
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون 19 میلیون نفر از جمعیت کشور که برابر با 30 درصد جمعیت نفوس است، در بافت‌های نابسامان شهری زندگی می‌کنند.

به گزارش اتاق خبر،  محمدسعید ایزدی درباره بحث بازآفرینی و توانمندسازی محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری در ایران اعلام کرد: اکنون ضرورت دارد تا نسبت به ایجاد تغییر نگرش برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده اقدام شود و توانمندسازی، ارتقای قلمرو عمومی و نوسازی مسکن، سه هدف مهم در آغاز رویکرد جدید بهسازی شهری به شمار می‌روند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: 130 هزار هکتار از مساحت کشور را بافت‌های نابسامان شهری تشکیل می‌دهند که 56 هزار هکتار آن برای بافت‌های ناکارامد شهری، 25 هزار هکتار بافت‌های تاریخی و 48 هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.
وی عواملی مانند سرایت آسیب‌های بهداشتی –آموزشی به کل شهر، تهدید جدی مخاطرات طبیعی برای وقوع فاجعه‌های انسانی، تقابل هنجارهای فرهنگی و بروز تنش، رشد شکاف اجتماعی سبب افت عدالت اجتماعی و ناکارایی برنامه‌ها، کم رنگ شدن اعتماد مردم و کاهش مشارکت را ازجمله پیامدهای ناشی از تداوم توسعه مدل شهرنشینی نادرست (تمرکز بر کلانشهرها و رها شدن شهرهای میانه) در کشور ذکر کرد.
ایزدی افزود: بر اساس مطالعه نزدیک به 500 شهر بزرگ، کلانشهر و مراکز استان، جمعیت مناطق محروم از یک ششم به یک چهارم جمعیت کل شهر در حدود یک دهه افزایش یافته است که چنانچه در شهرها با فقر برخورد سازنده‌ای صورت نگیرد، پیامد ویرانگری دربر خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اظهار داشت : آغاز دوباره نوسازی و بهسازی 10 ساله به طور سالیانه 270 محله را در کشور راهکاری مناسب در پیشبرد هرچه بهتر اهداف این بخش ذکر کرد و گفت: گام نخست باید شهرها و محلات اولویت دار را برای شروع مشخص و سپس نوع اقدامات ضروری برای اجرا را تعیین کنیم.
ایزدی همچنین با تأکید بر این مطلب که با توجه به محدودیت منابع اقتصادی در این طرح فضایی رقابتی بین استان‌های کشور به وجود خواهد آمد، گفت: استان هایی که شرایط برای آغاز طرح بهسازی فراهم باشد در اولویت اقدامات قرار خواهد گرفت.
وی توانمندسازی، بهسازی و ارتقای قلمرو عمومی و بهسازی و نوسازی مسکن را اهداف مهم و اساسی اجرایی در این بخش اعلام کرد و گفت: تجارب موجود از سال‌های گذشته اجرای این طرح باید به صورت همزمان در سه بخش ارزیابی شود، چنانچه یکی از آنها تحقق نیابد طرح مورد نظر با موفقیت روبه رو نخواهد نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص بخشی ازاقدامات دولت که ازسوی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری پیگیری می‌شود، در قالب دو ردیف تملک دارایی سرمایه‌ای طی برنامه پنجم توسعه( 94- 1390) اعلام کرد: کل بودجه مصوب با عنوان مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری تنها 46 درصد تخصیص یافته است که از این محل، 4.1 درصد از هدف کمی پیش‌بینی شده است.
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در فروردین ماه امسال اظهار داشت : پرداخت تسهیلات برای بافت های میانی شهری نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا شهرها بتوانند با استفاده از این تسهیلات بافت های مرکزی خود را نوسازی کنند، ضمن اینکه این رقم 60 تا 70 درصد قیمت مسکن را در شهرهای میانی تشکیل می دهد.
آخوندی افزود: روزانه به طور متوسط 210 تا 220 نفر در بانک مسکن برای خرید مسکن مورد نیاز خود پس انداز می کنند و در دهه 70 و تا اوایل دهه 80 بیش از سه میلیون خانوار با استفاده از رژیم پس انداز خانه دار شدند، اما پس از آن اعلام شد که برای خرید مسکن نیاز به پس انداز نیست.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: بیش از 70 هزار هکتار بافت های فرسوده شهری به سرمایه گذاری نیاز دارد و با وجود زیرساخت های روبنایی، زیربنایی و فرهنگی، نوسازی محله های قدیمی در شهرهای مختلف، همزمان با احداث چندین شهرجدید در جنوب کشور در دستور کار وزارتخانه است.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید