Performancing Metrics

سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار برای تردد کشتی‌های بزرگ دنیا | اتاق خبر
کد خبر: 344849
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 12:32
پس از تأکید مقام معظم رهبری در خصوص توجه به سواحل مکران،‌ حرکت همه جانبه‌ای در نیروهای مسلح، دولت و بخش های مختلف برای تحقق این امر ایجاد شده و با هندی‌ها نیز قرارداد بسته شده که در خصوص عملیات بندری،‌ اداره و تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری سرمایه‌گذاری کن

اتاق خبر: اکبر ترکان ، چابهار در جنوب شرقی ایران از قطب های جدی اقتصاد کشور است که توسعه این منطقه در سیاست های اصلی دولت قرار دارد.

وی ادامه داد: دولت تاکنون کارهای جدی برای توسعه چابهار شروع کرده است که از جمله آن می توان به ساخت بندری بزرگ و راه آهن طولانی اشاره کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه به برگزاری اجلاس رؤسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند موسوم به «آیورا» در چابهار اشاره و عنوان کرد: با هم افزایی ظرفیت های کشورهای حوزه اقیانوس هند می توان رشد پرشتابی را تجربه کرد.

ترکان افزود: در اتحادیه آیورا (اطراف اقیانوس هند) دو میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت زندگی می کنند که مجموع تولید ناخالص داخلی این منطقه 6800 میلیارد دلار است.

وی گفت: راه طولانی در پیش داریم اما امیدوارانه کار خواهیم کرد و همه کشورها مشتاقانه با اتحادیه همکاری می کنند. با این وضع امیدواریم بتوانیم با تکیه بر ظرفیت های موجود خودمان این منطقه را رشد بدهیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند فرصت مناسبی برای توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه تجارت کشور فراهم می‌کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه هفت منطقه آزاد کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان و واقع شدن در مرز کشورهای مختلف ماموریت های جداگانه ای برای شان تعریف شده است، بیان کرد: ماموریت منطقه آزاد چابهار با توجه به قرار گرفتن آن در دهانه اقیانوس هند و همجواری با بیشترین میزان دربرگیری جمعیتی به خصوص جمعیت مسلمانان در این حوزه، صادرات مجدد است. البته صنایع مرتبط با صادرات مجدد در این منطقه شکل گرفته و زمینه صادرات به کشورهای مختلف دنیا فراهم شده است.

ترکان خاطرنشان کرد: چابهار در حوزه اقیانوسی برای کشورهایی مانند افغانستان و آسیای میانه به جهت کوتاهی مسیر نعمت بزرگی است تا کشورهای یاد شده کالاهای مورد نیاز خود را از بندر چابهار ترانزیت کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید