Performancing Metrics

«بیانیه بروکسل» در کشاکش امیدواری و وارونه نمایی برجام | اتاق خبر
کد خبر: 344860
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 13:18
نگاه سیاسی و اقتصادی روزنامه ها
بیانیه مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه رفع محدودیت های روابط اقتصادی و مالی با ایران، سالروز آزادسازی خرمشهر و سفر «نارندرا مودی» نخست ‌وزیر هند به تهران، مهمترین محورهای مورد توجه روزنامه های امروز دوشنبه سوم خرداد ماه بود.

اتاق خبر - این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سیاسی و اقتصادی سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** نگاه متفاوت روزنامه به رفع تحریم های مالی ایران
روز جمعه (31 اردیبهشت)، آمریکا و اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را موسوم به بیانیه بروکسل منتشر کردند؛ بیانیه ‌ای که بر از سرگیری معامله های شرکت‌ ها و بانک ‌های غربی با ایران تاکید داشت. این بیانیه در پنج بند، شرکت ‌ها و بانک‌ های بزرگ جهانی را به برقراری روابط اقتصادی با ایران تشویق کرده است.
به دنبال این رویداد، «حمید بعیدی ‌نژاد» رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ ای ایران، دیروز (دوم خرداد)، در متنی تلگرامی، از فهرست اتفاق های خوبی خبر داد که در مسیر حذف محدودیت‌ ها و تحریم ها و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در چند روز گذشته رخ داده است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان نیز در سخنانی درباره بیانیه بروکسل، بر لزوم گام های عملی و فراتر از بیانیه از سوی کشورهای غربی در مسیر اجرای برجام تاکید کرد.
موضوع رفع برخی تحریم های مالی ایران و اظهارنظرهای مربوط به آن، یکی از محورهای مورد توجه در گزارش ها و تحلیل های روزنامه های امروز بود. برخی روزنامه ها اتفاق های یاد شده را گام های موثری در مسیر اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها توصیف کردند و برخی در این خصوص به سیاه نمایی پرداختند.
روزنامه «مردم‌ سالاری» در عنوان گزارش خبری نخست خود نوشت: « صدور بیانیه بروکسل؛ نویدبخش گام‌ های عملی».
در این گزارش خبری آمده است: از اصلی ‌ترین محور‌های این بیانیه می ‌توان به فضای مساعد برای سرمایه‌ گذاری، رفع نگرانی‌ های شرکت‌ ها، ایجاد فضای شفاف‌سازی و اطمینان دادن به بخش خصوصی اشاره کرد.
مردم سالاری در ادامه با اشاره به اینکه یکی از بندهای بیانیه از آمادگی آمریکا و اتحادیه اروپا جهت بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصادی ایران سخن می ‌گوید، افزود: این در حالی است که هنوز برخی افراد در داخل کشور، برجام را «هیچ» می‌ خوانند و نه تنها تاثیرات مثبت آن را منکر می ‌شوند، آن را سندی مغایر با منافع ملی می ‌دانند.
روزنامه «ایران» نیز در گزارشی در این زمینه، با اشاره به بخش هایی از ابراز امیدواری بعیدی نژاد در متن تلگرامی او در خصوص رویدادهای تازه در مسیر اجرای برجام و حذف محدودیت ‌ها نوشت: موضع امیدوار این دیپلمات وزارت خارجه به حل مسائل مراودات مالی بین ‌المللی ایران در حالی است که برخی از دیگر خبرهای روزهای اخیر نیز در راستای همین امیدواری قرار دارد. تأکید وزیر خارجه انگلیس بر ایجاد مکانیزم‌های مناسب برای تسهیل تبادلات بانکی بین ایران و سایر کشورهای اروپایی در دیدار روز جمعه ‌اش با رئیس بانک مرکزی ایران و اصرار مقامات برخی دیگر کشورها بر رفع چالش‌ها و موانع مراودات اقتصادی شان با ایران و برنامه‌ های پیش رو برای بازگشایی را می‌ توان در همین راستا ارزیابی کرد.
روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی، بیانیه بروکسل را نشانه حسن نیت غربی ها به ایران دانست و نوشت: این بیانیه اخیر نشانه بسیار خوبی است و چنین بیانیه‌ای می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمله این دلایل شکنندگی شرایط سیاسی و اجتماعی در عربستان است. غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ثروتمندترین کشور منطقه با ثبات‌ترین کشور منطقه نیست.
به نوشته آرمان، آنها نگران این هستند که تسلیحاتی که به عربستان می‌فروشند درآینده به دست چه افرادی‌خواهد رسید. این موارد از جمله مسائلی است که غربی‌ها را نسبت به آینده عربستان نگران کرده است. در اینجا ایران می‌تواند خوب بیندیشد و از نیاز غرب به نفع جایگاه و منافع ملی خود استفاده کند.
روزنامه «خراسان» اما در گزارش خود در این ارتباط، بخشی از سخنان ظریف را مبنی بر اینکه «در کنار بیانیه‌ ها باید اقدام عملی هم انجام شود»، برجسته کرد و ضمن نادیده گرفتن ابراز امیدواری های وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص اتفاق های چند روز اخیر نوشت: 3 روز پس از انتشار بیانیه آمریکا و اروپا درباره تجارت با ایران که تأکید کرده بودند «متعهد هستیم برای همکاری با ایران اطمینان بدهیم» وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد «در کنار این بیانیه باید اقدام عملی نیز صورت گیرد.»
به نوشته این روزنامه، این اشاره ظریف همزمان با انتقاد مدیران بانک ها و شرکت های بزرگ دنیا نسبت به ارایه نشدن تضمین از سوی آمریکا انجام می شود.
روزنامه «کیهان» هم در گزارش خبری نخست خود با عنوان «تقریبا هیچ حاصل طراحی دقیق آمریکاست»، ضمن بی توجهی به واقعیت های بیانیه بروکسل، مدعی شد هیچ یک از توافق های برجام اجرا نشده است و نوشت: در حالی که چهار ماه از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام» می ‌گذرد، بانک ‌های بزرگ اروپایی کماکان تمایلی برای انجام تراکنش‌های مالی مربوط به ایران ندارند. نشست «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌ های بانکی اروپا، کمکی به رفع این معضل نکرده و آنها دیپلمات آمریکایی را به مطرح کردن اظهارات ضد و نقیض درباره از سرگیری روابط با ایران متهم کرده‌ اند.

*** سی و چهارمین سالروز آزادی خرمشهر
امروز، سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر است. برخی روزنامه ها به همین مناسبت یادداشت ها و سرمقاله هایی را منتشر کردند.
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله خود با عنوان «فاتحان فروتن فردا» نوشت: امروز روز سوم خرداد است. روزی که دیگر نه فقط روزی است و نه تنها یادمانی. بلکه نشانه ای است. نمادی از سر به آسمان ساییدن و فخر بر فلک برفروختن. سوم خرداد پس از سی و چند سال هنوز حرف هایی برای گفتن دارد و هنوز قصه ها در سینه دارد که روایت کند. می خواهد تمام نشود. و تمام نمی شود.
ابتکار افزود: گویی خرمشهر، قصه اش را برای هر نسل می گوید و برای هر کدام، حرف های تازه ای دارد. برای امروزیان قصه ای، ساز می کند و برای فرداییان قصه ای دیگر. چندان که راویان آن قصه دلربا، آن روز که اسلحه در دست رو به لنزها لبخند می زدند انگار می دانستند که در چشم های تاریخ خیره مانده اند.
روزنامه «اطلاعات» هم در یادداشتی با عنوان «این خانه خانه ماست...» که به مناسبت سالروز فتح خرمشهر منتشر کرد، بر لزوم ارتباط میان نسل گذشته و نسل امروز برای موفقیت و سربلندی ایران در همه عرصه ها تاکید کرد و نوشت: رزم ‌آوران دیروز، باید دست‌ های جوانان رها شده در گرداب بلیه ‌های روزگار امروز را به گرمی بگیرند و بفشارند و به جای نفی و طرد آنها، به نیروی مهربانی و ایمانی که در ذات نسل امروز، به رغم شدائد روزگار و تندباد پر غبار وقایع ریز و درشت، جاری است خرمشهرهای امروز را از سیطره‌‌ی اخلاق وارداتی و رفتار آسیب ‌دیده و بلایای روزگار پس بگیرند و به نسل جدید، به مهربانی بیاموزند که می‌ توان دوباره خرمشهرها را از حمله ‌های جدید و تجاوزهای مدرن خصم امروز، پس گرفت و در خانه پدری و سرزمین مادری، هر بذر شایسته ‌ای را به برگ و بار نشاند و روح سبز و سرزنده و فروزان و پرامید را کماکان زنده و فروزنده داشت و رودها و دریاچه‌های خشک را پر آب کرد و نهال‌های تازه را، هزاران بار بیشتر، جانشین درختان دیروز کرد تا برافرازند و برافشانند و همچون پرچم مقدس ایران، تا همیشه در اوج اهتزاز بمانند...
روزنامه «جام جم» هم در یادداشتی با عنوان «سوم خرداد پیروزی ایمان بر اسلحه» نوشت: سوم خرداد در تاریخ کشورمان یکی از روزهایی است که بدرستی از آن به عنوان نماد سربلندی و غرور ملی یاد می‌شود؛ روزی که سالیان متمادی سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر نقل خواهد شد و آموزگار ارزش ‌هایی چون ایمان، غیرت و ایثار برای جوانان این مرز و بوم خواهد بود.
به نوشته این روزنامه، فتح خرمشهر پیام مهمی ‌به جهانیان بود که ملت شریف و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آنگاه که پای دفاع از اسلام و ایران در میان باشد، استوارتر از همیشه و تا آخرین قطره خون در صحنه خواهند بود.

*** تحلیل ها درباره سفر نخست وزیر هند به ایران
نخست‌ وزیر هند به دعوت رسمی «حسن روحانی» رییس ‌جمهوری، عصر دیروز همراه با هیاتی بلندپایه از مقام های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورش، برای سفری 2 روزه وارد تهران شد. این خبر یکی از محورهای مورد توجه در روزنامه های امروز بود. در این چارچوب، روزنامه ها به تحلیل و ارزیابی اهمیت روابط سیاسی و اقتصادی ایران و هند پرداختند.
روزنامه «فرهیختگان» در این پیوند نوشت: این سفر از آن رو که در دوران پسابرجام انجام می‌ شود از اهمیت بالایی برخوردار است. گفته می‌ شود اسناد و توافقنامه ‌های موردنظر دو کشور که در این سفر به امضای رئیس‌ جمهوری ایران و نخست ‌وزیری هند می‌ رسد، بیشتر در بخش‌ های اقتصادی، سرمایه‌ گذاری، تجاری، حمل‌ و نقل و توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی است. نخست‌ وزیر هند پیش از سفر به ایران اعلام کرده بود که فصل جدیدی در روابط ایران و هند در حال شکل ‌گیری است که در این روابط جدید، چابهار به مرکز منطقه‌ ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می‌ شود.
روزنامه ایران هم در یادداشتی با عنوان «مثلثی با منافع مشترک» که در ستون «اول دفتر» خود منتشر کرد، نوشت: سفر نخست وزیر هند به ایران یک اتفاق تاریخی در روابط دو کشور محسوب می ‌شود. این سفر از چند بعد اهمیت دارد اول اینکه فضای پسابرجام با سیاست نگاه به شرق هند مصادف شده است و هند به ایران به ‌عنوان دروازه ورود خود به افغانستان و آسیای میانه می‌ نگرد. جنبه دوم اهمیت سفر نخست وزیر هند به مسأله انرژی بر می‌گردد. هند با رشد اقتصادی 7 درصد و جمعیت افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون نفر بشدت به انرژی نیازمند است و روز به روز وابستگی این کشور بیشتر هم خواهد شد. ایران قابلیت این را دارد که بخش اعظم نیاز انرژی این کشور را تأمین کند.
به نوشته ایران، زاویه سوم سفر نخست وزیر هند هم به ظرفیت روابط راهبردی ایران و هند بر می‌گردد. مطابق اکثر پیش‌ بینی ‌ها هند در آینده بعد از سال‌های 2030 به قدرت سوم اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد. این مهم می ‌طلبد ایران نگاه راهبردی به روابط با هند داشته باشد.
روزنامه «جهان صنعت» در یادداشتی با عنوان «سفر چند وجهی» آورد: این اولین سفر نارندرا مودی به ایران است. سفر وی به ایران در حالی انجام می ‌شود که روابط دو کشور در سال ‌های اخیر تا حدی رو به سردی گذاشته بود. اما اکنون و در فضای پس از توافقنامه هسته ‌ای بین ایران و قدرت ‌های غربی‌ موسوم به برجام، شرایط تازه‌ای برای بهبود روابط بین تهران و دهلی ‌نو فراهم شده است.
به نوشته جهان صنعت، ایران که به ویژه در فضای پس از برجام تلاش دارد نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد و در عین حال به سرمایه‌ گذاری خارجی نیاز دارد، از این دیدارها منتظر نتایج زیادی است.
«ضیافت ‌استراتژیک در تهران» هم عنوان گزارش خبری- تحلیلی روزنامه «اعتماد» است که در آن با اشاره همراهی هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با نخست وزیر هند آمده است: ترکیب هیات نشان از دورخیز تهران و دهلی نو برای امضای توافقنامه‌ های تجاری سنگین دارد اما حضور نخست‌ وزیر هند در ایران پس از ١٤ سال و آن هم در روزهایی که کشورهای اروپایی و همقطاران شرقی آنها خود را برای بازگشت به بازار ایران مهیا می‌کنند از بعد سیاسی حایز اهمیت بیشتر است.
در ادامه می خوانیم: حضور مودی در تهران حضوری برای تقویت همه‌جانبه و عیان رابطه دیپلماتیک و سیاسی میان دو کشور است. ناظران تحولات آسیای میانه همواره تاکید داشته‌اند که رابطه قدرتمند میان تهران و دهلی نو یک اجبار اجتناب ‌ناپذیر است و دلیل آن هم در پیوندهای تمدنی است که دو کشور را به هم گره زده است.
ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید