Performancing Metrics

سینمای کلاسیک : جادوگر شهر اُز ( The Wizard of Oz )+تصاویر | اتاق خبر
کد خبر: 344880
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 15:04
داستان فیلم :دوروتی دختر کوچکی است که پس از وزش گردباد در مزرعه خانوادگی شان، او را به آسمان برده و در سرزمینی به نام اَز قرار می دهد که در آن همه چیز زیباست و ...

به گزارش اتاق خبر، کارگردان :ويكتور فلمينگ : با وجود اين كه 47 فيلم در كارنامه اش دارد، با يك فيلم براي هميشه جاودان شده است: برباد رفته؛ يكي از جاودانه هاي تاريخ سينما كه طرفدار هر ژانري كه باشيد نمي توانيد وجودش را ناديده بگيريد. اين فيلم كه سال 1939 ميلادي ساخته شد، نه تنها جايی خاص در كارنامه فلمينگ كه جايگاهي رفيع در تاريخ فيلمسازي جهان دارد.

كاري نبود كه هر كسي از عهده آن برآيد و اين ويكتور فلمينگ بود كه اين كار را به بهترين وجه، آن هم با امكاناتي كه 70 سال پيش وجود داشت، عملی كرد. اين فيلم 3 ساعت و نيمه با بودجه 4 ميليون دلاري ساخته شد و در آن 50 شخصيت و بيش از 2400 بازيگر فرعي، حضور يافتند. فلمينگ 23 فوريه (4 اسفند) 1889 به دنيا آمد و در سال 1949 درگذشت. با اين حساب او تنها 60سال زندگي كرد و در اين مدت توانست با فيلم هايش بارها و بارها نامزد دريافت اسكار شود. هنوز هم نظرسنجي هاي ريز و درشتي كه هر بار به بهانه اي انجام مي شود، فيلم بربادرفته را محبوب ترين فيلم تاريخ سينما معرفي مي كنند، اما نكته جالب اين است كه فلمينگ توانسته قصه گويي ظريف و حماسي نويسنده اين رمان يعني مارگارت ميچل را به بهترين شكل روايت سينمايي بازگويد و بدون آسيب رساندن به داستاني كه بسيار پيچيده است، فيلمي وفادار و تاثيرگذار بسازد.

فلمينگ اين قدرت را داشت كه از ميان بيش از 1400بازيگر زن ويوين لي را براي نقش اسكارلت انتخاب كند. او در حالي هدايت بربادرفته را بر عهده گرفت كه جورج كيوكر در نيمه راه كار را رها كرده بود. با اين حال يك فيلم ديگر هم در فهرست 10 فيلم برتر تاريخ سينما به چشم مي خورد كه نام فلمينگ برتارك آن است و آن «جادوگر شهر از» است. ويكتور فلمينگ را خيلي ها استاد به پايان رساندن فيلم هاي پردردسر و معلق مي دانند اما او توانايي خاصي در داستانگويي داشت و در فيلم هايش از «خاك سرخ» گرفته تا فيلم هاي بعدي مثل «ژاندارك» روند داستانی را با تعادل و قوت پی مي گيرد.

wizard of o4545



بازیگران :

جودی گارلند : جودی گارلند با نام اصلی فرانسیس ایتل گوم در ۱۰ ژوئن ۱۹۲۲در یک خانوادۀ هنرمند متولد شد. گارلند یکی از بزرگترین ستاره های عصر خود بود که حضورش همیشه اهمیت بسیاری در ساختار کلی فیلم می یافت و تماشای اثر را به تجربه ای دلچسب تبدیل می کرد. سینمادوستان دنیا از چند نسل جودی گارلند را در نقش دوروتی فیلم فانتزی «جادوگر از (ویکتور فلمینگ، ۱۹۳۹)» به خوبی به یاد می آورند. همۀ سکانس های این فیلم با تکیه بر قدرت هنری فوق العادۀ گارلند و معصومیت و حیرت و شیطنت نگاههای او شکل گرفته اند. او در سالهای بعد در اغلب بازی هایش پرسونای آشنای خود در این فیلم را حفظ کرد. حضور گارلند در یک سلسله کمدی موزیکال به اتفاق میکی رونی خیلی موفق بود و مخصوصا سکانس های دو نفره شان هنوز بامزه و درگیر کننده اند. گارلند همیشه تصویری جان دار و باطراوت از نقشهایش ارائه می داد و وجودش در هر نمایش و فیلمی نقش مهمی در شکل گیری ریتم آن داشت.

جودی گارلند فقط ستارۀ سینما و بازیگر صحنۀ تئاتر نبود و ترانه های زیبایی را به جای گذاشته که مشهورترین شان «بر فراز رنگین کمان»(جادوگر از) است. انستیتو فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ گارلند را به عنوان هشتمین بازیگر زن تاریخ سینما برگزید.


Wizard 2322
نکاتی که احتمالا درباره « جادوگر شهر اَز » نمی دانید :

براساس یک تحقیق در سالهای اخیر، عنوان شده « جادوگر شهر اُز » بیشترین فیلمی است که در تاریخ توسط مخاطبین تماشا شده است.

شخصیت دوروتی الهام بخش ساخت شخصیت مری ان در فیلم « Gilligan's Island » شد.

تنها لوکیشنی که فیلم در آن فیلمبرداری شد، مربوط به سکانس آسمان در آغاز فیلم می باشد.

زمان فیلمبرداری یک سال به طول انجامید.

حدود 14 نویسنده و 5 کارگردان به سراغ لی.فرانک بائون رفتند تا او را مجاب کنند اجازه ساخت نسخه سینمایی از این داستان را بدهد!

چارلی گراپوین که اعلام بازنشستگی کرده بود، تصمیم گرفت از بانشستگی درآید و در نقش عمو هنری در فیلم به ایفای نقش بپردازد.

کمپانی MGM مبلغ 75 هزار به لی فرانک بائون پرداخت کرد تا بتواند حق ساخت اثر را بدست بیاورد.

جودی گارلند معتقد بود که ترسیدن از مارگارت همیلتون در جریان فیلم غیر ممکن هست برای اینکه او بسیار بانوی جذابی هست نمی شود که از او ترسید!

wizard of oz d12313

« جادوگر شهر اُز » اولین فیلم کمپانی MGM بود که پخش تلویزیونی گسترده ای داشت.

در سال 2010 انجمن ملی فیلم آمریکا « جادوگر شهر اَز » را به عنوان دهمین فیلم برتر تاریخ سینما برگزید.

در اولین نمایش تلویزیونی فیلم در سال 1956 ، 44 میلیون نفر به تماشای آن نشستند.

لباس اصلی Cowardly Lion در سال 2014 به قیمت 3.1 میلیون دلار فروخته شد.

نسخه VHS این فیلم اولین بار در سال 1980 منتشر شد.

جک هالی و برت لار در سکانس کانزاس برخی از دیالوگ هایشان را خودشان نوشتند.

 

نازنین آفاق

 

جادوگر شهر اَز : wizard o778The Wizard of Oz

کارگردان : ویکتور فلمینگ

نویسنده : نوئل لانگلی، فلورنس ریرسون

بازیگران :

جودی گارلند / دوروتی

فرانک مورگان / جادوگر اَز

مارگارت همیلتون / خانم Gulch

زمان : 102 دقیقه

محصول : 1939

مهمترین افتخارات : برنده اسکار بهترین موسیقی. نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری و بهترین جلوه های ویژه

منبع:مووی مگ

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید