Performancing Metrics

نارندرا مودی:قرارداد سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان فرصت تاریخی است | اتاق خبر
کد خبر: 345048
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 03:36
نخست وزیر هند امضا قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت کالا بین ایران، هند و افغانستان را «فرصت تاریخی» توصیف کرد.

اتاق خبر - نارندرا مودی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری که در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد برگزار شد، افزود: این قرارداد راه‌های ارتباطی جدیدی را برای روابط هرچه نزدیک‌تر سه کشور می گشاید.

وی تصریح کرد: بی‌گمان رفاه ملت‌های هند و ایران در گرو همکاری‌های گسترده اقتصادی است. نخست وزیر هند با تاکید بر این که رهبری ایران را به خاطر دیپلماسی دور اندیشانه ستایش می کنم، تصریح کرد: هندوستان افتخار دارد که همیشه در مواقع سختی و دشواری در کنار ایران ایستاده است.
مودی همچنین از رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل بیان سخنان خردمندانه ،میزبانی صمیمانه و دلپذیر سپاسگزاری کرد.
وی اظهارداشت: به نمایندگی از یک میلیارد و 250 شهروند هندوستانی به ملت دوست و دوست داشتنی ایران درود می فرستم، در ادوار مختلف تاریخ زیبایی و غنای میراث فارسی همواره جهانیان را مجذوب ایران کرده است.
نخست وزیر هند که با احساس فراوان درباره ایران سخن می گفت، یادآور شد: دوستی هند و ایران دوستی تازه ای نیست بلکه از قرن ها پیش از طریق هنر، معماری، افکار، اندیشه ها، آداب، رسوم، فرهنگ و بازرگانی با یکدیگر در پیوند و ارتباط بوده است.
مودی ادامه داد: ما به عنوان دوست و همسایه، همواره در ترقی، پیشرفت، شادی و غم یکدیگر شریک بوده ایم، هرگز فراموش نمی کنیم که به هنگام زلزله سال 2001 در ایالت من، گجورات ایران نخستین کشوری بود که به یاری ما شتافت.
نخست وزیر هند خطاب به رئیس جمهوری گفت: ما آخرین بار در حاشیه اجلاس شانگهای در اوفای روسیه در سال 2015 با هم ملاقات داشته ایم، قدرت رهبری و شفافیت بصیرت شما مرا به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
مودی در تشریح محورهای مذاکرات دو جانبه با رییس جمهوری ایران تصریح کرد: امروز در مسائل گوناگون فی مابین تمرکز کردیم، درباره اوضاع کنونی پیش روی منطقه و مسائل مشترک دوکشور در سطح بین المللی هم اندیشی و تبادل نظر انجام دادیم، همکاری و مشارکت با یکدیگر در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: دستاوردهای دیدار امروز و قراردادهای امضا شده فصل تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند. همکاری های گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده ای به ویژه راه آهن، مشارکت در بخش صنایع نفت و گاز، آموزش و سایر زمینه های فرهنگی ارکان اصلی و کلی همکاری های اقتصادی ایران و هند را تشکیل می دهد.
نخست وزیر هند توضیح داد: براساس قرارداد دو جانبه توسعه بندر چابهار و زیرساخت های آن، همچنین تخصیص 500 میلیون دلار از طرف هند برای این مهم و سنگ بنای این اقدام بزرگ خواهد بود. این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر می شود و ما مصمیم هر چه زودتر این قراردادها را عملی کنیم.
مودی گفت: هند و ایران در امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه نیز نقش تعیین کننده دارند،دو کشور نسبت به گسترش نیروهای ناامن کننده، افراطی گری و تروریسم در منطقه نگرانی های مشترکی دارند.
وی ادامه داد: ما توافق کردیم که در مبارزه با خطر تروریسم، افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری به نحو نزدیک هم اندیشی کنیم.
نخست وزیر هند خاطرنشان کرد: همچنین توافق کردیم همکاری های سازمان های دفاعی و امنیت دو کشور در خصوص منطقه به ویژه امنیت دریایی را تسهیل کنیم.
مودی با تاکید بر این که همکاری های دو جانبه ایران و هند در طول تاریخ همواره غنی و استوار بوده است، ادامه داد: من و رئیس جمهوری ایران در مسیر آینده درخشان این مناسبات از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.
وی با تاکید بر این موضوع که دوستی دو ملت عامل ثبات در منطقه خواهد بود اظهارداشت: قرار است به حضور رهبر معظم انقلاب برسم تا برای پیشبرد مناسبات دو جانبه اقداماتی به عمل آید.
وی خطاب به دکتر روحانی گفت: برای عملی شدن این توافقات و پیشبرد مناسبات فی مابین منتظر استقبال شما در هند هستم.
نخست وزیر هند ادامه داد: این که ما اکنون کجا هستیم و کجا می توانیم باشیم به بهترین شکل در قالب شعر میرزا قالب دهلوی (شاعر مشهور اردو زبان) بیان شده است. جنون گر به نفس خود تمام است / زکاشی تا به کاشان نیم گام است
وی در توضیح این شعر اظهارداشت: اگر ما تصمیم محکم بگیریم فاصله بین کاشی تا کاشان نیم گام بیشتر نیست.
به گزارش ایرنا، نخست وزیر هند که عصر یکشنبه در صدر هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد تهران شد صبح امروز در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
جمهوری اسلامی ایران و هند امروز در حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و نارندرا مودی 12 سند همکاری در بخش های مختلف امضا کردند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید