Performancing Metrics

واردات بدون قید و شرط به چه کسی آسیب می زند؟! | اتاق خبر
کد خبر: 345052
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 03:49
ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه قطعه‌سازان کشور با واردات بدون قید و شرط خودرو موافق نیستند
به گزارش اتاق خبر  به نقل از باشگاه خبرنگاران ،بزرگترین صنعت کشور سالهاست با تمایل جامعه به استفاده از محصول خارجی روبرو شده و این امر خودروسازان را با شرایط  پیچیده و قابل تاملی روبه رو کرده است.
 
البته دیوار تعرفه همیشه پشت و پناه خودروسازان بوده است و لازم به ذکر است که کارشناسان نیز همواره نسبت به این شیوه حمایتی دولت از این صنعت نقد های زیادی وارد کرده اند.
 
براین اساس عده ای موافق و برخی مخالف هستند و تعدادی دیگر نیز میانه روی خاص خودشان را در مقابل دیوار تعرفه ای واردات خودرو دارند.
 
موافقان تعرفه بالا این طور اظهار نظر می کنند که دولت باید از این طریق تولیدات داخل را حمایت کند اما مخالفان معتقدند که دولت با افزایش تعرفه به حمایت بیش از حد از خودروسازان داخلی می پردازد و در این مسیر از جیب خریداران هزینه می کند.
 
البته عده ای هم معتقدند که هرگونه تغییر در نظام تعرفه‌ای واردات خودرو  تبعات سنگینی را می تواند به دنبال داشته باشد و هر تغییری را نیازمند کار کارشناسی می دانند.
 
ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه قطعه‌سازان کشور با واردات بدون قید و شرط خودرو موافق نیستند، افزود: واردات باید در چهارچوب یک برنامه مشخص و هدفمند صورت گیرد تا به اقتصاد کشور لطمه‌ای وارد نشود.
 
وی ادامه داد: حمایت بی‌برنامه دولت رشد صنعت خودروسازی را به دنبال نخواهد داشت.
 
دبیر انجمن قطعه سازان کشور افزود: واردات خودروهایی که از نظر تکنولوژی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به لحاظ پیچیدگی‌های فنی در داخل کشور امکان ساخت ندارد منطقی به نظر می‌رسد؛ اما در مقابل واردات خودرویی که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد به صنعت خودروسازی لطمه وارد می کند.
 
قربانی با اشاره به اینکه پیش از پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید واردات خودرو را محدود کنیم، بیان کرد: کشورهای صاحب صنعت خودرو این موضوع را رعایت  کردند تا به تولید ملی خود صدمه‌ای نزنند.
 
*** واردات  بدون قاعده ،کیفیت خودروهای داخلی را بهبود نمی بخشد
 
بهرام شهریاری عضو سابق هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز گفت: بسیاری از افراد سودجو در سال‌های گذشته بدون قاعده و قانون خودروهایی را وارد کشور کردند که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده، خدمات پس از فروش و گارانتی آنها را قبول نکردند.
 
وی ادامه داد: بعد از این بهم ریختگی واردات ،قوانینی اعمال شد و واردات خودرو انحصاری گشت.
 
شهریاری اذعان داشت: واردات بدون قاعده، نه کیفیت خودروهای داخلی را بالاتر می‌برد و نه قیمت آنها را پایین‌تر می‌آورد.
 
 همچنین حسین گروسی عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خودروسازان داخلی با افزایش خدمات پس از فروش و اعطای تسهیلات بانکی می توانند از تمایل مردم به خرید خودروهای خارجی بکاهند.
 
وی افزود: با توجه به آنکه سطح کیفیت و استاندارهای لازم در خودروهای داخلی به میزان قابل توجهی دست نیافته، لازم است که خودروسازان داخلی در خودروهای ملی و مشارکتی سطح کیفیت را ارتقا دهند تا به تولید ملی صدمه ای وارد نشود.
 
گروسی با اشاره به اقبال مردم به خودروهای چینی گفت: با توجه به آنکه خودروهای چینی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و تنها واردات آنها موجب خروج ارز قابل توجهی از کشور می شود لذا لازم است که خودروسازان جاذبه های تولید ملی را افزایش دهند تا از حرکت مردم به سمت و سوی خودروهای بی کیفیت و فاقد گارانتی چینی کاسته شود.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر افرایش تعرفه در کاهش واردات بیان کرد: افزایش تعرفه مشکلی را حل نمی کند چرا که وارد کنندگان با هر میزان تعرفه ای اقدام به واردات خودرو می نمایند و ازاین رو تنها ارتقای کیفیت خودروهای داخلی می تواند از میزان واردات خودروهای خارجی بکاهد.
 
94105
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید