Performancing Metrics

ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف نشده است | اتاق خبر
کد خبر: 345347
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 19:49
رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نشده است اما تاکید داریم باید نمایندگی‌ها از طریق کمپانی تولید‌کننده خودرو اقدام کنند؛ نه این‌که از یک کشور ثالث نمایندگی بگیرند.

اتاق خبر: ولی‌الله افخمی راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در حاشیه همایش همکاری‌های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین در ارتباط با اختلاف آمارهای حجم تجارت ایران و چین اظهار کرد: هر کشوری در ارتباط با تجارت خارجی، آمارهایی دارد که این آمارها بعضا با یکدیگر دارای اختلاف است.

وی ادامه داد: این اختلاف‌ها ابتدا به قیمت پایه کالا و پس از آن به عدم ثبت زمان ورود مربوط می‌شود؛ یعنی این‌که کالاهایی در یک کشور هنگام خروج ثبت شده و از زمان ورود ثبت نمی‌شوند.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد حجم تجارت با چینی‌ها اظهار کرد: در سال گذشته 11.2 میلیارد دلار واردات از چین صورت گرفت و حدود 7.8 میلیارد دلار نیز به چین صادرات داشته‌ایم؛ این ارقام جدای از بخش نفتی ما بوده است.

افخمی‌راد درباره کیفیت برخی کالاهای چینی عنوان کرد: کالاها با قیمت‌های مختلفی وجود دارند. اما باید کالایی خریداری شود که کیفیت بالایی داشته باشد، چرا که مطمئنا کالاهایی با قیمت کم که کیفیت پایینی دارند به سرعت از بین می‌روند.

وی همچنین در مورد نظارت بر واردات کالا از چین و سایر کشورها گفت: کالاهایی وجود دارد که مشمول استاندارد اجباری هستند و اگر از خارج هم وارد شود باید حداقل استاندارد لازم را داشته باشد. در غیر این صورت اجازه ورود پیدا نمی‌کند. علاوه بر این کالاهایی هستند که مشمول استاندارد اجباری نیستند. برخی خریداران کالاهایی را سفارش می‌دهند که باید از طریق مراجع نظارتی و بازرسی متوجه کیفیت آن شوند تا پس از آنکه مجوز ورود گرفتند کالای بی‌کیفیت در اختیار آنها قرار نگیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین به نگاه کشورها به ایران پس از برجام نیز اظهار کرد: نگاه کشورهای منطقه و جهان پس از برجام به ایران مثبت است؛ علاوه بر این ما تاکید داریم اگر قرار است سرمایه‌گذاری انجام شود انتقال تکنولوژی نیز صورت گیرد.

کاهش 34 درصدی مبادلات ایران و چین در سال 2015

 وی همچنین طی سخنرانی که در همایش همکاری‌های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین داشت، با تاکید بر این‌که امروز همکاری‌های بین این دو کشور نه فقط در حوزه تجاری، بلکه در حوزه‌های صنعتی، نفت گاز، پتروشیمی، معدن و راه‌آهن، پروژه‌های زیربنایی و بسیاری از حوزه‌های دیگر گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی و نفت و گاز جهان می‌تواند امنیت تامین انرژی مورد نیاز چین را برآورده کند و به عنوان یک پایگاه باثبات در منطقه نقش مرکزی در جذب سرمایه‌گذاری‌ صادراتی چین داشته باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که همه انتظار دارند شاهد ورود بیشتر سرمایه چین به ایران باشیم، ادامه داد: همکاری در توسعه جاده ابریشم تاکید مجدد دو کشور برای توسعه مناسبات فی‌مابین پس از رفع تحریم‌هاست.

معاون وزیر صنعتف معدن و تجات اظهار کرد: در سال 2014 شاهد رکود روابط بین دو کشور بودیم و تجارت متقابل به 45 میلیارد دلار رسید. در سال 2015 شاهد افزایش حجم مبادلات بین دو کشور بودیم ولی با توجه به افت 50 درصدی قیمت نفت و کاهش قیمت فرآورده‌ها و مشتغات آن ارزش مبادلات ایران و چین در این سال نسبت به سال 2014 تا 34.5 درصد کاهش یافت.

وی با بیان این‌که با رفع تحریم‌ها شرایط برای حضور در بازار ایران رقابتی‌ شده و هر روز شاهد حضور هیات‌های متعدد تجاری از کشورهای مختلف در ایران هستیم، اظهار کرد: برای حفظ مناسبات اقتصادی بین ایران و چین باید سه کار عمده مدنظر قرار گیرد عبارتند از سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های بانکی، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات چینی و نیز ایجاد و توسعه روابط کارگزاری بانکی به منظور کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین از امضای هفت سند همکاری مابین سازمان توسعه تجارت ایران با شورای تشویق تجارت بین‌الملل چین خبر داد تا براین اساس دو طرف تلاش‌های خود را در جهت ارتقای ‌روابط تجاری و سرمایه‌گذاری سازماندهی کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید