Performancing Metrics

اوباما خواستار حل صلح آمیز اختلافات در دریای جنوبی چین شد | اتاق خبر
کد خبر: 345352
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 20:11
/ قلدری ممنوع
'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در ویتنام که با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارد، خواستار حل اختلافات در مورد این پهنه آبی از راه صلح آمیز شد.

اتاق خبر - رئیس جمهور آمریکا که در سخنانش جانب کشورهایی که با چین اختلاف دارند را گرفته بود با اشاره به این اختلاف دریایی، گفت: ملت بزرگ نباید نسبت به کوچکتر قلدری کند و اختلافات باید از راه مسالمت آمیز حل و فصل شود.

ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارند و پکن تاکید دارد این اختلافات باید از راه مذاکرات دو جانبه حل و فصل شود.
آمریکا طی چند سال گذشته تلاش کرده است با نزدیک تر شدن به این کشورها، نفوذ خود را در جنوب شرق آسیا پررنگ تر کند و قرارداد نظامی با فیلیپین برای استقرار نیرو در این کشور منعقد کرده است.
اوباما روز دوشنبه نیز اعلام کرد تحریم های تسلیحاتی ویتنام را پس از چند دهه لغو می کند و از سوی دیگر کاخ سفید از واگذاری چند شناور به ویتنام برای گشتزنی در این پهنه آبی خبر داد.
اوباما که روز سه شنبه نیز در جمع بیش از دو هزار نفر از جمله رهبران ارشد ویتنام سخن می گفت، اعلام کرد این اختلافات باید از راه مذاکره حل و فصل شود.
مناسبات واشنگتن و هانوی به دلیل نگرانی دو طرف از افزایش قدرت پکن در دریا رو به افزایش است.
چین و ویتنام بر سر مالکیت جزایر پارسل یا شیشا همواره اختلاف داشته اند. این جزایر تحت کنترل چین قرار دارد، اما ویتنام نیز ادعای مالکیت بر آن را مطرح می کند.
چین از سال 1974 میلادی و بدنبال نبرد با ویتنام جنوبی که تحت حمایت آمریکا بود، کنترل این جزایر را که گفته می شود از منابع غنی انرژی بهره مند است، در اختیار گرفت.
آمریکا نیز در این منطقه و آب های مورد اختلاف پکن و کشورهای جنوب شرق آسیا با ادعای آزادی ناوبری و پرواز، کشتی های جنگی خود را به نزدیکی جزایر چینی اعزام کرده و هواپیماهای خود را بر فراز منطقه به پرواز در می آورد.
اوباما گفت: ایالات متحده همچنان به پرواز هواپیماها و رفت و آمد کشتی ها در هر کجا که قوانین بین المللی اجازه می دهد، ادامه خواهد داد.
نخستین گشت زنی‌ ناوهای آمریکایی در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی احداث شده از سوی چین از زمان آغاز احداث این جزایر در اواخر سال 2013 میلادی، سال گذشته انجام شد.
نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا نیز اردیبهشت ماه از اوباما خواسته بودند فرمان اجرای عملیات نظامی بیشتر در مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین را صادر کند.
نیروی دریایی آمریکا در چند ماه گذشته و در قالب بخشی از عملیات به اصطلاح 'آزادی ناوبری' در نزدیکی جزایر مورد مناقشه، حضور پررنگ ‌تری داشته است.
دریای جنوبی چین به منبع تنش بین چین، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه مبدل شده است که درصدد کنترل مسیرهای تجاری و ذخایر معدنی در این منطقه هستند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید