Performancing Metrics

تامین منابع مالی مهم‌ترین چالش وزارت نیرو | اتاق خبر
کد خبر: 345444
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 01:57
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: چالش اصلی وزارت نیرو در صنعت آب و برق دیگر تکنیکی و فنی نیست، بلکه تامین منابع مالی و تا حدودی انتقال دانش فنی است.

اتاق خبر: علیرضا دائمی امروز در همایش حمایت از کار، سرمایه، دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد اقتصاد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: برنامه‌های صنعت آب و برق طی سال‌های آینده و همچنین در برنامه ششم توسعه نباید از خطوط کلی این سیاستها جدا باشد.

وی ادامه داد: پنج محور عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درون‌زایی و برون‌گرایی در سیاست‌های اقتصادی مقاومتی مورد تاکید است که باید در برنامه‌های صنعت آب و برق دیده شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اظهار کرد: در حال حاضر انتقال دانش فنی و انجام پروژه‌های مشترک نکات مورد تاکید وزارت نیرو در ارتباط با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی است.

دائمی ادامه داد: بیشترین محل تامین مالی طرح‌های آب و برق از محل بودجه عمومی است که این منابع باید حالت اهرمی داشته باشد، تسهیلاتی مانند اوراق مشارکت باید شتاب‌دهنده طرح‌ها باشند، سرمایه‌گذاری داخلی نیز باید به رونق اقتصادی منجر شود و در نهایت سرمایه‌گذاری خارجی باید حکم پیشران را برای صنعت آب و برق داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه در این مقطع زمانی سرمایه‌گذاری خارجی هم فرصت است و هم تهدید، ادامه داد: ما سیاست‌گذار و تنظیم‌کننده برنامه‌های کلی صنعت آب و برق هستیم و باید بتوانیم با هدایت این منابع مالی، تامین مالی و ایجاد فرصت در صنعت را تضمین کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون 122 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی طرح‌های آب و برق بدون احتساب طرح‌های نیروگاهی و بخش خصوصی مورد نیاز است، در حالی که هر سال فقط 26 هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی و سرمایه‌گذاری در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

دائمی با تاکید بر لزوم برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی در صنعت آب و برق گفت: کارهایی همچون ظرفیت‌سازی و اقدام‌های ترویجی، تقوقیت بخش خصوصی با اصلاح قوانین، جذب مشارکت‌های مردمی، اصلاح نظم اقتصادی آب و برق و تغییر در نگرش مذاکره طرف‌های خارجی می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند با دولت ایران در ارتباط باشند و ما باید این مسیر را اصلاح کنیم، به‌نحوی که سرمایه‌گذار خارجی با شرکت‌های همتای خود در صنعت آب و برق بدون واسطه ارتباط برقرار کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید