Performancing Metrics

دریافتی چایکاران اسفبار است | اتاق خبر
کد خبر: 345629
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 13:59
مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور،وضعیت معیشتی چایکاران را نگران کننده توصیف کرد.

اتاق خبر: ایرج هوسمی-مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور از پایان چین اول چای خبر داد و گفت: در سال جاری چایکاران از میزان برداشت چای راضی هستند،چین اول پایان یافته،برای چین دوم هم بدلیل بارش های مناسب انتظار می رود برداشت خوبی درپیش باشد؛اما آنچه که موجب نگرانی است قیمت برگ سبز و نحوه پرداخت به چایکار است.

او افزود: قیمت برگ سبز در سال جاری به درستی اعلام نشده است و پرداخت به کشاورزهم بصورت قطره چکانی انجام می شود،در پاییز سال گذشته برداشت محصول تمام شد و چایکار 6 ماه تمام فقط در باغ هزینه کرده بدون اینکه دریافتی داشته باشد و یا توانسته باشد از مرجعی قانونی استقراض کند،در حال حاضر تنها دلخوشی چایکار فروش و دریافت سود حاصل از فروش برگ سبز در زمان مناسب است؛اما متاسفانه این کار به کندی انجام می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور در ادامه گفت: مقرر شد که مساعده ای به حساب چایکاران واریز شود؛ اما آنقدر امروز و فردا کرده اند که مشخص نیست دقیقا این مساعده به چه کسی تعلق خواهد گرفت.

او افزود: از کل قیمت برگ سبز چای فقط یک سوم آن را به چایکار پرداخت کرده اند وکارخانه جات هم سهم خود را پرداخت نمی کنند در حالی که چایکاران محتاج به نان شب هستند و کسی هم به این مساله توجهی نمی کند.

هوسمی با اشاره به وضعیت بازار چای در کشور بیان داشت:بازارچای برای کارخانه جات خوب است چراکه مردم به محصول ایرانی اعتماد دارند،در هیچ جای جهان چنین چای ارگانیکی وجود ندارد، وضعیت تولید در سال جاری به‌ دلیل شرایط مساعد آب و هوایی خوب است،هم اکنون در حدود 32 هزار هکتار از اراضی شمال کشور (حدود 90 درصد در استان گیلان و حدود 10 درصد در استان مازندران ) به کشت چای رواج دارد و کشور در گروه مصرف کنندگان عمده چای در جهان قرار دارد . 

گفتنی است که در بهار برداشت برگ معمولا از نیمه دوم فروردین شروع تا پایان خرداد ادامه دارد و به اصطلاح به آن چین بهاره گویند و حدوداٌ 42-38 درصد مقدار تولید سال را به خود اختصاص می دهد .

همچنین چین تابستانه از تیرماه شروع و تا پایان شهریور  ادامه دارد . مقدار محصول در این چین حدود 47-42 درصد می باشد . چین پاییزه ازابتدای مهر ماه شروع و تا انتهای مهر ماه به پایان می رسد . مقدار برگ سبز در این چین به حدود 17-13 درصد می‌رسد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید