Performancing Metrics

آینده طالبان و دشواری های جانشین اختر منصور | اتاق خبر
کد خبر: 345722
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 20:47
اکنون به جز گروه طالبان همه پذیرفته اند که «اختر منصور» دومین رهبر این گروه کشته شده است. طالبان هم اگرچه به صورت رسمی خبر کشته شدن رهبرشان را اعلام نکرده، اما شماری از فرماندهان بلندپایه و یا نزدیکان به طالبان تائید کرده اند که جانشین ملاعمر رهبر پیشین ط

اتاق خبر - در این میان اسلام اباد مواضعی متفاوت اتخاذ کرده و از یک سو حمله هواپیماهای امریکا به «دالبندین» شهر کویته در ایالت بلوچستان پاکستان - جائی که خودروی اختر منصور درحال عزیمت بوده - را نقض حاکمیت ملی این کشور قلمداد کرده و با انتشار اطلاعیه ای گفته است که مشخصات گذرنامه «محمد ولی» فردی که در این حمله کشته شده با اختر منصور مطابقت دارد و از سوئی دیگر گفته است که مرگ رهبر طالبان را تائید نمی کند.

با این حال رسانه های پاکستان به نقل از تحلیل گران نه تنها مرگ اختر منصور را پذیرفته اند، بلکه در روزهای اخیر در سطحی وسیع به چگونگی پیامدهای این رویداد و احتمال همکاری پاکستان با امریکا برای ازبین بردن رهبر طالبان پرداخته اند و نوشته اند که بعد از وعده سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی پاکستان به امریکا برای اوردن طالبان به پای میز گفت وگو و امتناع طالبان از این درخواست، آنان برای حذف رهبر طالبان با امریکا همکاری کردند.
اگرچه «احمد رشید» روزنامه نگار مشهور پاکستانی می گوید که شک دارد که ارتش پاکستان به صورت جدی از اختر منصور خواسته باشد که با دولت افغانستان گفت وگو کند، اما «رحیم الله یوسف زی» و شماری دیگر از کارشناسان آگاه به امور طالبان گفته اند که اسلام آباد از رهبر طالبان خواسته بود تا همزمان با جنگ، با افغانستان وارد گفت وگو هم بشود، اما اختر منصور این درخواست پاکستان را رد کرد.
این بحث ها در رسانه های پاکستان که رهبران و فرماندهان گروه طالبان در آن کشور مستقر هستند، نشان می دهد که اختر منصور هدف حمله قرار گرفته است و برخی اخبار حاکی است که شورای رهبری طالبان روز گذشته «هیبت الله آخوندزاده» را به عنوان جانشین اختر منصور انتخاب کرده است.
آخوندزاده از حدود سه سال قبل که ملا «محمد عمر» رهبر پیشین طالبان فوت کرد و اختر منصور در خفا و بدون آنکه مرگ ملا عمر را آشکار کند، مسئولیت این گروه را به عهده گرفت، وی را به عنوان معاون خود انتخاب کرد و پیش بینی می شود که آخوندزاده راه بسیار دشواری را در پیش خواهد داشت و یکی از مهمترین چالش های وی تصمیم گیری برای ادامه جنگ و یا گفت وگو با دولت افغانستان خواهد بود.
چالش مهم دیگر رهبر جدید طالبان، جلوگیری از انشعاب های جدید و ریزش نیروهای این گروه به سمت گروه های تروریستی دیگر است و اختر منصور در این باره تلاش های زیادی کرد و سال گذشته نامه ای به «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش نوشت و به وی هشدار داد که اولا این نکته را روشن کند که افرادی که با پرچم داعش در افغانستان فعالیت می کنند، با آن گروه ارتباط دارند یا خیر ؟ و به البغدادی هشدار داد که پای خود را از افغانستان بیرون بکشد زیرا درغیر این صورت با واکنش طالبان مواجه خواهد شد.
اینک این مسئولیت سنگین بر گردن جانشین اختر منصور خواهد افتاد. اخوندزاده و یا هر کسی که قرار است اداره گروه طالبان را به عهده گیرد، از نظر زمانی نیز در شرایط دشواری قرار گرفته است. زیرا تحلیل گران معتقدند که آمریکائی ها و برخی دیگر از کشورهای حامی تروریسم تصمیم گرفته اند تا از طالبان عبور کنند و نیروی تروریستی تازه نفسی را در افغانستان جایگزین آن کنند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید