Performancing Metrics

تارهای پولادین اسرائیل سست تراز لانه عنکبوت | اتاق خبر
کد خبر: 345790
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 01:38
16سال بعداز آزادسازی جنوب لبنان
آزاد سازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی در سال 2000 میلادی تحولی بزرگ و سرنوشت ساز در منطقه وجهان بود، پیروزی مقاومت اسلامی لبنان تاثیری عمیق بر ساختار و زیربنای فرهنگی و ارزش های هر دو طرف نبرد داشت.

اتاق خبر - در بعد عربی، آزاد سازی جنوب لبنان طومار شکست ها و ناکامی های تاریخی ملت های عربی در مقابل رژیم صهیونیستی را درهم پیچید.

بیست و پنجم ماه مه سال 2000 میلادی، آغازعصر جدیدی بود که لرزه در باور اسطوره بودن ارتش شکست ناپذیر اسرائیل انداخت و نوید بخش آغاز دوره پیروزی ها بود که آثار آن در جهان عرب ملموس شد.
اما در فلسطین اشغالی کاملا روشن شد که عقب نشینی بی قید و شرط از لبنان آن هم در آن شرایط خاص، تاثیرعمیقی در رژیم صهیونیستی گذاشته است.
پایگاه صهیونیستی «والا» از شناخته شده ترین پایگاه های خبری اسرائیلی، در سالگرد نکبت فلسطین برای توجه دادن به چالش های وجودی رژیم صهیونیستی این تیتر را برای گزارش خود انتخاب کرد: «اسرائیل سست تر از لانه عنکبوت»!
این همان شعاری است که «سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله در سخنرانی معروف خود در منطقه آزاد شده بنت جبیل بیان کرد و هنوز هم که هنوز است از حافظه و یاد اسرائیلی ها پاک نشده است.
این پایگاه صهیونیستی درگزارش خود آورده است:این سخن سید حسن نصرالله «اسرائیل سست تر از لانه عنکبوت» تقریبا در حافظه همه اسرائیلی ها حک شده است، این سخن درک و آگاهی عمومی را شکل داده و معنایش آن است که اسرائیل با وجود برخوداری از سلاح اتمی و قوی ترین نیروی هوایی منطقه، واقعا از لانه عنکبوت سست تر است.
در ادامه این گزارش آمده است: تا روز دوازدهم جنگی که شش سال بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله روی داد، حزب الله بیش از 1095 موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد که منجر به کشته شدن 22 سرباز و 17 شهرک نشین شد.
« پس از آن بود که ارتش اسرائیل تصمیم گرفت نیروی زمینی آن وارد لبنان شود و درعملیاتی که نام آن را «تارهای پولادین» گذاشته بود به بنت جبیل بازگردد، حتی انتخاب نام این عملیات نیز به نوعی پاسخ به سخنرانی لانه عنکبوت بود.»
اما دست تقدیر، اشغالگران را یاری نکرد زیرا تارهای پولادین آنها از تارهای لانه عنکبوت هم سست تر است، گردان 51 اسرائیل در حمله زمینی سال 2006 علیه بنت جبیل، 8 کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت.
مقاومت از مدت ها پیش خود را برای این جنگ و نبردآماده کرده بود.
«ایهود باراک» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی که تصمیم به عقب نشینی یک جانبه و بدون قید و شرط از جنوب لبنان در سال 2000 میلادی گرفت به آن اشاره کرده است.
وی با «تراژدی» نامیدن وضعیت اسرائیل در آن دوران، هدف تصمیم خود برای عقب نشینی را «پایان دادن به وضعیت مصیبت بار اسرائیل در لبنان» اعلام کرد.

**مقاومت، موازنه قدرت را به دشمن صهیونیستی تحمیل کرد
«عباس اسماعیل» مسئول بخش عبری شبکه تلویزیونی المیادین در گفت وگو با ایرنا با اشاره به این داده ها و اطلاعات، هدف رژیم صهیونیستی از عقب نشینی را متوقف ساختن جوی خون اسرائیلی دانست که بدون هیچ چشم انداز و افق امیدبخشی به هدر می رفت.
با این وجود اسرائیلی ها در ارزیابی این موضوع با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.
اسماعیل با بیان اینکه «توجیه های ایهود باراک برای مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی قانع کننده نبود»، خاطرنشان کرد:ارتش اسرائیل با درک اینکه عقب نشینی یکجانبه و بدون قید و شرط از لبنان چه تاثیرعمیقی و دردناکی بر اسرائیلی ها خواهد گذاشت، موافق این گونه عقب نشینی نبود.
همینطور هم شد و ارتش رژیم صهیونیستی با این گونه عقب نشینی که برای اولین بار صورت گرفت، ضربه محکمی دریافت کرد.
اشغالگران صهیونیستی بدون هیچ گونه دستاوردی و صرفا در نتیجه اختلال در موازنه قدرت، مجبور به خروج بی قید و شرط از لبنان شدند و وعده های انتخاباتی سال 1999 ایهود باراک تحقق پیدا نکرد.
باراک شعار خروج از لبنان بعد از امضای توافق را داده و در انتخابات پیروز شده بود اما این وعده عملی نشد و صهیونیست ها خود را برای رودررو شدن با این قضیه مهیا نکرده بودند.
اسماعیل خاطرنشان کرد: این عقب نشینی مقدمه ای برای عقب نشینی های دیگر ارتش اسرائیل مانند غزه شد، اما مساله مهمتر این بود که این قضیه باعث شد رژیم صهیونیستی پس از اینکه به اوج قدرت خود رسیده بود در سراشیبی سقوط قرار گیرد.
مسئول بخش عبری شبکه المیادین تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بعد از 25 ماه مه 2000 مجبور به عقب نشینی و پذیرش مرزهای قبل از سال 1967 شد و تصمیم به ساخت دیوار حائل بین مناطق اشغالی با کرانه باختری و اردن و مصر و لبنان گرفت، این مساله بسیار پرمعناست و نشان از شکل گیری موازنه قدرت با رژیم صهیونیستی دارد.
برخورد رژیم صهیونیستی با سخنرانی پیروزی دبیرکل حزب الله که به سخنرانی «اسرائیل سست تر از لانه عنکبوت» معروف شد، نمایانگر فضای حاکم بر این رژیم است.
عباس اسماعیل تاکید کرد که سید حسن نصرالله در این سخنرانی، دست روی زخمی گذاشت که دردی جانکاه بر اسرائیل وارد کرد، این شعار به یک عقده و نقطه ضعفی در بین اسرائیلی ها تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای تسکین این درد، ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2006 تلاش کرد به بنت جبیل و به طور دقیق مکان سخنرانی معروف سید حسن نصرالله سیطره یابد.
نظامیان رژیم صهیونیستی کوشیدند با حضور در آن منطقه و گرفتن عکس یادگاری در آنجا، عظمت نمادین این جایگاه را از بین ببرند اما تلاش آنها نتیجه نداد و نتیجه به ضرر خودشان تمام شد.
مسئول بخش عبری شبکه المیادین گفت: صهیونیست ها آن روز شکست عمیق تر و سنگین تری متحمل شدند وعقب نشینی از جنوب، تغییرات شگرفی را در تفکر نظامی و جنگی ارتش صهیونیستی ایجاد کرد.
این تفکر صهیونیست ها قبلا مبتنی بر بازدارندگی و هشدار و برخورد قاطعانه بود، اما این عناصر دیگر سودی به حال آنها نداشت و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی مجبور شدند تغییراتی در آن اعمال کرده و بعد دفاعی بیشتری به آن ببخشند.
عباس اسماعیل تاکید کرد: امروز حمایت از جبهه داخلی در تفکر جنگی رژیم صهیونیستی رسوخ کرده که مساله تازه ای در اسرائیل به شمار می آید، چون این رژیم در جنگ های خود همواره بر هجوم تاکید داشته است.
« تجربه لبنان، رژیم صهیونیستی را مجبور به دفاع از خود کرد، فرماندهان صهیونیست فهمیده اند که در هر جنگ آینده، جبهه داخلی آنها از حمله رزمندگان مقاومت در امان نخواهد ماند و آنها باید خود را برای وضعیت فرسایشی طولانی مدت آماده سازند».
پس از آزادسازی جنوب لبنان در 25 ماه مه سال 2000 معلوم شد که رژیم اسرائیل دیگر قادر نیست پیروزی قاطعی را در جنگ ها رقم بزند.
مسئول بخش عبری شبکه المیادین خاطرنشان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی به این مساله واقف شده اند و ارتش اسرائیل هم با درک میزان توانایی های خود تلاش می کند تا حد امکان از جنگ فاصله بگیرد.
صهیونیست ها می توانند بازهم مرتکب کشتار و قتل عام مردم شوند اما از آن لحظه ای که آخرین سرباز صهیونیست از دروازه فاطمه در نقطه صفر مرزی لبنان با فلسطین اشغالی در 25 ماه مه سال 2000 فرار کرد، شعارهای پیروزی اسرائیل رنگ باخت و به پایان رسید.
** عکس: جوانان لنبانی در حال بازی با توپ هائی هستند که ارتش صهیونیستی هنگام فرار از لبنان در 25 ماه مه 2000جا گذاشت.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید