Performancing Metrics

فشار برخي نمايندگان سلامت مالي بانك‌ها را به خطر ‌انداخت | اتاق خبر
کد خبر: 345923
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 22:30
گاهي درخواست و فشار نمايندگان مجلس موجب مي‌شد كه بانك‌ها را به زور در مسيري كه سلامت مالي آنها را به خطر مي‌انداخت، قرار دهيم.

اتاق خبر: گاهي درخواست و فشار نمايندگان مجلس موجب مي‌شد كه بانك‌ها را به زور در مسيري كه سلامت مالي آنها را به خطر مي‌انداخت، قرار دهيم. متاسفانه دخالت‌ها و فشارها به‌ويژه از بيرون در حدي است كه هر كسي به اندازه‌يي كه زور دارد، نظارت بانك مركزي را به سمت خود مي‌كشاند در حالي كه اين حوزه نبايد تحت تاثير چنين مسائلي قرار داشته باشد. حميد تهرانفر، معاون نظارتي سابق بانك مركزي كه اخيرا از معاونت نظارت بانك مركزي رفته است با گفتن اين سخنان به‌شدت از دخالت‌ها بر اين حوزه انتقاد كرد و گفت كه گاهي درخواست و فشار نمايندگان مجلس موجب مي‌شد كه بانك‌ها را به زور در مسيري كه سلامت مالي آنها را به خطر مي‌انداخت، قرار دهيم. تهرانفر در حاشيه همايش سالانه پولي و ارزي در پاسخ به اين سوالات كه آيا زماني كه از بانك مركزي خارج شديد، كاري بود كه بايد انجام مي‌شد، اما نتوانستيد اجرايي كنيد؟ اظهار كرد: حوزه نظارت بسيار گسترده است و همواره تاكيد داشته‌ام كه هدف از نظارت در بانك مركزي در كشور ما تعريف‌شده نيست و مبهم است.  وي گفت: متاسفانه دخالت‌ها و فشارها به‌ويژه از بيرون در حدي است كه هر كسي به اندازه‌يي كه زور دارد، نظارت بانك مركزي را به سمت خود مي‌كشاند، در حالي كه اين حوزه نبايد تحت تاثير چنين مسائلي قرار داشته باشد.  معاون سابق نظارت بانك مركزي در اين باره به درخواست‌هاي مجلس و نمايندگان اشاره كرد و گفت: گاهي مجلس از ما چيز‌هايي درخواست مي‌كرد كه هيچ ارتباطي با اصول بانكداري نداشت و آنچه مي‌خواستند بيشتر به بانك‌ها صدمه مي‌زد، اما ما هم به عنوان مقام ناظر مجبور بوديم كه از آن دفاع كنيم. در حالي كه فلسفه نظارت بانك مركزي داشتن بانك‌هاي سالم و تقويت آنهاست.

وي ادامه داد: چنين رفتاري به عنوان يك نقيصه بزرگ به‌شمار مي‌رود، چراكه در مقابل درخواست‌هاي غيرمتعارف ما به عنوان مسوول نظارت براي اجرايي شدن آنها بايد بانك‌ها را به ضرب و زور در مسيري كه سلامتي مالي آنها را به خطر مي‌انداخت وارد مي‌كرديم كه اين يكي از اشكالات بزرگ در حوزه نظارت بوده و با اصل موضوع تناقض دارد.

تهرانفر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه بيمه مركزي سامانه نظارتي‌اي را در چند سال گذشته تعريف كرده كه هر اتفاقي در كوچك‌ترين نمايندگي بيمه را رصد مي‌كند، اما چرا بانك مركزي به چنين سيستمي مجهز نمي‌شود؟ توضيح داد: مگر مي‌شود بانك مركزي اطلاعات و ريز جزييات 21هزار شعبه را رصد كند، پس نقش مديران عامل بانك‌ها و شعب آنها چيست؟ پس اعضاي هيات‌مديره چه مي‌كنند و براي چه حقوق مي‌گيرند؟ وي يادآور شد: نظارت بر بانك‌ها نظارت عاليه و حمايت از سپرده‌گذاران است. اين مديران عامل هستند كه بايد مسووليت مديريت و جزييات شعب را برعهده داشته باشند. نظارت بانك مركزي بر بانك‌ها، نظارت بر همه شعبات نيست. در حوزه نظارت خيلي كارها بايد انجام شود و در گام اول، همانطور كه هميشه گفته‌ام، تعريف مشخصي از نظارت بايد ارائه شود. هر كسي به هر ميزان كه زورش بيشتر باشد، مي‌تواند نظارت بيشتري انجام دهد.  معاون سابق نظارتي بانك مركزي تصريح كرد: برخي نمايندگان مجلس گاهي صحبت‌هايي مي‌كنند كه هيچ ارتباطي با اصول بانكداري ندارد و بانك‌ها مجبور مي‌شوند كارهايي كه خودشان مي‌دانند به آنها صدمه مي‌زند را انجام دهند و بانك مركزي مجبور است از آن دفاع كند.  تهران‌فر با تاكيد بر اينكه حركت‌هاي نظارت، تقويت بانك‌هاي سالم در كشور است، گفت: من به عنوان مسوول نظارت بايد با ضرب و زور بانك‌ها را به مسيري ببرم كه سلامت مالي آنها از دست برود، درحالي‌كه هدف از نظارت، بسترسازي براي فعاليت‌ بانك‌هاي سالم، قوي، توانمند و سودآور است.  وي افزود: يك‌بار در جلسه‌يي كه برخي بزرگان كشور حضور داشتند، اين نظر مطرح شد كه اگر كارمند بانكي در يكي از روستاها تخلفي كرد، بانك مركزي بايد با آن برخورد كند؛ اما اصلا اين توقع از نظارت بر بانك‌ها درست نيست.  معاون سابق نظارتي بانك مركزي تاكيد كرد: نظارت بر بانك‌ها نظارت عاليه بر بانك‌هاست و هدف اين است كه از منافع سپرده‌گذار حمايت شود و مديرعامل و اعضاي هيت مديره هستند كه بايد بانك را خوب اداره كنند و اگر تخلفي شد، آنها بايد پاسخگو باشند.  وي گفت: به عنوان مثال، اگر مطالبات مشكوك‌الوصول زياد شود، بانك بايد قسمتي از آن را ذخيره بگيرد و از سود سهامدار كسر كند. نبايد يك تعريف پرابهام از نظارت ارائه دهيم تا نظارت فعلي بر بانك‌ها را از حركت بيندازيم.

منبع: تعادل

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید