Performancing Metrics

لوکیشن فیلم «اژدها وارد می شود» کجاست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 345940
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 10:05
فیلم سینمای «اژدها وارد می‌شود»، ساخته مانی حقیقی را می‌توانیم یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمایی ایران نام ببریم.

اتاق خبر: فیلم سینمای «اژدها وارد می‌شود»، ساخته مانی حقیقی را می‌توانیم یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمایی ایران نام ببریم. جدا از اینکه نظر منتقدان را جلب کرده یا نه و جدا از لباس‌های متفاوت و خاص بازیگران روی‌ فرش‌قرمز، این فیلم با فضای خاصی که در ساخت دارد توانست موفقیت‌های خوبی را کسب کند. این فیلم که در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت در بخش‌های بهترین چهره پردازی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلمبرداری نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد.

اژدها وارد میشود

 

خلاصه فیلم

اژدها

دوم بهمن ماه ١٣۴٣ است ، یک شورلت ایمپالای نارنجى رنگ از قبرستان باستانى مى‌گذرد و به سمت کشتى به خاک نشسته‌اى مى راند. داخل کشتى یک زندانى تبعیدى حلق آویز شده، روى دیوارهاى کشتى خاطرات روزانه‌اش را نوشته بوده، آیا این نوشته‌ها به کاراگاه حفیظى کمک خواهند کرد تا بفهمد چرا سالها است کسى مرده‌اش را در این قبرستان دفن نکرده است؟

 عوامل فیلم

اژدها

کارگردان، نویسنده، تهیه کننده: مانى حقیقى/ مدیر فیلمبردارى: هومن بهمنش/ طراح صحنه: امیرحسین قدسی/ طراح لباس: نگار نعمتی/ تدوین: هایده صفى یارى/ صداگذار: امیرحسین قاسمى/ صدابردار: داریوش صادقپور/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ موسیقى: کریستف رضاعى/ عکاس: عباس کوثرى

بازیگران: امیر جدیدى، همایون غنى زاده، احسان گودرزى، نادر فلاح، علی باقری، کیانا تجمل

محل فیلمبرداری

اژدها

فیلم سینمای اژدها وارد می‌شود در جزیره زیبای قشم فیلمبرداری شده. بیشتر لوکیشن‌های فیلم در روستای چاهکوه قرار دارد. قبرستانی قدیمی که در فیلم مشاهده می‌کنید مربوط به این روستا است. اما شاید زیباترین لوکیشن فیلم را بتوان استفاده از دره چاهکوه قشم دانست که فضای خاصی را در پلان‌های تصویربرداری شده به فیلم بخشیده است.

دره چاهکو

دره یا تنگه چاهکوه،در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم،دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است.  این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی،در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است. این دره شگفت‌انگیز،در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد . چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره‌های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود،ولی به‌تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‌شود،این درحالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد.

دلیل نام‌گذاری چاهکوه،وجود جاده‌های است که در ابتدای دره حفرشده است ، چند چاه کم عمق و کانال‌هایی برای هدایت آب، از سوی اهالی روستای چاهکو حفر شده و زیبایی این تنگه را دو چندان می‌کند. از آنجا که با توجه به گرم و خشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد،این چاه‌ها محل ذخیره آب باران است.این کانال‌ها و چاهها، قدمتی باستانی دارند و از زمان‌های دور برای تأمین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار داشته است.

دره چاهکو

اين دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که درجاهایی دیواره‌ها به هم می‌رسند و فاصله ۲ ديواره از هم شايد به حدود نيم متر برسد. به نظر می‌رسد اين دره و دره‌های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی‌های طاقديس بزرگي باشند که بر ايجاد گنبد نمکي نمکدان هم نقش داشته است. جنس سنگ‌های چاهکو، از سنگ‌های رسوبي موسوم به سنگ‌های آهکي و مربوط به رشته کوه زاگرس می‌شوند که جزو يکي از ۳ گروه سنگ‌های موجود در طبيعت (رسوبي، آذرين و دگرگوني) قرار می‌گیرد. در دیواره‌های دره چاهکو، فرسايش آبي و انحلال، شيارهاي عميق و طويل و انواع حفره‌های عدسي، قاشقي و کروي شکل را حفر کرده‌اند. وجود شيارها و خطوط فرسايش موازي و همچنين حفره و طاقچه بر بدنه عمود اين دره و نيز وجود جوی‌های سنگي در کف دره، موجب شده تا تنگه چاهکو به اعجاب تبديل شود. طرح‌ها و اشکالي که روي دیواره‌های اين تنگه زيبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت تأثير قرار می‌دهد. اشکالي که خیال‌انگیز و روياگونه اند و مانند آثار هنري ارزشمندي شده‌اند که به دست هنرمند توانايي به وجود آمده‌اند.

باد، آب باران و بارش‌های سيل آسا و شديد از مهم‌ترین دلايل وجود اين حفره‌های زياد در ميان ديواره چاهکو است. سنگ‌های چاهکو داراي آهک يا بی‌کربنات کلسيم است که اسيد آب باران دليل حل شدن آنها و ايجاد شکاف‌ها و حفره‌های کوچکي در ميان آنها شده و اين حفره‌ها در طول چند ميليون سال بزرگ‌تر شده و تبديل به دالانه‌های جالبي شده‌اند. در اين ميان، جاري شدن آب در زمان بارندگي، زيبايي اين دره را دوچندان می‌کند.

دره

 ورودي دره شمالي جنوبي از سمت شمال عریض‌تر و کم شيب تر است و شکل کمابيش u مانندي را نشان می‌دهد. هرچه به سمت جنوب پيش می‌رویم دره کم‌عرض تر شده. شيب آن افزايش می‌یابد و در انتها به شکل V درآمده و صعب العبور می‌شود. اين مشخصات نشان دهنده سيلابي بودن دره است. دیواره‌های دره شيارها و خطوط فرسايشي موازي متعددي را نشان می‌دهند که بعضاً اين شيارها عمق بيشتري پيدا کرده و فرم‌های قاشقي يا قيفي را به خود می‌گیرند. جنس دیواره‌ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکي سست بوده و به دليل وجود ميان لایه‌های مارن قرمز، سيلت و آهک شاهد انحلال و فرسایش‌های شديد در اين بخش‌ها هستيم به‌گونه‌ای که در تمامي طول ديواره دره حفره‌ها متعدد کوچک و بزرگ نمايان هستند. به نظر می‌رسد چاه‌های کم‌عمق آب که مورد استفاده اهالي قرار می‌گیرد از سوي دست حفاری‌ شده‌اند اما اين حفاري در ادامه حفره‌های انحلالي عميق صورت پذيرفته و درواقع کار طبيعت از سوي بشر تکميل شده است. همچنين در طول دره اصلي و دره عمود بر آن کانال باريک جوي مانندي ديده می‌شود که ظاهراً براي هدايت و انتقال آب دره‌ها به داخل چاه حفر شده است. اين تنگه به دليل دارا بودن دیواره‌های عمودي نسبتاً مرتفع، وجود شيارها و خطوط فرسايش موازي و عميق و همچنين انواع حفره‌های نيمه کروي و بيضوي از زيبايي ویژه‌ای برخوردار است.

تنگه چاهكوه يكي از جاذبه‌های ژئوپارك قشم است و تاكنون اقدام‌هایی در حد تائید سازمان يونسكو در اين تنگه انجام شده است. ساخت جاده به طول ۴ كيلومتر، ساخت سرويس بهداشتي، نصب چند تابلو آموزشي و زيست محيطي، نصب سطل زباله، ساخت پاركينگ و داير كردن كيوسك نگهباني از جمله اقدام سازمان منطقه آزاد قشم در این تنگه گردشگري به شمار می‌آید.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید