Performancing Metrics

از هفت میلیون سالمند، 15 هزار نفر درخانه‌های سالمندان هستند | اتاق خبر
کد خبر: 346096
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1395 - 11:15
معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: ازهفت میلیون سالمند، تنها 15 هزار نفرشان در خانه های سالمندان هستند و بقیه در خانه‌هایشان هستند؛اما مشکل اینجاست که فضای خانه‌ها مناسب حال و روز سالمندان نیست.

عاون سازمان بهزیستی کشور گفت: ازهفت میلیون سالمند، تنها 15 هزار نفرشان در خانه های سالمندان هستند و بقیه در خانه‌هایشان هستند؛اما مشکل اینجاست که فضای خانه‌ها مناسب حال و روز سالمندان نیست.

 

 

به گزارشاتاق خبر به نقل از ایسنا،حسین نحوی نژاد ضمن بیان آنکه فضای خانه سالمندان مناسب آنان نیست، اظهارکرد: مثلاً روی سرامیک‌ها به راحتی سرمی‌خورد و می افتد. کلید و پریز برق ما مناسب سازی نشده اند. ساختمان ها و پله ها و نورپرداری ها در خانه ها مناسب نیست.

 

در برنامه گفت و گوی اجتماعی که با حضور کارشناسان موضوع «چالش‌های سالمندی» بررسی شد، به افزایش جمعیت سالمندی در ایران و زنانه بودن جمعیت سالمندان نیز اشاره و علت آن بالا بودن امید به زندگی زنان نسبت به مردان عنوان شد.

 

هم چنین عنوان شد که در برابر هشتاد مرد بالای 60 سال، 100 زن بالای 60 سال زندگی می کنند.

 

در ادامه دکتر شهلا کاظمی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جمعیت شناس، با طرح پرسشی مبنی بر میزان اهمیت و اولویت بندی توانمندسازی و بیمه سالمندان و به طور کلی خدماتی که معطوف به گروه سالمندان کشور است، به تفصیل مسائل درپیش روی جامعه سالمندان کشور پرداخت و گفت: بحث رفاه و بیمه و بهداشت سالمندان، در هرجامعه ای ضروری است. چون سالمندان هم جزئی از آحاد جامعه هستند. حالا ممکن است از نظر جسمی کمی فرسوده شوند یا از نظر توان کاری ضعیف تر شوند ودرآمدزایی شان کمتر شود که در این شرایط قطعاً نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

 

وی در ادامه به مسئله "بیمه سالمندی" اشاره کرد و گفت: بیمه سالمندی را می توان به دو صورت بیمه های تأمین اجتماعی و یا بیمه های بهداشتی اجرا کرد.

 

کاظمی پور ادامه داد: درحال حاضر، تقریبا نیمی از جامعه سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اند؛یعنی چیزی حدود زیرخط فقرند و وضع شان مناسب نیست.

 

این جمعیت شناس ادامه داد: سالمندان ما چون در گذشته بیمه نبودند و درآمدشان به‌روز بوده، وقتی توانشان را از دست دادند، زیرخط فقر رفته و در نتیجه، چون بیمه هم نشدند، بهداشت شان هم تحت پوشش بیمه نیست.

 

وی هم چنین عنوان کرد: درحال حاضر، از جمعیت 79میلیونی ما، حدود هفت میلیون سالمند هستند. حدود یک میلیون و 500هزارنفرهم تحت پوشش کمیته امداد هستند.

 

به گزارش ایسنا؛ حسین نحوی نژاد همچنین در ادامه با تأیید صحبت های کاظمی پور، عنوان کرد: کمیته امداد حضرت امام (ره) معتقد است که یک و نیم میلیون سالمند را تحت پوشش خود دارد. 500 هزار نفر از جمعیت سالمندان هم که ناتوانی های جسمی یا روانی دارند، یا مشکلات شدید اقتصادی دارند، تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

 

وی ادامه داد: مشکل جایی است که سالمند نمی تواند در جامعه عبور و مرور بکند. مردان سالمند، عارضه بزرگ پروستات را دارند، چه اندازه سرویس مناسب بهداشتی داریم که آنها با خیال راحت تردد کنند؟ ایستگاه های مترو و خیابان های ما را نگاه کنید و یا آیا در خصوص بیمه ها غربال گری در بیمه داریم؟آیا هر سه سال یکبار برای سالمندان تست غربال گری انجام می شود؟

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: درمان سرطان سینه با آن معضلات،مشکلات،هزینه ها و سختی هایش که مسائل روحی و روانی ایجاد می کند راحت تراست یا اینکه ما بیاییم هر سه سال یکبار یک ماموگرافی انجام دهیم؟

 

نحوی نژاد در ادامه ضمن بیان آنکه در خصوص مسائل سالمندی دو مشکل عمده داریم، اظهار کرد: یک مشکل فرهنگی است و دیگری آنکه تا زمانی که بیمار نشویم و اتفاقی برایمان نیفتد، به پزشک مراجعه نمی کنیم.

 

وی در ادامه ضمن بیان آنکه هنوز پزشک خانواده در جامعه ما جا نیفتاده است، گفت: یک سردرد کوچکی هم که می گیریم، یا ناراحتی معده پیدامی کنیم، دنبال فوق تخصص هستیم که معمولاً هم کم گیر می آید. درحالیکه براحتی با مراجعه به یک کارشناس بهداشتی و یا مشورت با پزشک عمومی، مشکل حل می شود.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین عنوان کرد: پزشکان ما نمی توانند غربالگری کنند زیرا در تعهد بیمه ها نیستند؛ این درحالیست که بیمه باید پیشگیری محور باشد تا من و شما خیالمان راحت باشد که وقتی به سن و سال سالمندی رسیدیم، دولت شرایطی برایمان ایجاد می کند که دغدغه‌ این چنینی نداشته باشیم.

 

نحوی نژاد در ادامه در خصوص چرایی عدم وجود بیمه های پیشگیری محور در کشور، اظهار کرد: نظام بیمه ای ما نظام بیمه ای سنتی است. نظام بیمه ای ما پزشک محور و بیماری محور تعریف شده است.

 

وی در ادامه ضمن تاکید بر ارائه خدمات بیمه ای به سالمندان، اظهار کرد: یک سالمند ناتوان، حداقل دونفر را از چرخه اقتصاد کنار می کشد، یعنی فرزندان در خانه یا محل کار خود، همیشه نگران پدر و مادر سالمند خود هستند که نکند الان در حمام سربخورد و بیفتد و لگنش بشکند و... درواقع همواره در تشویش هستند.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی ادامه داد: وقتی می گوییم نظام بیمه ای باید تغییر کند منظور ما همین بحث‌هاست که هم موجب ایجاد آرامش برای سالمند و هم برای خانواده آن خواهد شد.

 

نحوی نژاد همچنین اظهار کرد: همواره با تأخیر به یاد رفاه ، امکانات ، سرویس و خدمات در جامعه امروز افتاده ایم؛ به‌طوری که تا همین ده سال گذشته ، اصلا این خدمات و مناسب سازی ها که در کشور کم و بیش می بینیم مطرح نبود.

 

وی افزود: اولین رد پای مناسب سازی را شما در قانون جامع حمایت از معلولین مصوب سال 83 می بینید. یعنی تا آن موقع هیچ خبری نبود. ادبیات رسیدگی به جامعه معلولان برای ما دیر جا افتاد. بنابراین آن شکافی که وجود دارد خیلی زیاد است.

 

وی در خاتمه ضمن بیان آنکه شهرداری در خدمات عمومی شهری انصافاً این سال ها خوب عمل کرده است، گفت: می دانم که طی پنج سال اخیر، خدمات و مناسب سازی‌های خوبی از سوی شهرداری تهران انجام شده و سالمندان و ناتوانان در جامعه در نظر گرفته شده اند؛ اما همه این خدمات و مناسب سازی ها را که در کنار هم می گذارید، در مجموع زیر 30 درصد هستند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید